Inlägg från: Anonym (Johan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johan)

Är invandringen en belastning?

Flash Gordon skrev 2021-08-07 17:50:52 följande:

Jaså, det flyttas målstolpar. Jaja ..

Det här var i alla fall det jag svarade på:

" Nu hittar jag inte länken men ungefär 25% av Sveriges löntagare betalar under ett arbetsliv in mer skatt på sitt arbete än de "kostar" I form av välfärd."

Och det stämmer också.
  • Anonym (Johan)
    Flash Gordon skrev 2021-08-07 17:54:33 följande:

Är det nu jag ska påpeka att statsskulden ökade med drygt 200 miljarder förra året varav huvuddelen kommer sig av ökad upplåning?

Pga coronastödet ja. Innan dess kunde staten amortera på statsskulden i många år i sträck. Att vi inte gick runt innan corona är mao trams.
  • Anonym (Johan)
    Flash Gordon skrev 2021-08-07 20:08:08 följande:

Jag föreslår att du argumenterar med eller mot det som faktiskt skrivs.

Att Sverige inte går runt när vi har corona är sant. Det gör inget land. Men fånigt att extrapolera ett extremt år och hålla det som sanning.
  • Anonym (Johan)
    Flash Gordon skrev 2021-08-07 20:06:53 följande:

Nja, grovt räknat. Mer exakt så måste du upp i nästan 50000 för att betala 15000 i skatt i Norrköping, som jag använde som exempel.

Men du tjänar ju förstås inte 50000 i månaden, varje månad i hela din livstid. Så din inkomstskatt täcker inte din andel av samhällets kostnader. Över din livstid.

Och nu var det "skatt på sitt arbete" det hela började med.Och därför har vi andra skatter som ofta, men inte alltid - år från år, täcker samhällets kostnader.Det är två olika sätt att räkna, beroende på hur man ser på det "filosofiskt".

Antingen tillhör barnen sina föräldrar och då måste föräldrarna i mitt exempel betala 60000 i skatt varje månad tills barnen får en egen inkomst.

Eller så är via egna individer från vagga till grav och då börjar de där 15000 i månaden ticka när du föds och då har du en "skuld" till samhället på i runda slängar fyra miljoner när du börjar få en egen inkomst.

Som vanligt glömmer folk att arbetsgivaravgiften till största delen består av ren skatt som inte på något sätt kommer arbetstagaren till godo. En lön på 50 000 genererar alltså drygt 29 000 i skatt till staten. Om man räknar med att 1/3 av arbetsgivaravgiften inte är skatt ger alltså en lön på 50 k en skatteintäkt på 25k till staten
  • Anonym (Johan)
    Padirac skrev 2021-08-08 12:17:00 följande:

Arbetsgivaravgifter och andra sociala avgifter kommer arbetstagaren tillgodo genom olika gemensamma välfärdstjänster som samhället tillhandahåller istället för att var och en skall betala detta ur egen ficka vid de tillfällen de används.

Så beräkningarna behöver kompletteras med dessa uppgifter

Precis som skatt mao.
  • Anonym (Johan)
    Flash Gordon skrev 2021-08-09 09:29:48 följande:

Att jag konstaterar att väldigt få betalar sin andel av samhällets kostnader via inkomstskatten kan svårligen tolkas som att jag vill avskaffa inkomstskatt och istället införa ett system med individuell avgift på allt från tandläkare till nyttjande av trottoarer.

Är 25% väldigt få? Du pratade om fåtal miljonärer vilket är trams
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2023-12-02 12:33:53 följande:
    Som om någon är förvånad för att du inte betalar skatt (för vår gemensamma välfärd) som en anständig medborgare. 

Ok så mängden skatt man betalar är alltså avhängigt om man är en anständig medborgare eller ej? Då är alltså en höginkomsttagare mer änständig än en låginkomsttagare. Då vet vi din åsikt.

Det enda rimliga och rättvisa är platt skatt. Progressiv beskattning är djupt orättvist på alla sätt.

