Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är invandringen en belastning?

Tom Araya skrev 2023-12-03 12:48:38 följande:
    Jag har ingen aning om i vilka kretsar som FR har kallats folkförrädare, men jag skulle gissa på att det förekommer lite här och var inom högern, med tanke på vilken politik som drevs under hans styre.
    Du är dåligt påläst. Det är framförallt i högerextrema /nazistiska kretsar som FR kallas folkförrädare..
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 14:09:46 följande:
    Jag är inte högerextrem men tycker ändå att Reinfeldt lurade Sverige. Hanborde sagt varför han ville ha ökad invandring, att han ville sänka den svenska välfärdsstaten. 

Frågan gäller ordet landsförrädare.

Du har tidigare hävdat att du röstar på moderaterna. Är du av uppfattningen att  alliansregeringen leddes av en moderat landsförrädare i åtta år?

Landsförräderi är straffbart. Anser du att den moderata stadsministern borde åtalas? Vad hade de moderata ministrarna i Fredrik Reinfeldts regering för ansvar? Borde även de åtalas?

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 19:55:57 följande:
    Jag anser att Fredrik Reinfeldt duperade både svenska folket och många moderater. Han var både en förslagen person och en så kallad stark ledare, som tryckte ner alla andra viljor i partiet. Det var ingen demokrati i moderaterna under hans styre. Jag kan inte se något positivt med Fredrik Reinfeldt. Men jag skulle inte använda ordet landsförrädare. Han har inte gjort något åtalbart. 
    Tack och lov.  Hade moderater/kristdemokrater/liberaler  börjat kalla den tidigare moderata statsministern för landsförrädare hade vi kunnat placera dessa partier tillsammans med  högerextremister/nazister som är de grupper som idag betraktar Fredrik Reinfeldt som en landsförrädare. 
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 19:55:57 följande:
    Jag anser att Fredrik Reinfeldt duperade både svenska folket och många moderater. Han var både en förslagen person och en så kallad stark ledare, som tryckte ner alla andra viljor i partiet. Det var ingen demokrati i moderaterna under hans styre. Jag kan inte se något positivt med Fredrik Reinfeldt. Men jag skulle inte använda ordet landsförrädare. Han har inte gjort något åtalbart. 
    Fredrik Reinfeldt drev inte en one man show utan drev igenom den politik som beslutats på moderata partistämmor. Moderaternas nuvarande partiledare Ulf Kristersson hade t.ex. tidigare en mer extrem syn syn på invandring än Fredrik Reinfeldt och han propagerade för helt fri invandring (något som Sverige aldrig haft). 

• KillBill
    Anonym (Johan) skrev 2023-12-03 09:45:27 följande:

Ok så mängden skatt man betalar är alltså avhängigt om man är en anständig medborgare eller ej? Då är alltså en höginkomsttagare mer änständig än en låginkomsttagare. Då vet vi din åsikt.

Det enda rimliga och rättvisa är platt skatt. Progressiv beskattning är djupt orättvist på alla sätt.

Det finns ingen naturlag som kan bekräfta om invandring är en kostnad eller en vinst. Det är en vinst om de som invandra har högt humankapital. Har de lågt humankapital är det en kostnad. En högutbildad språkkunnig kommer kunna bidra direkt. En 40 årig analfabet som inte pratar engelska kommer sannolikt få mycket svårt att bidra. 

I länder där invandringen är en tillgång så tillämpar man selektering. Ta tex Kanada, de tar in rätt mycket kvotflyktingar men ser till att alltid ta in en överandel högutbildade också. När de selekterar kvotflyktingar nobbar de ensamkommande män och fokuserar på kvinnor och barn.

Har man ett välfärdssamhälle utan någon motprestation och ger alla som kommer fri sjukvård, pension osv trots att man aldrig jobbat, och inte har någon selektering eller någon reglering av volymerna som kommer så kommer det leda till enorm migration från världens fattigaste länder med lågt humankapital. Kostnaden blir enorm och gängkrig etc kommer bli en realitet.

