Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Det är intressant att läsa Hanif Balis debattartiklar från den tiden då den Moderatledda Alliansregeringen regerade. Hanif Bali anklagade S för rasim. Med MModeraternas politik idag skull Hanif Bali inte ens släppts in i landet..

Några citat:

"Mitt hår är mörkt. Min hud är solbränd också på vintern. Mina föräldrar är muslimer. Jag har fått åka hem när mina vänner blivit insläppta på krogen. Jag talar persiska. Sökte jag ett jobb skulle jag göra det som Karl för att inte bli nekad intervju. Jag väljer plats längst fram i flyg¬- planet för att slippa möta alla ängsliga blickar. Den 24 ¬december firar jag Kristi födelse med en glöggfylla och fejkat uppskattande av Kalle Ankas urgamla jul. När jag ensam på väg hem möter gäng med rakade huvuden fryser jag till is. Att betraktas som främling i sitt eget land är olika svårt olika dagar. Olika svårt för olika personer. En del ger upp, några får aldrig chansen. Vissa försöker inte ens. Men de flesta av oss försöker - och som vi gör det"
    - - -
    "I valet var alliansens budskap tydligt: Låt det största blocket styra. De rödgröna var ännu tydligare och lovade: Aldrig någonsin, aldrig någonstans, samarbeta med Sverigedemokraterna.  Varför? Vanliga partier kan göra upp i sak­frågor och behålla sin ideologi, men uppgörelser med sverigedemokrater bidrar till att normalisera deras människosyn"

www.expressen.se/debatt/rasismen-ar-ditt-ansvar-nu-juholt/

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    nihka skrev 2024-02-11 19:35:39 följande:
    Ingen tanke på att tala om för barnen och pappan att de var i en bana för motionssim?

Händer rätt som det är där jag badar, turister, invandrare och svenskar som inte uppmärksammar var man gör vad. Jag tycker det är positivt att simhallar dra nya grupper som inte är lika vana och insatta och då får vi som "kan" hjälpa till.

Med det sagt kan jag bli fruktansvärt irriterad när personer inte lyssnar och exempelvis fortsätter att leka i motionsbanor eller simmar tvärs över, men då kan man vända sig till personalen.
    Där jag badar kommer det nuförtiden mycket Ukrainare som ibland kan uppta  halva motionsbasängen. ofta är det vuxna människor som ägnar sig lek eller att simma kors och tvärs. Försöker förklara reglerna men de förstår inte alltid. Har pratat med personalen om att de behövs informationsskyltar på Ukrainska men tyvärr har inget hänt.
  • KillBill
    KillBill skrev 2024-02-11 20:24:18 följande:
    Där jag badar kommer det nuförtiden mycket Ukrainare som ibland kan uppta  halva motionsbasängen. ofta är det vuxna människor som ägnar sig lek eller att simma kors och tvärs. Försöker förklara reglerna men de förstår inte alltid. Har pratat med personalen om att de behövs informationsskyltar på Ukrainska men tyvärr har inget hänt.
    En annan sak som är störande är när större sällskap i bassängen simmar i bredd (och långsamt) även dessa är ofta Ukrainare.
  • KillBill
    nihka skrev 2024-02-11 23:36:11 följande:
    Jo, jag märker också att det är fler ukrainare. Där jag simmar finns en skylt "Motionssim" och pilar som visar simriktning. Jag pekar bara på den så brukar det lösa sig. Många verkar inte förstå att det finns några uppdelningar alls och blir väldigt ursäktande. Föreslå din simhall att skaffa in en.
    Vi har också skyltar i vårt badhus men det funkar ändå inte optimalt.  Information på ukrainska är på sin plats. 
  • KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-02-11 21:03:56 följande:

Jag antar att du är ironisk på något märkligt sätt? 
    Ukrainare lever på 87 kr om dagen så de har knappast råd att gå och simma. 

På mitt badhus är det till största del araber och afrikaner som inte följer reglerna, Jag har föreslagit flera gånger för personalen att de skall sätta upp skyltar på engelska och gärna med bilder. Jag har sagt att jag tror att många inte förstår vad motionssim innebär.

Men det värsta är inte att de inte förstår,det är den totala bristen på hänsyn och respekt för andra människor som jag möter. 

Nej jag är inte ironisk. Från början erbjöd badhuset gratis bad för alla ukrainare men nu tär det nog  kommunen stöttar så att Ukrainarna ska kunna bada. Jag motionssimmar nästan dagligen och jag har märkt en tydlig skillnad de senaste åren. 

