Inlägg från: nattuw |Visa alla inlägg
  • nattuw

Är invandringen en belastning?

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-04 23:16:29 följande:
    Det beror på att tidigare generationer arbetat hårt och byggt upp vårt land med slit, hög moral och plikttrogenhet. 
    Samt genom att betalat en massa skatt.
  • nattuw
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-05 09:19:27 följande:
    Jag förtjänar väl inte något bra bara för att min gammelfarfar jobbade hårt? 
    Så i er släkt jobbar ni inte för att era barn och barnbarn skall kunna få ett bättre liv än föräldragenerationen?
  • nattuw
    Anonym (LOLA) skrev 2023-08-06 00:15:18 följande:
    Nej, i Nigeria bor det ca 20 gånger fler människor än i Sverige, 213 miljoner människor. Och trots det släpper Nigeria och Sverige ut nästan lika mycket utsläpp varje år. En genomsnittlig nigerian släpper ut 0,44 ton medan en svensk släpper ut 9- 10 ton, alltså 20 gånger så mycket. Inse fakta, det är VÅR livsstil, vårt arroganta sätt att plundra jorden på resurser som är problemet. Och sån jävla bullshit att detninte finns mat till "alla barn som föds i afrika". Vi slänger ju 30- 50 procent av all mat! Det jorden har inte råd med är fler västerländska hyperkonsumenter.
    Med din logik får inte fattiga länder inte höja sin levnadsnivå eftersom det skulle leda till ökade utsläpp.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-08-07 18:32:11 följande:
    jag tycker tvärtom att inlägget pekar på behovet att rika I-länder exempelvis Sverige kraftigt måste minska sina utsläpp för att fattigare länder ska kunna närma sig vår levnadsstandard.
    Även om Väst kraftigt sänker sin levnadsstandard så kommer det tyvärr inte att hjälpa långt om de fattigare delarna av världen skall höja sin standard. Det på grund av att det bor så många fler människor i den fattigare delen av världen.

Och det stora problemet kommer inta att vara utsläppen utan tillgången till naturresurser. Främst då vatten vilket redan idag är ett problemområde. Sedan tillkommer avfallshanteringen. Så det finns en del problem som vi redan kan se och som det inte finns några bra lösningar på.
  • nattuw
    Tom Araya skrev 2023-08-12 22:42:13 följande:
    Nej, det är det inte. Det beror på utveckling och industrialisering. Vänta tills U-länder genomgår industrialisering så ska du se vad som händer med utsläppen...
    Vad rika länder i I-världen bör göra för miljön, är att hjälpa U-länder att hoppa över utvecklingssteget som är beroende av fossila bränslen och istället hoppa på sol-, vind- och kärnkraft, som dessa länder inte har råd att själva investera i.
    Detta är vad biståndspengarna borde öronmärkas för. Det vill säga om de som sätter dagordningen verkligen tror på att det viktigaste av allt är att minska utsläppen
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-08-13 18:21:30 följande:

Sverige ligger i topp i världen när det gäller de totala utsläppen per capita (inkluderat utsläpp från import av varor som genererat utsläpp i produktionslandet). Om inte länder som Sverige visar att vi tar ansvar kommer inte heller utvecklingsländerna ta sitt ansvar och då går det åt helvete.

Så vad har du gjort för att minska dina utsläpp?
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-08-16 21:42:24 följande:
    Vad har du gjort för att minska dina utsläpp?
    En eventuell minskning av koldioxidavtrycket är bara en bieffekt av ett konsumtionsmönster där jag försöker minska min miljöpåverkan.

Men jag är privilegierad och har råd att ta beslut som inte alla har råd med. Sedan är det bara hoppas att närodlade och ekologiska tomater inte bara är godare utan verkligen även är bättre för miljön än utländska tomater som drivit upp i näringslösning.
  • nattuw
    Padirac skrev 2023-08-16 16:49:33 följande:
    Inom vården hittar du många från andra länder som kommit till Sverige, de arbetar som läkare, sköterskor och inom alla andra roller som behövs för att du, jag och andra ska kunna få den vård vi behöver.
    Inom vården hittar du även många patienter med ett ursprung utanför Sverige. Så du kan lika gärna säga att de läkare och sköterskor som kommit från andra länder för att jobba inom den svenska vården har kommit hit för att ta hand om inflödet av patienter som har sitt ursprung utanför Sverige.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-09-23 09:22:34 följande:

Samtidigt sätter svenska föräldrar frivilligt sina barn i engelska skolan där utländsk personal inte kan det svenska språket.

Skillnaden är att de föräldrar som frivilligt satt sina barn i en engelsktalande skola gjort ett medvetet val som de tror skall ge barnen ett försprång. Samma sak gäller inte för de föräldrar som valt att låta sina barn gå i den vanliga skolan med lärare som inte kan kommunicera på fullgod svenska.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-10-02 17:09:48 följande:

De senaste åren har det kommit flera larm om att elever som går på engelska skolan klarar sig sämre på gymnasiet. Ett stort antal elever (många med svenska föräldrar) väljer medvetet en skola som gör dem sämre rustade för högre studier. Det är en katastrof. Det kanske största problemet är att dessa elever går ut grundskolan utan att riktigt klara av sitt modersmål i tal och skrift. Nedan är bara ett av flera larm.

Hur bra klarar sig de barn som gått i en svensk skola där personalen har bristande kunskaper i svenska?
Svar på tråden Är invandringen en belastning?