Att Sverige haft den, helt i särklass, största invandringen per capita i västvärlden har skapat parallella samhällen med gängkrig och enorm segregation. Det är en oundviklig konsekvens av den invandringspolitik Sverige fört

Nej är en platt skatt där låginkomsttagare betalar lika hög skatt som höginkomsttagare är inte rimligt. Det skulle leda till till att klyftorna i Sverige mellan rika och fattiga blev större än vad det redan är. 

För övrigt så är inte Sverige det land  som tagit emot i särklass flest flyktingar västvärlden. Länder som Luxemburg, Malta, Cypern och Österrike har fler utrikes födda än i Sverige och många länder tex Tyskland, Belgien och Spanien har ungefär lika hög andel utrikes födda som i Sverige.   

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-04 10:37:45 följande:

Enligt ekonomifakta 2022: När det var som värst 2016 beviljade vi fler asylsökande uppehållstillstånd per capita än både Tyskland och Österrike. Hela fem gånger mer än EU snittet per capita.

Nu har vi dragit ner och beviljar färre än EU snittet. Men vi ligger fortfarande högre än Norge, Danmark och Finland. De har lyckats dra ner sitt asylmottagande ännu mer än vi. 

Du förstår säkert att man måste titta över tid och inte bara på ett enskilt år och tittar man över tid så har invandringen legat högre än i Sverige i ett antal länder. 
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-04 10:30:21 följande:
    Att man har stor andel utlandsfödda säger inget om att man tagit emot många flyktingar. Flera länder har hög andel utlandsfödda pga att man har en hög invandring av arbetskraft.  
    Invandrare i Sverige har högre sysselsättningsgrad än genomsnittet för invandrare i EU. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2023-12-04 13:23:24 följande:
    "Sysselsättning" i svensk statistik innebär dock inte nödvändigtvis arbete och självförsörjning.
    Sysselsättning innebär visst arbete.  Läs nedan vad Christian Lindell skriver. Han är expert på arbetsmarknadsstatistik. 

• KillBill
    Anonym (Proffessorn) skrev 2024-01-07 00:32:42 följande:

Nihka tyvärr lyckas jag inte citera de du skrev men länkarna du delade handlar inte om arbetskrafts invandring utan om invandrare som redan finns i Sverige och de har genom åren östs miljarder på liknande projekt som många av projekten inte genererade ett ända jobb.

Som Tvillingmamman skriver är du hittar inga muslimer eller folk från Afrika som arbetskrafts invandrat som statistiken från immigrationsverket visar.

Enkelt förklarat och som utrikesministern i UAE sa redan 2017 de är bottenskrapet ni tar emot som vi inte vill ha med att göra och vrf är de inga terror brott hos oss jo för vi släpper inte in dom

Det är framförallt utrikes födda med låg utbildningen som stått för ökningar inom sysselsättningen de senaste åren och det motsäger det du påstår. Sverige har relativt sett (jämfört med andra länder i EU) många utrikes födda som har arbete.
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-07 10:00:12 följande:

Men varför har vi så hög kriminalitet?
    SVT har nu en serie artiklar på SVT.se om lärare som misshandlats och dödshotas .  I alla de fall jag känner till har det varit invandrarfamiljer och invandrarbarn som har hotat och misshandlat lärare. Det vill man inte prata om, som vanligt. 

I en skola i min stad var det extrem misshandel mellan barn i en lågstadieskola, det var så extremt att lärarna inte kunde klara av situationen, de fick till slut ta in massor av extra personal för att hantera situationen. Denna lågstadieskola hade i princip 100% barn från invandrarfamiljer.

Vad beror allt detta våld på ? Är det för att föräldrarna använder våld som uppfostringsmetod, i dessa länder? Dvs NMEA- länder. 

Det är en ytterst liten del av invandrarna som står för ett stort antal brott och även om Sveriges invandrare i hög grad har sysselsättning så gäller det inte alla invandrare. Dessutom har Sverige många utanförskapsområden. Det är ett resultat av borgerlig migrationspolitik.
Svar på tråden Är invandringen en belastning?