Det finns ingen naturlag som kan bekräfta om invandring är en kostnad eller en vinst. Det är en vinst om de som invandra har högt humankapital. Har de lågt humankapital är det en kostnad. En högutbildad språkkunnig kommer kunna bidra direkt. En 40 årig analfabet som inte pratar engelska kommer sannolikt få mycket svårt att bidra. 

I länder där invandringen är en tillgång så tillämpar man selektering. Ta tex Kanada, de tar in rätt mycket kvotflyktingar men ser till att alltid ta in en överandel högutbildade också. När de selekterar kvotflyktingar nobbar de ensamkommande män och fokuserar på kvinnor och barn.

Har man ett välfärdssamhälle utan någon motprestation och ger alla som kommer fri sjukvård, pension osv trots att man aldrig jobbat, och inte har någon selektering eller någon reglering av volymerna som kommer så kommer det leda till enorm migration från världens fattigaste länder med lågt humankapital. Kostnaden blir enorm och gängkrig etc kommer bli en realitet.

Att Sverige haft den, helt i särklass, största invandringen per capita i västvärlden har skapat parallella samhällen med gängkrig och enorm segregation. Det är en oundviklig konsekvens av den invandringspolitik Sverige fört

• Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2023-12-02 10:39:59 följande:
    Det finns det en historisk förklaring till den svenska bostadsbubblan. När högerpartierna gjorde om fastighetsskatten så att de högst värderade husen fick kraftigt sänkt fastighetsskatt och tog bort förmögenhetsskatt så resulterade det i kraftigt stigande priser på bostadsmarknaden vilket har lett till att folket har behövt låna mer för att skaffa bostad. Detta har sedan förstärkts av den lågräntepolitik som gällt de senaste åren i stora delar av världen.

Det stämmer att Sverige har en dålig amorteringskultur därför är det så vansinnigt att de  partier som nu leder landet  M, KD och L  och i synnerhet SD är emot amorteringskrav.

Så varför återinförde inte S fastighetsskatten! De hade ÅTTA år på sig att göra det!!

Förmögenhetsskatten gjorde bara att beskattningsbart kapital försvann utomlands. S skulle aldrig komma på tanken att återinföra den.

Fastighetsskatten vann valet åt M 2006. Det har GP också sagt i efterhand. Hade S inte gjort motstånd hade de vunnit valet.

Men håller med om att det för landet var total idioti att slopa fastighetsskatten som den var. Givetvis borde man istället slopat den statliga skatten. Då hade man premierat produktivitet istället för passivt ägande. Bostadspriserna hade inte sprungit iväg och landet hade fått en stark ekonomisk tillväxt.

Dessutom hade det hållt klyftorna nere. Nuvarande system gör klassresor mycket svåra. Företagare och kapitalägare betalar platt skatt medan löntagare får progressiv skatt på världens lägsta brytpunkter

• Anonym (Johan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 10:02:47 följande:

SD har visat sig vara antidemokratiska och emot religionsfrihet.  De vill inte heller vara med i EU och knappt i Nato. Vi kan inte ha en regering med SD. Men vi kan inte heller ha en regering med Miljöpartiet som konstant vill förstöra landet, alla åtgärder för att minska kriminaliteten med hårdare straff och övervakning vill Miljöpartiet stoppa. De vill också ha mer asylmottagande och därmed  öka problemen i Sverige. 

Det är nog dags för en mittenregering. Den breda mitten som Annie talade om, som inte fanns. Men nu behöver vi den!

C vill också ha helt öppna gränser i alla lägen och är precis som MP.

Skulle S+M försöka regera tillsammans skulle ytterkantspartierna explodera. En två mandatperioder framåt och vi sitter med ett V på +20% och ett SD med 30-40%.

