Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2024-01-06 01:23:56 följande:
    Jag menar inte att invandrade som grupp är korrupta (utan belägg).

Men kultur man är född och växt upp med är svår att helt lämna och det finns många länder runt om i världen där korruption är mycket omfattande. Man kan ställa sig frågan vad det beror på och om det har någon påverkan när människor därifrån kommer till Sverige och börjar jobba på svenska myndigheter.

Tidigare har omfattningen av utomeuropeiskt födda med sådan anställning varit av en betydelselös omfattning, men det är på väg att ändras.

Jag upplever också att kontrollapparaten mot korruption inom svenska myndigheter är kraftigt nedskuren och verkningslös, så vad missar man där?
    Det är väl känt vad som gynnar och göder korruption. 

Sverige som tidigare varit ett samhälle med en stark offentlig och jämlik service har som andra liknande samhällen varit ett högförtroendesamhälle. 

Detta håller på att förloras och med det skapas incitament för korruption och öppnar upp för organiserad brottslighets intåg i det som finns kvar av den offentliga apparaten.

Om du tror att kultur har med geografiskt ursprung att göra är du ute på mycket hal is Tom. Igen. 
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-01-06 09:26:12 följande:
    Det är väl helt självklart att kultur har allt med geografiskt ursprung att göra! . I Sverige har vi historiskt och ända fram tills i nutid haft hög tillit till andra , högt förtroende för myndigheter och mycket låg korruption. Nu har vi fått in så många med ett starkt klantänkande frön geografiska miljöer där detta är vanligt. Dessa sätter klanen ovanför landet och drar sig inte för att utnyttja släktband och korruption är för dem en självklarhet. De har inte förtroende för polis och stat, de håller ihop i sina släkter och skapar en maffialiknande kriminell verksamhet. Detta är systemhotande och hotar hela vårt land. Vår polis har varit mycket dålig på att bekämpa denna typ av kriminalitet och korruption. Bedrägerier med välfärdspengar är extremt vanligt  och handlar om stora belopp.
    Speciellt i Göteborg och Södertälje är denna klanmaffia extra stark. Se SVTs serie Taelgia som ör baserad på verkliga förhållanden eller läs boken Familjen som beskriver klanbaserade strukturer i Angered i Göteborg. 
    Det är inte platsen på kartan eller geografin på platsen på kartan som är skälet till att vissa samhällen har starkt 'klantänkande'.  Det påståendet liknar och är i allt samma påstående som SDa snömos om att det finns en mänsklig essens som beror på och varierar med geografiskt ursprung. Det påståendet kommer direkt från fascisten och nazisten Per Engdahl som var en av de mest framträdande  nyfascististerna i Europa under efterkrigstiden.  Engdahl menade att rasismen som byggde på hudfärg och anletsdrag måste formuleras om och uttryckas med ord som kultur, geografiskt ursprung, geografi och essens.  Det är rasism i en ny kostym, eller som någon överlevare från förintelsen uttryckte det, de är nazister i kostym. 

De etnonationalistiskaoxh identitära  föreställningarna är inget annat än  rasism och fascism.

Med det sagt så beror klantänkade inte på annat än frånvaron av en stark centralmakt i samhället. Skälet till det svenska generellt höga förtroendet för medmänniskor och för samhället bygger på att Sverige har en lång historia med en stark centralmakt med fungerande samhällsinstitutioner. 

Frånvaron av en stark centralmakt med fungerande samhällsinstitutioner skapar klanstrukturer. Frånvaron av fungerande samhällsinstitutioner skapar eller ger grogrund för korruption.

Kultur i den här meningen är inte geografisk och inte heller  genetisk. Ett sådant påstående är rasistiskt.
  • Padirac
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-01-06 12:20:35 följande:
    Det är inte rasistiskt att hävda att människor påverkas av kulturen på den plats där man växer upp. 
    Att hävda att klanstruktur är kopplat till plats i geografisk mening är rasistiskt.  

Klanstruktur är kopplat till samhällsinstitutioner och frånvaro av en stark centralmakt.

Att människor formar och formas av den kultur de lever i är inte rasistiskt i sig, det är påståenden om att det är kopplat till hudfärg eller geografiskt ursprung eller att mänsklig essens beror skapar kultur eller är bestämd av geografiskt ursprung som är rasistiskt. Det kallas kulturrasism, etnonationalism och identitär ideologi. Det är alla etablerade begrepp inom social vetenskap.
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-01-06 12:29:46 följande:

Som tur är har de flesta i landet insett att den massinvandring vi haft skadat landet. Som socialdemokraterna utryckte det har vi tagit emot många från länder med svag demokratisk kultur och låg utbildningsnivå, vilket kraftigt försvårar integrationen. 

M, S och SD är numera överens om att vi  framöver skall ha en mycket restriktiv invandringspolitik. Det är därmed majoritet i riksdagen för denna uppfattning.

S kommer att se till att detta inte blir en valfråga, de skulle förlora på detta, då M och framför allt SD vinner röster när dessa frågor diskuteras. 

Eftersom i princip alla i Sverige är överens , förutom Padirac och några kompisar till hen, så kommer jag inte längre lägga energi på denna tråd. 

Det du skriver här är ngt helt annat än ett uttryck för etnonationalism och (kultur)rasism.

Skillnaden är avgrundsdjup i påståendena.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-07 11:32:24 följande:
    Du har hävdat att människor som reser från Danmark till Sverige flyr för sina liv,
    och att de skulle vara krigsflyktingar.

Följaktligen frågar jag dig:
    Anser du att det råder krig i Danmark eftersom du hävdar att de som lämnar Danmark och reser till Sverige flyr för sina liv?

(Jag har aldrig hävdat att det skulle råda krig i Danmark.)
    Det är onekligen talande för argumetionstekniken att du återkommande frågar om någon tror att det är krig i Danmark trots att varken du eller någon annan tror det

Har du någon annan vilseledande argumentation så kan du dra fram den i ljuset så kan den också spricka som ett troll i solen Skål

Jag säger att flyktingkonventionens definition av att vara flykting inte har att göra med vilken gräns som passeras.

Du blandar ihop Eu's gemensamma flyktingmottagandes regler med flyktingkonventionens definition av flykting och använder dig av det som heter ohederlig argumentation.

Om du vill kan jag kolla om det formella namnet på just den här ohederliga argumentationstekniken du använt här?
  • Padirac
    nattuw skrev 2024-01-07 10:26:00 följande:
    Kultur och geografiskt ursprung går hand i hand. Det är en av anledningarna till att det skapas kulturella enklaver när människor med samma geografiska ursprung bor tillsammans.
    Nä.. kultur och gemensamma seder går hand i hand.   Grupper av människor som lever tillsammans har gemensamma seder och gemensam kultur.

Människor som lever tillsammans bor och lever oftast på en geografiskt avgränsad plats. 

Du missar en del led i din argumentation och gör ett felaktigt antagande som blandar ihop korrelation och kausalitet.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-07 14:11:22 följande:

Jag har inte någonstans pratat om mitt eget resande till eller från Norge. 
    Var får du det ifrån? Tycker du aldrig själv att du är pinsam med dina allt mer konstiga försöka att flytta fokus från frågan?

Min fråga till dig är enkel och tydlig,
    det finns ingen möjlighet för dig att missförstå,
    det finns ingen som helst anledning för dig att ducka frågan genom att försöka flytta fokus till vare sig Norge eller något annat.

Min fråga till dig är:

Du har hävdat att de som lämnar Danmark och reser till Sverige flyr för sina liv, mot bakgrund av detta, anser du då att det råder krig i Danmark?

Jag ser att du påstår att du inte hävdat att det råder krig i Danmark, men du hävdar om och om igen att andra implicit skulle påstå att det råder krig i Danmark!

Det verkar bero på de premisser/underförstådda uppfattningar du har för dina påståenden och dessa premisser/underförstådda uppfattningar behöver du bena ut för att förstå att du inte använder samma definition av krigsflykting som flyktingkonventionen har.
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-07 17:32:01 följande:
    Nej, nu försöker du återigen slingra dig och flytta fokus på ett pinsamt sätt.
    Det råder ingen tvekan om att du många gånger faktiskt har visat att du har åtminstone normal läsförståelse. 
    Läs gärna en gång till det jag skriver.

Det är INTE jag som har påstått något om detta.
    Utan det är DU som flera gånger har hävdat detta!

Du har hävdat att de som lämnar Danmark och reser till Sverige flyr för sina liv,
    mot bakgrund av att du har hävdat att de flyr för sina liv när de väljer att lämna Danmark för att resa till Sverige,
    anser du då att det råder krig i Danmark?
    Nej,

jag har hävdat att flyktingkonventionen har samma definition av flykting som du använder och att Sverige skrivit under flyktingkonventionen. 

Det är du som hävdar att jag hävdar att det är krig i Danmark. 

Du får gärna citera den text där jag så vitt du förstår hävdar att det är krig i Danmark.

Att syna de premisser du har för att 'underförstå' andras åsikter eller påståenden är inte att slingra sig. 

Om du tycker det är pinsamt att syna underliggande premisser så är det dina egna känslor, tack eller inte för att du delar dem.
  • Padirac

Typo.. typ.  

Jag har hävdat att du INTE har samma definition av flykting som du använder.. 

Padirac skrev 2024-01-07 18:22:42 följande:
    Nej,

jag har hävdat att flyktingkonventionen * har samma definition av flykting som du använder och att Sverige skrivit under flyktingkonventionen. 

Det är du som hävdar att jag hävdar att det är krig i Danmark. 

Du får gärna citera den text där jag så vitt du förstår hävdar att det är krig i Danmark.

Att syna de premisser du har för att 'underförstå' andras åsikter eller påståenden är inte att slingra sig. 

Om du tycker det är pinsamt att syna underliggande premisser så är det dina egna känslor, tack eller inte för att du delar dem. *
  • Padirac
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-01-07 19:20:51 följande:
    Det är INTE jag som har påstått något om detta.
    Utan det är DU som flera gånger har hävdat detta!

Du har hävdat att de som lämnar Danmark och reser till Sverige flyr för sina liv
    Nu får du nog läsa om vad som är skrivet och vem som skrivit vad.

Jag säger att du och flyktingkonventionen inte är överens om vad som kallas flykting.

Du menar ju att det måste vara krig i Danmark för att de som passerar dansk-svenska gränsen ska kallas flyktingar. 

Det är ett påstående och antagande som inte stämmer med flyktingkonventionens definition.

En flykting är enligt flyktingkonventionen en flykting oavsett var och när och om denne ges flyktingstatus - och med det spelar det ingen roll om denne passerat svensk-danska gränsen eller någon annan gräns och åt vilket håll gränspassagen görs.
  • Padirac

Den gäststudent som efter sin utbildning vill arbeta i Sverige måste söka arbetstillstånd precis som en arbetskraftsinvandrare måste göra. Det kan under vissa villkor göras från Sverige men annars utomlands.

Från att ha varit gäststudent blir personen en arbetskraftsinvandrare.   

Enligt din definition är det kanske skillnad om det görs från Sverige, Danmark eller något hemland? 

Anonym (Proffessorn) skrev 2024-01-09 21:26:13 följande:
    Nej dom har ju redan invandrat så därför heter de inte arbetskrafts invandring för om de skulle heta de så innebär de av alla hundratusentals som kommer varje är de bara att titta på statistilen att bara 10-15 tusen om året skaffar ett jobb.

Åter igen måste du lära dig läsa då jag skrev att uppåt 90% har invandrarbakgrund i fängelserna och de innefattar även invandrare som är Svenska medborgare sedan stämmer de säkert att 25% saknar Svenskt medborgarskap. 
Svar på tråden Är invandringen en belastning?