Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är invandringen en belastning?

Har någon analyserat problemet med korruption?

Det är ett existerande problem i Sverige...

Frågan är hur Sverige påverkas av att det är allt fler från länder där korruption är mycket utbrett, invandrade och anställda på svenska myndigheter eller på företag som jobbar för myndigheter?

Detta är något man borde granska och förebygga.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2024-01-06 01:09:54 följande:
    Menar du att det är invandrare som grupp som är korrupta?  Du förstår vad du närmar dig i ett sådant påstående?

Svensk korruption är kartlagd och det jobbas förebyggande. 

Den största korruptionshärvan är kanske den prisade göteborgsandan som något år senare visade sig vara en sjö av korruption, mutor och tjänste/gentjänster där pengar försvann ur det offentligas medel.
    Jag menar inte att invandrade som grupp är korrupta (utan belägg).

Men kultur man är född och växt upp med är svår att helt lämna och det finns många länder runt om i världen där korruption är mycket omfattande. Man kan ställa sig frågan vad det beror på och om det har någon påverkan när människor därifrån kommer till Sverige och börjar jobba på svenska myndigheter.

Tidigare har omfattningen av utomeuropeiskt födda med sådan anställning varit av en betydelselös omfattning, men det är på väg att ändras.

Jag upplever också att kontrollapparaten mot korruption inom svenska myndigheter är kraftigt nedskuren och verkningslös, så vad missar man där?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-01-06 02:49:28 följande:
    Om du tror att kultur har med geografiskt ursprung att göra är du ute på mycket hal is Tom. Igen. 
    Svårdefinierat. En kultur innefattande korruption kan av olika orsaker vara mer eller mindre omfattande i olika delar av världen, men det är ju inte den geografiskt betingade miljön som skapar korruption. Däremot ser kulturen olika ut på olika platser i världen.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-01-06 13:26:43 följande:
    Att hävda att klanstruktur är kopplat till plats i geografisk mening är rasistiskt.  

Klanstruktur är kopplat till samhällsinstitutioner och frånvaro av en stark centralmakt.

Att människor formar och formas av den kultur de lever i är inte rasistiskt i sig, det är påståenden om att det är kopplat till hudfärg eller geografiskt ursprung eller att mänsklig essens beror skapar kultur eller är bestämd av geografiskt ursprung som är rasistiskt. Det kallas kulturrasism, etnonationalism och identitär ideologi. Det är alla etablerade begrepp inom social vetenskap.
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-01-06 12:29:46 följande:

Som tur är har de flesta i landet insett att den massinvandring vi haft skadat landet. Som socialdemokraterna utryckte det har vi tagit emot många från länder med svag demokratisk kultur och låg utbildningsnivå, vilket kraftigt försvårar integrationen. 

M, S och SD är numera överens om att vi  framöver skall ha en mycket restriktiv invandringspolitik. Det är därmed majoritet i riksdagen för denna uppfattning.

S kommer att se till att detta inte blir en valfråga, de skulle förlora på detta, då M och framför allt SD vinner röster när dessa frågor diskuteras. 

Eftersom i princip alla i Sverige är överens , förutom Padirac och några kompisar till hen, så kommer jag inte längre lägga energi på denna tråd. 

Det du skriver här är ngt helt annat än ett uttryck för etnonationalism och (kultur)rasism.

Skillnaden är avgrundsdjup i påståendena.
    Självklart påverkas människor av den kultur som råder där de växt upp och levt under betydande del av livet.
  • Tom Araya

Nog kan det vara så att lojaliteten inte alltid finns för sitt nuvarande hemland.

Kristersson: ?Uppenbart? att vissa invandrare inte vill försvara Sverige (msn.com)

Jag vill dock tillägga att jag har hört flera vittnesmål från Försvarsmakten om att utlandsfödda som gör svensk värnplikt ofta uppvisar en hög ambitionsnivå som uppskattas bland de anställda instruktörerna. Detta stämmer bra överens med den bild jag har från min tid som ungdomsledare i Hemvärnet och Försvarsutbildarna. 

