• Rebecca2001

Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön

Vad skulle du säga om du, som svensk, befann dig i ett annat EU-land, och detta land inte lät dig åka hem till Sverige igen för att du inte är fullt vaccinerad mot covid-19? Det är verkligheten på Malta nu, Europas Nordkorea:

timesofmalta.com/articles/view/new-covid-19-restrictions-spoil-travel-plans-for-the-unvaccinated.885490

Oavsett om du är turist eller boende på Malta får du inte lämna eller anlända till ön om du inte tagit två sprutor och väntat 14 dagar efter den andra sprutan. EU-kommissionen har redan kritiserat Malta för detta, men jag tror inte de kan göra något i praktiken.

Tror ni att fler länder kommer göra likadant? Dvs i praktiken tvinga människor att ta vaccinet? Eller kommer Malta få skit för det här?

• Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 18:29:19 följande:

Jovisst, med krav på tester, karantän etc. Men ska det vara krav på vaccin tycker man ju inte de ska ha krav på just i vilket land man tagit vaccinet. Det känns inte rättvist.

Nej, jag håller i princip med där. Men jag antar att det är bara en första åtgärd, de kommer säkert att acceptera fler. De måste väl granska först vilka länder som har vilka vacciner och om man kan lita på dem. 
  • Anonym (XXX)

Alltså, en sådan här pandemi är ju en extrem situation för alla. Man får nog acceptera, att olika länder gör sitt bästa, på det sätt de själva finner bäst, för att skydda sin egen befolkning - och även andra länders. Att folk reser runt i världen nu och utbyter virusvarianter är ju verkligen inte bra. 

För övrigt har UD varnat i 1,5 år nu för att resa någonstans, och sagt mycket tydligt att gör man det ändå så är det på egen risk. Man kan råka ut för utegångsförbud på semesterorten, fastna i karantäner, bli sjuk och hamna sist i vårdkön efter landets egen befolkning, inte kunna ta sig hem... Jag skulle alltså vilja säga att de svenskar som sitter fast på Malta, har sig själva att skylla...

• AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2021-07-12 10:10:29 följande:

Alltså, en sådan här pandemi är ju en extrem situation för alla. Man får nog acceptera, att olika länder gör sitt bästa, på det sätt de själva finner bäst, för att skydda sin egen befolkning - och även andra länders. Att folk reser runt i världen nu och utbyter virusvarianter är ju verkligen inte bra. 

För övrigt har UD varnat i 1,5 år nu för att resa någonstans, och sagt mycket tydligt att gör man det ändå så är det på egen risk. Man kan råka ut för utegångsförbud på semesterorten, fastna i karantäner, bli sjuk och hamna sist i vårdkön efter landets egen befolkning, inte kunna ta sig hem... Jag skulle alltså vilja säga att de svenskar som sitter fast på Malta, har sig själva att skylla...

Precis! Då läser man i artikeln som TS länkade till först, att personen hade bokat sin resa tre månader innan och då verkade han tycka att det är en slags säkerhet. Tvärtom, skulle jag säga, i dessa tider! Just nu, under en pandemi, kan man inte planera långsiktigt. Man vet aldrig vad som händer om tre månader.

Kanske kan man snart börja planera resor och sånt igen. Men att boka resor under våren när pandemin fortfarande var mitt i och vaccinationerna inte hade kommit så långt - då får man ju räkna med att det kan bli hur som helst. 
  • Anonym (Tack Malta!)

Spontant känner jag att jag älskar länder som Malta som inte daltar dessa förbaskade turister som är anledningen till att viruset och varianter sprids runt om i världen

Mer Malta for the people och mer pisk på covidioter

• njae87
    Rebecca2001 skrev 2021-07-11 12:39:58 följande:
    Du ser inget problem med att landet förbjudet folk att lämna ön? Du anpassar dig snällt till alla regler, oavsett hur vansinniga de är? Du kanske skulle trivas i Nordkorea?
    Du är ett exempel på varför folk ska sluta curla sina barn

Dessa barn blir vuxna och fattar inte varför världen inte anpassar sig efter dom, det här med regler förstår dom inte alls
  • Anonym (Sista sovjetstaten)

Du behöver inte titta långt för att hitta märkliga och stränga regler. För att komma in i Norge behövde man fram till sista juni dels speciella skäl, dels hamnade man på karantänhotell i 10 dagar på egen räkning oavsett hur vaccinerad man var. Karantänhotell gällde även norrmän som varit utomlands på "icke nödvändiga resor", dvs en väldigt lös och subjektiv definition.

Nu är det inte lika strängt om man kommer från gröna områden i EU, men för tex USA tillät de vissa kategorier i en vecka, sen stängde de igen.