SD är för övrigt det största partiet bland manliga röstare i Sverige. Tittar man på V+MP+C är det en enorm överandel kvinnliga röster. Polariseringen politiskt mellan kvinnor och män har blivit enorm.
  • Anonym (Johan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 10:02:47 följande:

SD har visat sig vara antidemokratiska och emot religionsfrihet.  De vill inte heller vara med i EU och knappt i Nato. Vi kan inte ha en regering med SD. Men vi kan inte heller ha en regering med Miljöpartiet som konstant vill förstöra landet, alla åtgärder för att minska kriminaliteten med hårdare straff och övervakning vill Miljöpartiet stoppa. De vill också ha mer asylmottagande och därmed  öka problemen i Sverige. 

Det är nog dags för en mittenregering. Den breda mitten som Annie talade om, som inte fanns. Men nu behöver vi den!

För övrigt är V det klart mest uttalat anti-demokratiska partiet i Sverige. Deras egen ungdomsverksamhet skriver uttryckligen i början av sitt ideprogram att deras mål är att störta och omkullkasta det demokratiska samhället genom revolution. Finns inget annat politiskt parti i Sverige som utryckligen säger något motsvarande.
  • Anonym (Johan)
    KillBill skrev 2023-12-03 10:25:16 följande:
    Nej S är största parti både bland kvinnor och män. 

Källa: www.svt.se/special/valjarbarometern/
    Inte i senaste valet. Det är valet som räknas inte tillfällig opionion
  • Anonym (Johan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 10:22:45 följande:

Inget regeringsalternativ kommer, som tur är, driva frågan om höjd fastighetsskatt, för då förlorar man valet.

Valet mellan höger och vänster, vem som vinner beror på vem som tar mittenrösterna. Och mittenrösterna vill inte ha höjd fastighetsskatt. 

För mig är höjd fastighetsskatt supernegativt och jag skulle aldrig rösta på ett parti som ville ha detta. Skall inte en änka med låg lön kunna bo kvar i sitt hus eller behålla sitt sommarhus? 

För att DU och folk inte vet sitt eget bästa. Den slopade fastighetsskatten har boostat bostadspriserna och gör att folk nu sitter med enorma räntekostnader när räntan gått upp. 

I Köpenhamn kostar en lägenhet mindre än hälften mot i Stockholm. Och då är lönerna MYCKET högre i Danmark. De har kvar en stor fastighetsskatt som håller nere bostadspriserna. Den som sitter på en bostad idag värd 8 msek hade kanske varit värd 5 msek med fastighetsskatten behålld. Då får de betala 5% ränta på 3 msek de annars sluppit. Det är 150 000 per år som de annars hade sluppit. Om den gamla fastighetsskatten varit kvar och bostaden var värd 5 msek skulle de betala 50 000 i fastighetsskatt istället.

Betalar du hellre 150k om året än 50k? Det gör inte jag. Pengarna folk betalar för räntorna tillfaller inte staten. Det gör fastighetsskatten så då används iaf pengarna till något.

Det förslag kring återinförd fastighetsskatt som FI presenterat har ett stort grundavdrag på beskattning. Det skulle vara mest fördelaktigt för låginkomsttagare utan dyra bostäder. Reavinstskatten tas bort vilket skapar rörlighet på bostadsmarknaden. 

• Anonym (Johan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 10:52:48 följande:
    Det skulle räcka med att införa krav på rak amortering på alla bostadslån på 30 år. Då skulle husen inte kosta så mycket.

Men det skulle bli enorma summor som folk hade varit tvungna att amortera varje år.

En villa värd 5 msek skulle behöva amortera 170k per år med ditt förslag. Sen 5% ränta och driftskostnader på det. Vore idiotiskt och skulle slå ut all privat konsumtion och skapa en enorm lågkonjuntur som skulle vara i årtionden

• Anonym (Johan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-03 10:54:01 följande:
    Jag betalar inga räntor alls. Jag köpte mitt hus för 25 år sen och skulle fastighetsskatten återinföras skulle jag inte ha råd att bo kvar. 

Man får ju givetvis se vad som är bäst för helheten och inte sig själv enkom. 

Du skulle få ett land med en bättre fungerande bostadsmarknad och mycket större tillväxt och välstånd. Åtminstone borde du se fördelen för dina barn (Eller andras)

Svar på tråden Är invandringen en belastning?