Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2023-03-17 15:49:05 följande:
    Digestive skrev 2023-03-17 03:12:47 följande:
    Det där hade varit något! Hoppas också på en chans att se det i efterhand.

Tack för huvudena upp, som det heter på svenska. 🙂
    Här kan du se detta:
    www.youtube.com/live/BnKFPppSmKg

Tack!
  • Digestive
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2023-12-21 21:06:40 följande:
    Det kan nog ofta bero på att man inte har pengar nog att ta sig från Libanon, de som tar sig till Sverige är oftast mer välbeställda. Eller unga starka män som lättare tar sig fram. 
    Korten slängs i luften genom att enbart hänvisa till en specifik kategori.

Kategorin anhöriga är inte bara relevant utan troligen den mest relevanta i sak.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-12-22 14:10:50 följande:
    Ja, det ska dom,

Men att de inte gör det betyder inte att de plötsligt blir 'resenärer'

Jag tycker uppriktigt att det du för fram är en enorm höjning av nivån på diskussionen och debatten jämfört med fjanterier om krig i Danmark och förminskande av människor som flyr som 'resenärer'

Går det att hålla upp nivån uppe?
    Det är inte flyktingströmmar som tar sig till Europa i nu- eller närliggande tid - flyktingarna i dessa folkströmmar utgör en markant minoritet.

Som exempel fick 75% av asylsökningarna avslag 2021 (källa). Innan reglerna skärptes efter 2015 så fick exempelvis 60% avslag 2017 (källa). Innan 2015 var avslagen 2008-2011 på över 70% varje år (källa).

I närliggande tid har vi enbart haft en majoritet av beviljade asylansökningar under åren som utgjorde flyktingkrisen med en peak året som gymnasielagen träde i kraft. Antalet avslag under dessa år motsvarade dock åren innan. 

Det finns spår av flyktingar i en ständig och stadig ström av folk som i praktiken inte har någon annan status än "resenärer".

Markera lika flitigt när folk menar att det är tradition att färga stugan röd i Sverige? - de vita knutarna till trots.

När semantik puttas framför vagnen så är inte viljan att ta sig framåt.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-12-22 19:19:56 följande:
    Jag föreslår att också du läser flyktingkonventionen och vad som utgör eller inte utgör flyktingar.

och noterar igen att 'resenär' inte är annat än en förminskning som SDs vurmare, främlingsfientliga och rasistera använder för att normalisera sitt främlingshat.

Något jag inte längre är förvånad att hitta i dina inlägg Kräks

Nu föder du din bias om mig som person genom vantolkningar. Vad tror och vill du uppnå med det?

Din hållning är alltså att de som får avslag på sin asylansökan i Sverige ska ses som flyktingar av samma land? Jag trodde att det var just flyktingar som vi ska bevilja asyls för men rätta mig om jag har fel.

Jag har inte läst flyktingkonventionen så om du ska börja spy vid varje tillfälle som jag möjligtvis förväxlar saker eller dylikt så håll dig gärna på några armars avstånd.

Du kunde ha bildat med ett eventuellt bättre vetande men valde istället att gröpa dig själv i halsen till du spydde.
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-12-22 20:43:34 följande:
    Då föreslår jag igen att du ska läsa flyktingkonventionen innan du drar fram 'semantiska' argument om 'resenärer' .

En av de saker som alternativhögern och rasister ägnat mycket möda till är att normalisera främlingsfientliga påståenden och värderingar.  Jag säger igen  - det är inte ovanligt att dessa rapas upp i de inlägg du producerar.  

Migranters olika status och de begrepp som används finns tydligt i flyktingkonventionen - du behöver inte använda främlingsfientliga uttryck,om du nu inte ser ett speciellt värdeför dig att att använda dem

Det är för övrigt SDs fanboys som påstår flyktingarna - i flyktingkonventionens mening - som kommer genom ett grannland där det inte är krig inte är flyktingar då det inte är krig i grannlandet.

Ingen annan än SDs fanboys och du i din egen vilda fantasi blandar ihop de olika begreppen och vilken status de asylsökande har.

Resande är som sagt en term som används av främlingsfientliga för att förminska flyktingar.

Nu var det dock efter ett avslag på asylansökan som förhållandet till semantik samt paralleller drogs till ordet "resenärer" (som även är bevingat av en anledning).

Vill du måla ut mig som främlingsfientlig, rasist or what not så får du göra det bättre än att hitta på historier som saknar en rak tidslinje. Att försöka putta in lögner om människor är det enda du behärskar och inte ens väl - det ynkligaste sättet att debattera på som finns.

Har människor som får avslag på sina asylsökningar här i Sverige en flyktingstatus enligt vårt lands lagar och regler?
  • Digestive
    Padirac skrev 2023-12-22 22:06:09 följande:
    Jag skriver att du använder främlingsfientliga och rasistiska påståenden och att du sprider SDs narrativ.  Nu senast var det det främlingsfientliga 'resenär' och flyktingar/ asylsökande 

Det är inte att utmåla dig till någonting.

