Är invandringen en belastning?
Det är intressant att läsa Hanif Balis debattartiklar från den tiden då den Moderatledda Alliansregeringen regerade. Hanif Bali anklagade S för rasim. Med MModeraternas politik idag skull Hanif Bali inte ens släppts in i landet..
Några citat:
"Mitt hår är mörkt. Min hud är solbränd också på vintern. Mina föräldrar är muslimer. Jag har fått åka hem när mina vänner blivit insläppta på krogen. Jag talar persiska. Sökte jag ett jobb skulle jag göra det som Karl för att inte bli nekad intervju. Jag väljer plats längst fram i flyg¬- planet för att slippa möta alla ängsliga blickar. Den 24 ¬december firar jag Kristi födelse med en glöggfylla och fejkat uppskattande av Kalle Ankas urgamla jul. När jag ensam på väg hem möter gäng med rakade huvuden fryser jag till is. Att betraktas som främling i sitt eget land är olika svårt olika dagar. Olika svårt för olika personer. En del ger upp, några får aldrig chansen. Vissa försöker inte ens. Men de flesta av oss försöker - och som vi gör det"
- - -
"I valet var alliansens budskap tydligt: Låt det största blocket styra. De rödgröna var ännu tydligare och lovade: Aldrig någonsin, aldrig någonstans, samarbeta med Sverigedemokraterna. Varför? Vanliga partier kan göra upp i sakfrågor och behålla sin ideologi, men uppgörelser med sverigedemokrater bidrar till att normalisera deras människosyn"
www.expressen.se/debatt/rasismen-ar-ditt-ansvar-nu-juholt/