• Tow2Mater
    Anonym (Sista sovjetstaten) skrev 2021-07-12 13:11:52 följande:

Du behöver inte titta långt för att hitta märkliga och stränga regler. För att komma in i Norge behövde man fram till sista juni dels speciella skäl, dels hamnade man på karantänhotell i 10 dagar på egen räkning oavsett hur vaccinerad man var. Karantänhotell gällde även norrmän som varit utomlands på "icke nödvändiga resor", dvs en väldigt lös och subjektiv definition.

Nu är det inte lika strängt om man kommer från gröna områden i EU, men för tex USA tillät de vissa kategorier i en vecka, sen stängde de igen.

Märkliga ja; man riskerade tydligen inte smitta om man varit utomlands på nödvändiga resor....
  • Anonym (Tack Malta!)
    Tow2Mater skrev 2021-07-11 18:29:19 följande:

Jovisst, med krav på tester, karantän etc. Men ska det vara krav på vaccin tycker man ju inte de ska ha krav på just i vilket land man tagit vaccinet. Det känns inte rättvist.

Det känns inte rättvist heller att vissa ska vara isolerade eller hamna på sjukhus eller dö av covid medans vissa inte drabbas nämnvärt alls.

Det är inte synd om friska människor som gnäller över att dom inte för resa hur dom vill för att dom vägrat ta en liten spruta, det är synd om de som drabbas hårt av covid
  • Tow2Mater
    Anonym (Tack Malta!) skrev 2021-07-12 13:18:20 följande:
    Det känns inte rättvist heller att vissa ska vara isolerade eller hamna på sjukhus eller dö av covid medans vissa inte drabbas nämnvärt alls.

Det är inte synd om friska människor som gnäller över att dom inte för resa hur dom vill för att dom vägrat ta en liten spruta, det är synd om de som drabbas hårt av covid
    Nej visst är det så, men nu handlar just mitt gnäll om att jag vaccinerat mig just för att ifall något skulle hända nära släkt så jag ska kunna resa akut ifall det behövs, och så kan de ha såna här regler om att mitt vaccin inte skulle vara giltigt.... Ursäkta att jag gnäller om att inte kunna hinna träffa min döende mamma pga att jag tog vaccinet i "fel" land.
  • Anonym (Sista sovjetstaten)
    Tow2Mater skrev 2021-07-12 13:18:04 följande:

Märkliga ja; man riskerade tydligen inte smitta om man varit utomlands på nödvändiga resor....

Nej, och undantaget att man fick åka på dagstur för att utföra underhåll på sin svenska sommarstuga, men sov man över blev det karantän, var också mycket märkligt.
  • Anonym (Tack Malta!)
    Tow2Mater skrev 2021-07-12 13:24:06 följande:
    Nej visst är det så, men nu handlar just mitt gnäll om att jag vaccinerat mig just för att ifall något skulle hända nära släkt så jag ska kunna resa akut ifall det behövs, och så kan de ha såna här regler om att mitt vaccin inte skulle vara giltigt.... Ursäkta att jag gnäller om att inte kunna hinna träffa min döende mamma pga att jag tog vaccinet i "fel" land.
    Man kan tyvärr inte låta varje individ bestämma över vilka regler som ska gälla, alla har ju någon anledning till varför dom vill att reglerna inte ska gälla just dom - det fungerar naturligtvis inte om alla gör som dom vill

Det finns dom som förlorar nära och kära och inte kunnat ta avsked, det är självklart svårt men det förändrar inte på vad som gäller, många har drabbats på olika sätt av detta sabla virus, därför är det viktigt att alla följer de regler som finns så att vi någon gång kan bli av med det och återgå till en mer normal tillvaro.
    Det hjälper inte att FHM och politiker är hattiga fram och tillbaka och inte verkar ha koll, inte heller att politiker och myndighetspersoner skiter id e regler som de säger andra ska följa . mitt missnöje över det kommer jag visa i nästa val.

På grund av Delta och andra varianter så är vi inte heller så skyddade som vi hoppas på, även om litet skydd är bättre än noll, fast smitta andra kan vi göra  oavsett om vi är vaccinerade eller inte
  • njae87
    Anonym (Sista sovjetstaten) skrev 2021-07-12 13:25:25 följande:
    Nej, och undantaget att man fick åka på dagstur för att utföra underhåll på sin svenska sommarstuga, men sov man över blev det karantän, var också mycket märkligt.
    Idiotiska, luddiga regler med undantag för vissa har ställt till det, barn som inte fick idrotta medans det kunde spelas fotboll på elitnivå osv

Men hur idiotiskt det än är så ska man följa regler för anarki i en pandemi är inte eftersträva
  • Hanky Panky

Vad är problemet? Det står ju att man inte får anlända till ön utan att ha vaccinerats, så då bör man ju självklart kunna lämna ön när man semestrat färdigt.

• Anonym (moppen)
    Överste Senap skrev 2021-07-13 10:39:28 följande:

Uppenbart att TS varken har insikt om vare sig Malta eller Nordkorea.

Tack!
Svar på tråden Malta leker Nordkorea - hindrar folk från att lämna ön