• Rebecca2001

Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön

Vad skulle du säga om du, som svensk, befann dig i ett annat EU-land, och detta land inte lät dig åka hem till Sverige igen för att du inte är fullt vaccinerad mot covid-19? Det är verkligheten på Malta nu, Europas Nordkorea:

timesofmalta.com/articles/view/new-covid-19-restrictions-spoil-travel-plans-for-the-unvaccinated.885490

Oavsett om du är turist eller boende på Malta får du inte lämna eller anlända till ön om du inte tagit två sprutor och väntat 14 dagar efter den andra sprutan. EU-kommissionen har redan kritiserat Malta för detta, men jag tror inte de kan göra något i praktiken.

Tror ni att fler länder kommer göra likadant? Dvs i praktiken tvinga människor att ta vaccinet? Eller kommer Malta få skit för det här?

• Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 17:40:31 följande:

Sen verkar Malta bara acceptera vaccin tagna inom EU eller UK. De accepterar inte vaccin tagna i t ex USA enligt vad de sager i artikeln. Hade jag släkt på Malta och behövde resa in pga något akut hände dem skulle jag då definitivt vara upprörd.

"Malta only recognises vaccination certificates issued by the EU and the UK." (ref. artikel redan linkad av TS)

Ingenstans i artikeln du länkade till finns denna meningen!
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 17:45:30 följande:
    De var ju det jag sa.....
    Då får du uttrycka dir lite bättre, för det lät som ådu ger TS rätt, att turister inte får lämna landet. Det är ju inte nödvändigvis att man är fast bosatt i ett land om man är "boende", eller hur?
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-07-11 17:46:38 följande:
    Ingenstans i artikeln du länkade till finns denna meningen!
    Nej, det sa jag ju också.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 17:52:14 följande:
    Nej, det sa jag ju också.
    Ähm .... nej, du sa precis motsatsen, vilket du kan läsa om du scrollar lite upp till ditt inlägg. Du hittar uppenbarligen på en mening, sätter den mellan citationstecken och påstår att det står i artikeln du länkade.
  • Tow2Mater
    Spucks skrev 2021-07-11 17:58:12 följande:
    Ähm .... nej, du sa precis motsatsen, vilket du kan läsa om du scrollar lite upp till ditt inlägg. Du hittar uppenbarligen på en mening, sätter den mellan citationstecken och påstår att det står i artikeln du länkade.
    Igen nej, jag sa ref. artikel redan linkad av TS.
  • Spucks
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 18:05:41 följande:
    Igen nej, jag sa ref. artikel redan linkad av TS.
    Just det, förlåt, jag läste fel.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 17:40:31 följande:

Sen verkar Malta bara acceptera vaccin tagna inom EU eller UK. De accepterar inte vaccin tagna i t ex USA enligt vad de sager i artikeln. Hade jag släkt på Malta och behövde resa in pga något akut hände dem skulle jag då definitivt vara upprörd.

"Malta only recognises vaccination certificates issued by the EU and the UK." (ref. artikel redan linkad av TS)

Så har det väl varit hela tiden under pandemin - att man inte har fått resa in och ut hur som helst? Tro mig, jag vet. Jag har haft två dödsfall i min familj under pandemin, i Tyskland. Och jag har inte kunnat göra som jag annars skulle ha gjort. Dvs. det blev nödlösningar. En gång en digital begravning och kremering i båda fallen. Vilket är emot deras religion (katoliker) - inte så att man inte får göra det, men de flesta vill inte göra så. 
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2021-07-11 18:24:12 följande:
    Så har det väl varit hela tiden under pandemin - att man inte har fått resa in och ut hur som helst? Tro mig, jag vet. Jag har haft två dödsfall i min familj under pandemin, i Tyskland. Och jag har inte kunnat göra som jag annars skulle ha gjort. Dvs. det blev nödlösningar. En gång en digital begravning och kremering i båda fallen. Vilket är emot deras religion (katoliker) - inte så att man inte får göra det, men de flesta vill inte göra så. 

Jovisst, med krav på tester, karantän etc. Men ska det vara krav på vaccin tycker man ju inte de ska ha krav på just i vilket land man tagit vaccinet. Det känns inte rättvist.

• IceKitten
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 13:04:42 följande:

timesofmalta.com/articles/view/health-minister-to-speak-at-4pm-amid-rapid-rise-in-virus-cases.885415

Ingen som inte är fullvaccinerad får lämna ön, turister såväl som boende. Enda undantaget är om du bor på Malta och redan har lämnat landet innan dessa nazi-fasoner offentliggjordes. Då har du rätt att komma tillbaka.

Du bör nog faktiskt kolla upp vad Nordkorea och Nazityskland har gjort mot sitt folk. Det är förolämpande mot de personer som dött i koncentrationsläger och arbetsläger att på något sätt jämföra detta med att inte få turista i ett specifikt land...
Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön