Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Är invandringen en belastning?

Uppgifterna om alkoholens kostnader om drygt 100 miljarder per år kommer från Systembolaget , samma siffror finns på fler ställen.

Ja, det var 7 år gamla uppgifter jag skrev att jag hittat angående kostnaderna för flyktingar.  Siffran är säkert annorlunda nu, men per person kostar de säkerligen mindre än en alkis kostar samhället.

Och som andra påpekat, du måste dela 23miljoner på 15 år för gängkriminella. 

Det är alltså igen tre olika grupper som du behöver skilja på. Flyktingar, gängkriminella och så alkisarna och andra alkohol skador.

Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-07-10 17:13:06 följande:
    De där 7 år gamla uppgifterna du lyckades hitta (knappast troligt ens att de stämde på den tiden) har självfallet ingenting med dagens verklighet och sanningen att göra.

År 2024 rapporteras att:

Varje gängkriminell kostar skattebetalarna 23 miljoner kronor.

Det lär ska finnas minst 1 000 kända gängkriminella i Sverige,
    alltså kostnader på minst 23 miljarder kronor varje år.

Motsvarande 230 miljarder kronor på bara tio år!

Utsikterna att dessa ska kunna bidra positivt till Sveriges välfärd är självfallet endast ren utopi.
    Hur ska de inom överskådlig tid kunna bidra med mer än vad deras skuld uppgår till?

Även om du försöker dölja sanningen genom att komma med osannolika gissningar om kommande 100 år så finns det ingen som helst möjlighet att dessa kostnader skulle kunna som genom något trolleri omvandlas till positivt bidrag till den Svenska välfärden. 

Det fullkomligt orimliga i detta borde även du klara att inse och förstå.
    Visa annars hur du och dessa barn som du pratar om ska klara att trolla bort bara dessa tio års 230 miljarder kronor?

Det du så generellt försöker påstå är utopiskt och fullkomligt omöjligt i dagens verklighet.
  • Padirac

@rataxes

Spelar roll?

Det är en allmän gällande rättighet att var och en har rätt att söka asyl och då den prövad.

Är det det du vill ändra på för att det ska göra någon skillnad?   Eller interneringsläger?

Vad skulle gör att vad det nu är skulle spela roll enligt dig?

Tror jag att du svarar? Nej.. möjligen något.raljant fajantigt..

• Padirac
    Tom Araya skrev 2024-10-25 12:45:28 följande:

Det står mycket sämre till med självförsörjningsgraden i Sverige än vad tidigare statistik har visat, särskilt bland utomeuropeiska migranter.

Skillnaden mellan svenskar (svenskfödda med svenska föräldrar) och immigrerade vad det gäller självförsörjning är 74 % av de förstnämnda och 46 %.av de sistnämnda (i arbetsför ålder) är självförsörjande.

Du ska inte tro på allt som konspirationsteoretikerna och desinformationsspridarna epoch times sprider Tom
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-10-26 00:52:36 följande:
    Jag hör Johan Eklund, är han desinformatör och konspirationsteoretiker?
    Epoch Times..  Tom
  • Meddelande borttaget
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-03 14:42:26 följande:
    Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet.
    Så vilken ålder är dessa personer i då?

Vilka saknade kunskaper har de för universitetsstudier, hur blev de antagna menar du?
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-04 13:35:48 följande:

1) Andra åldrar än högskoleålder

2) I o f s så har det från universitetshåll klagats på at man numera (i tex matematik) får börja med att fylla i bristande kunskaper från gymnasiet innan man kan gå in på högskolestoffet MEN jag syftade INTE på personer som antagits till högskolan.

Och högskoleålder infaller vid vilken ålder?

Du försöker säga att det är ett problem att de som inte har kunskaper nog för att gå på universitet/högskola inte har antagits till dessa studier?

Vilka personer i vilka åldrar pratar du om?
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-05 12:52:12 följande:
    Med högskoleålder menar jag ett antal år efter gymnasieålder.

Nu förstår jag verkligen inte hur du tolkar mig. Var har jag sagt att de som inte har nog med förkunskaper ska gå på högskola? 
    Du skriver '+ at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet' och det betyder enligt gängse språkförståelse någonting i stil med det saknas kunskaper för att gå på universitet/högskola?
    Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet.
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-06 11:24:21 följande:

Stopp o belägg . Du skrev ju att jag ansåg att det var ett problem att personer med otillräckliga kunskaper INTE antogs till högskola.