Att SD-regeringen inte ger Ukrainska flyktingar mer än 87 kr per dag är en stor skam. 
  • KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-02-12 08:08:52 följande:
    Väldigt obehagligt att du försöker svärta ner Ukrainarnas goda rykte. Är du en Putinkramare?

Vad dillar du om? Svärta ner Ukrainarnas rykte? Det är inte konstigt att människor från andra länder inte förstår/kan tyda  alla svenska regler (på grund av okunskap/språkliga brister). Det är f.ö. samma sak när svenskar bosätter sig i andra länder.  Du däremot visar med dina inlägg att att du har fördomar mot människor. Det är otäckt. 

• KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2024-02-12 08:08:52 följande:
    Väldigt obehagligt att du försöker svärta ner Ukrainarnas goda rykte. Är du en Putinkramare?

Vad tycker anser du om att den SD-styrda (M/KD/L) regeringen inte höjer dagersättningen för  Ukrainska flyktingar? Vuxna ensamstående får 71 kronor per dag (en sammanboende vuxen får bara 61 kr) och barn får bara mellan 37 och 50 kronor per dag. Detta ska räcka till mat, kläder, hygienartiklar, fritid o.s.v. Alla kan förstå att det är en orimligt låg ersättning.

Håll med om att SD regeringens agerande är skamligt!

• KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-02-12 19:22:03 följande:
    Om någon anser att den ersättningen den får inte är tillräcklig så är det ingen som hindrar den från att "fly" till ett annat land med bättre ersättning.

Summan av Sveriges totala kostnader för Ukrainare, Invandrare och s k flyktingar är tillräckligt hög.
    Gränsen är nådd.
    Det ska inte användas mer av Sveriges skattemedel till dessa och liknande.
    Om någon förändring ska ske så ska kostnaden sänkas, inte ökas.
    Det är mycket tydligt vad en majoritet av Sveriges skattebetalare, och väljare, anser i denna fråga.
    Gränsen är nådd.

Om du eller någon annan anser att Ukrainare bör få en större andel av kakan så måste du också samtidigt berätta vilka som ska få en minskad andel av kakan, alltså att du uttrycker dig på samma sätt gällande nationalitet, vilken nationalitet föreslår du ska få minskad andel av kakan?

Jag vet inte från under vilken sten du har lyckats krypa fram, men jag kan informera dig om att Sverige har en regering vald genom att medborgarna har röstat i demokratiska val.
    Sverige har inte en SD-regering.
    Du verkar inte ha koll på hur det funkar. Pga SD-regeringens skamlösa politik tvingas nu många kommuner ge Ukrainska flyktingar socialbidrag och då minskar Kommunernas utrymme att finansiera vård, skola och omsorg till kommunernas innevånare..
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-02-12 20:10:27 följande:
    Sverige har inte en SD-regering.
    Sverige har en SD-styrd regering. Allt som regeringen beslutar om är godkänt av SD. SD är därför lika ansvariga som M/KD/L för regeringens politik.
  • KillBill
    Anonym (Krig i Danmark och Polen?) skrev 2024-02-12 20:24:05 följande:
    Om du menar att SD har inflytande så har du rätt.
    Det är i sann demokratisk anda och SD är invalda i Sveriges riksdag, genom att så många väljare har valt att lägga sin röst på dem, på mycket stark demokratisk grund.
    Sveriges röstberättigade har röstat och SD är på stark demokratisk grund Sveriges näst största, eller tredje största parti. 
    SD har inflytande eftersom så stor andel av de röstberättigade i demokratiska val har röstat på deras politik och för att så stor andel av de röstberättigade anser att SD skall ha inflytande över Svensk politik.

Du gillar det inte och du verkar inte stödja demokrati.
    Men en mycket stor andel av Sveriges väljare gillar det.

Jag stödjer demokrati och jag gillar att SD har inflytande eftersom de är invalda på så stark demokratisk grund.
    Jag liksom de allra flesta gillar demokrati.

Men för den sakens skull är jag inte SD:are, jag är inte medlem i det partiet och jag har aldrig röstat på dem (så här långt).
    Precis. SD har inflytande över politiken och jag hoppas att folk ska få upp ögonen för den eländiga politik de driver. Det senaste året har Sveriges kommuner och regioner pga den kraftiga inflationen varit kraftigt underfinansierade. Att den SD-styrda (M/KD/L) regeringen underfinansierar Ukrainska flyktingar leder bara till att problemet skyfflas ut på landets kommuner som då få ändå svårare att få pengar att räcka till vård, skola och omsorg..
Svar på tråden Är invandringen en belastning?