Det är ett krasst konstaterande.
    Nej, det du skriver visar att du vägrar svara på frågan och har dragit dig tillbaka till sedvanlig smutskastning. Beteendet är en konstant och alla här känner till det.
  • Digestive
    Tom Araya skrev 2024-02-04 22:15:32 följande:
    Journalisten Janne Josefsson har ägnat i princip hela sitt liv åt jakten på sanningen och att avslöja maktmissbruk. Men var kommer drivkraften ifrån, och vad har karriären kostat honom? I sin bok ?Rädd för sanningen? vänder Janne Josefsson på linsen och konfronterar sig själv. Han ser tillbaka på reportagen han är mest stolt över, och dem han ångrar. Han tvingas också möta sin uppväxt och sin familjehistoria, och där finner han sanningar han lyckats dölja till och med för sig själv. Möt honom i Dialogiskt .
    Dialogiskt förtjänar i allmänhet mer ljus! Ska se på avsnittet - en lite annorlunda twist på Janne Josefsson verkar det vara vilket troligen är intressant.
  • Digestive
    Mentat skrev 2024-02-27 21:43:33 följande:
    Trams, rent ut sagt. Han ville markera avstånd till (sd) och lät (mp) få inflytande över migrationspolitiken vilket förstås var en katastrof. Reinfeldt gjorde mycket bra, inklusive sådant som skulle få välfärdsstaten att fungera bättre, men just migrationen var hans största misstag.
    Så ser jag också på det men jag får erkänna att jag var ungefär lika naiv när det begav sig om invandringen. Trodde inte heller att SDs intåg skulle skapa sådana enorma revor i det sociala men det där är såklart en sällskapsdans.

Vi skulle inte ha låtit det bli så gruvligt tabubelagt och stigmatiserat att ifrågasätta invandringspolitiken från första början. Redan i början på 90-talet så hade samhället mått bra av att ordentligt få lufta debatten - långt innan SD axlade rollen som missnöjespartiet med stort P.

Det var trots allt inte svårt att se det komma, relativt tidigt.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-02-28 19:22:33 följande:
    SD har axlat rollen som rasistiskt parti med rötter i nazism, fascism och vitmakt. Kom ihåg vilka som skrev deras principprogram och vad det grundas på. Kom ihåg att Åkesson och Karlsson berömt sig själva för att ha återskapat deras 'moderna' principprogram som det som mest reflekterar deras ursprungliga principprogram.

Kom ihåg att SDs politik handlar om invandRARE och etnicitet , inte om invandring. 

Under 1990-talet fördes debatt om såväl begränsad invandring som att politiseras rasism. Den politiska rörelse som stod för det senare var SD. Andra partier ville av ej rasistiska skäl reglera invandringen.

Kom inte dragandes med normalisering av SDs rasism igen

Vad pratar du ens om?

Du har personligen var en del av krafterna som har kvävt debatten. Metoderna syns till och med i inlägget som du precis skrev.

Du verkar inte göra någon skillnad på skildringar och på medhåll i sak/normalisering/överslätande. Skildringar för dig verkar vara någonting som man själv ska kunna posera snyggt i, en slags bekännelse.

Det är inte konstigt att du och gelikar sällan ser saker komma.

Att folk har sett SD som bästa ort för ett generellt missnöje - framförallt med invandringspolitiken - är en korrekt skildring. Jag kan till och med gå ett steg längre och påstå att folk numera börjar se SD som ett visionsparti.
  • Digestive
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-02-28 00:21:10 följande:

Ja, det är de etablerade gammel-partierna, svensk PK-media och alla vänsterblivna som direkt har skänkt framgången till SD.

Det är de nämnda som bär ansvaret för och har direkt åstadkommit att SD har kunnat bli Sveriges överlägset mest framgångsrika parti i modern tid.

Vilket även Sossarna numera erkänner öppet.

Det är numera en stor del av Sveriges alla väljare,
    och en extremt stor andel av de väljare i Sverige som faktiskt arbetar och betalar skatt, som numera röstar på SD.
    SD är t ex det största partiet inom LO-facket.
    Väldigt många tycker att SD har varit mest ärliga och är de som har haft den bästa politiken i just den fråga som har kommit att bli den allra viktigaste frågan för Svenska väljare.

Allt detta tack vare att de etablerade gammel-partierna inte har vågat prata om den viktigaste frågan och i åratal har vägrat lyssna på väljarna.
    SD har haft öppet mål.

Nu försöker också de stora gammel-partierna vända kappan efter vinden.
    Men det verkar vara väldigt många väljare som har svårt för detta kappvändande och som tycker att det inte är ärligt eftersom de etablerade gammel-partierna har försökt dölja sanningen och har medvetet försökt att under många år föra väljarna bakom ljuset.

Ja, och det hade aldrig varit möjligt utan motståndarsidans efterblivna kampmetoder.

I över 10 år så har de varit nöjda och belåtna med att blott slippa se sina meningsmotståndare - för att sedan sakta vakna upp i en värld där våra större sociala medier domineras av samma meningsmotståndare.

De lever kvar i en dröm där journalistkårens inflytande (omkring 10600 journalister är yrkesverksamma i Sverige) skulle vara större än hundratusentals människor med internetuppkoppling.

I sociala medier har Hanif Bali ungefär lika många följare som Aftonbladet har prenumeranter. I sociala medier så kan ett obskyrt konto på ytterkanten ha ungefär lika många följare som ETC har prenumeranter, exempelvis @DABoooomB.

Två hastigt nämnda konton på enbart en platform och vi börjar närma oss en faktisk konkurrens med Aftonbladet och ETC om hur verkligheten ska uppfattas.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?