• Tom Araya
    KillBill skrev 2024-01-13 19:26:42 följande:
    Hoppas att Kristersson avkrävs svar på varför han påstår att invandrare skulle vara mindre benägna att att försvara landet när studier visar att hans påstående inte är sant. Det är ytterst bekymmersamt att Sverige har en statsminister som skapar splittring när Sverige som bäst behöver samlas
    Vilka studier är det du refererar till?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-01-14 18:55:04 följande:
    Vad sa Kristersson egentligen?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMdWqJ/kristersson-finns-invandrare-som-inte-vill-forsvara-sverige

"Ulf Kristersson tydliggör nu sitt uttalande om medborgarskap och försvarsvilja.

Statsministern anser att det finns invandrare som inte är lika benägna att försvara Sverige ? något strider mot våra gemensamma värderingar.

? Det är helt uppenbart att det finns människor som i första hand vill ha skydd av Sverige, snarare än att fullgöra sina skyldigheter mot Sverige, säger han."
    Vad sa du egentligen?   Hade du själv glömt bort att det var färre en 300 personer du refererade till?

Varför drog du upp ~300 IS-stridande fsom reste till IS från Sverige om det inte var det du ville föra fram i samband med att Kristerson sa att invandrare inte vill försvar Sverige ? Ville du påskina att det var fler än 300 - nu verkar du vilja utöka gruppen till fler personer efter att först ha sagt att det var många IS-stridande...

Är det så att der grumligt sagda är det grumligt tänkta? Onekligen verkar du glida runt på det du vill säga och vad du skriver, grumligt istället för klart och tydligt.

Mentat skrev 2024-01-14 14:35:04 följande:

Det verkar som om rätt många som uttalar sig offentligt, i sin iver att kritisera allt Kristersson gör och säger, verkar ha glömt bort hur många som reste från Sverige för att slåss för IS.

Är färre än 300 personer många i förhållande till krypto-nazister och -fascister som stödjer SD och som SD stödjer?
    Antalet personer i Sverige som i handling eller tanke gav IS stöd är nog långt fler än de 300 som reste för att strida.
  • Tom Araya
    En med många djupa tankar skrev 2024-01-16 11:30:32 följande:

Arbetskraftsinvandringen på 50-, 60., 70-talet var en tillgång. Då hade man ofta arbete 1-2 vecor efter att man koimmit. Dagens flyktinginvandring är som jag ser det en belastning på flera sätt. Jag är för internationell solidaritet, men vill snarare öka biståndet, både utvecklingsbistånd och katastrofinsatser i katastroflägen,

Asylsystemet var från början tänkt för asylsökande som var personligen förföljda, inte för att lösa stora humanitära kriser. I sådana kan man ofta hjälpa MÅNGA MÅNGA FLER i närområdet än genom asyl just här.

Att ta in 2 miljoner på 20 år saknar, sett till Sveriges folkmängd, motstycke i Europa. Sverige borde tycker jag ha en migrationspolitik mera som Danmark (som bromsade för 20 år sen sägs det) eller Finland eller Norge.

Den svenska exceptionalismen och ambitionen att vara en "humanitär stormakt", politikernas vilja att använda skattebetalarnas resurser till detta har varit ett väldigt misslyckat mångkulturellt experiment.

Jag är för internationell solidaritet (och är kristen), men jag ser med min ålder och erfarenhet hur det Sverige jag växte upp i har på många områden slagits sönder, och jag ser vad Sverige kunde ha varit men nu icke är.

Kloka insikter!
  • Tom Araya
    Journalisten Janne Josefsson har ägnat i princip hela sitt liv åt jakten på sanningen och att avslöja maktmissbruk. Men var kommer drivkraften ifrån, och vad har karriären kostat honom? I sin bok ?Rädd för sanningen? vänder Janne Josefsson på linsen och konfronterar sig själv. Han ser tillbaka på reportagen han är mest stolt över, och dem han ångrar. Han tvingas också möta sin uppväxt och sin familjehistoria, och där finner han sanningar han lyckats dölja till och med för sig själv. Möt honom i Dialogiskt .

Svar på tråden Är invandringen en belastning?