Är invandringen en belastning?
En sak är att en del som försvarar en stor migration till Sverige
ibland buntar ihop dagens asylinvandring med arbetskraftsinvandring
på 60-70-talet. som gynnade landet.
Sedan säger en del att "utan invandring fungerar inte den offentliga sektorn", men då glömmer de att även migranter använder dess tjänster, och att volymen på behövda offentliga tjänster också går upp med en migration av en viss omfattning.
T.ex. Finland har en fungerande offentlig sektor, kanske till och med bättre i vissa avseenden än här, utan lika stor migration in till landet. Visst skall det finnas möjlighet att arbetskraftsinvandra hit, och att söka asyl här, men den politik som förts med ca 2-2,5 miljoner som fått uppehållstillstånd/ år (ett Eskilstuna om året?) har enligt min mening inte fungerat alls.
Jag menar att den har varit mycket destruktiv för Sveriges del.
Man kan inte kompensera för en åldrande befolkning genom att ständigt tillföra en mäng människor utifrån, för de blir också gamla. Man måste i högre grad lära sig att klara sig med vad vi annars hade haft för förutsättningar, vilket är möjligt.
Jag kan här tydligt se Reinfeldts drivkraft om tillväxt... men det blir ju en tillväxt på lån för vilket man åter måste låna för att betala kostnaden för. Samhället får betala för marknadens tillväxt. Ett tydligt högerperspektiv på samhället och ekonomin.