Ja, självfallet finns det de som inte har tillräckliga kunskaper. Det är inget konstigt.

Det var en riktigt usel typo/meningsbyggnad av mig 

Är det några speciella du anser eller menar är antagna till universitetet/högskola som inte har tillräckliga kunskaper? Eller inte formell behörighet kanske?
  • Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-07 13:25:45 följande:
    Vad jag minns har jag över huvud taget inte skrivit något om den saken (utom att jag i förbifarten nämnde att högskolelärare klagat över att standarden sänkts så att man får börja med att förstärka gymnasieinnehållet, t.ex. i matematik. Jag vet inte exakt vilka elever.)

Det var detta jag försökte få klarhet i vad du menade 

Vilka invandrare i den åldergrupp du refererar till är inte i arbetsför ålder? 

Vilak invandrare är den del som inte har kunskaper nog för att gå på universitetet trots att de antagits?

Eller är det inte invandrare som grupp du pratar om?
    Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet.

• Padirac
    Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-08 11:26:35 följande:

Du läser in saker i mina inlägg som jag inte skrivit. Jag skrev aldrig något om invandrare som antagits med otillräckliga kunskaper.

Jag tror inte jag skrev något om arbetsför ålder heller.

Men vad skrev du då? Vad ville du säga? Vad i ditt inlägg har och inte har med invandring eller invandrare eller andra att göra?

"Anonym (Alla är inte det) skrev 2024-11-03 14:42:26 följande:
    Är invandringen en belastning?Alla är emellertid inte i åldern i fråga + at en del som är har inte kunskaper nog att gå på universitet."
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-29 08:52:14 följande:

Vet du hur många eller hur stor andel av brottsdömda eller fängelseinterner i Sverige som har utländsk bakgrund?

Nej, det vet ingen, för det finns inga register över det.
    Alla med utländsk bakgrund som blivit svenska medborgare syns i register enbart som svenskar.

Det finns gott och statistik hos BRÅ för den som vill ha underlag för diskussion och fakta med en kontext.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-11-30 01:51:12 följande:
    Vad i i mitt inlägg var det du inte förstod?

BRÅ kan bara föra statistik från tillgängliga uppgifter. Saknas uppgifterna så saknas också statistiken.
    Inte svårt att förstå ditt inlägg, men kolla  BRÅ's tillgängliga uppgifter Tom.

Uppgifterna stämmer inte med ditt påstående helt enkelt.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-12-19 20:58:36 följande:

En kvinna med ursprung i Irak och som i höstas fick en lärarvikarietjänst på en högstadieskola i Västra Frölunda är nu avstängd efter hotfulla uttalanden på Tiktok.

Polis larmad till Ebba Petterssons privatskola ? person hämtad till förhör | Göteborgs-Posten

Sparkad lärare anklagas för hot mot skola i Göteborg - DN.se

Ex-lärare misstänks ha hotat Ebba Petterssons privatskola i Göteborg

Utreder hot mot skola i Göteborg ? vikarie sparkad efter Tiktokinlägg | Sverige | Expressen

Jag använder inte Tiktok och har inte hittat inspelningen av uttalandena på annan tillgänglig plats än det som publiceras i Bulletinen.

Önskar lidande åt Tidöväljares barn ? nu får lärare sparken

Frågar du mig så ska inte en person som denna kvinna bli kvar i landet.

Det där ser ju ut som samma typ av språk och önskemål som en del (ö)kända skribenter här på FL uttrycker om de som inte röstar på SD eller L - eller Tidöpartierna.

Fast de inläggen har ett språk som dessutom kallar journalister horor och en del annat orten-språk.

Samesame ...
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2024-12-19 21:49:53 följande:
    Ett i sammanhanget ointressant inlägg med enbart "whataboutism"-argument.

Är beteendet försvarbart för att det finns andra som också uttalar sig hotfullt eller olämpligt?
    Jag har aldrig försvarar något av dessa uttalanden, så whataboutismen finns bara hos dig. 

Jag konstaterade enbart att samma typ av önskan att andra ska lida pga politiska preferenser inte alls är ovanliga här, dessutom kryddade med nedlåtande ord om att de är horor och annat.

Det är ett torrt konstaterande att samma typ av hatiska uttalanden hasplas ur samma otvättade mun här i samhällsforumet om och om igen mot de som inte röstar på SD och L eller Tidöpartierna.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?