• wyhib

Vill du ha extraval?

I måndags så röstades statsminister Lövén bort i en misstroendeomröstning, alternativet är nu extraval eller att försöka få till en ny samansättning (där han själv även kan bli stadsminister igen)
    Lövén säger att VÄLJARNA (dvs du, jag och alla andra) inte vill ha extraval, så av ren nyfikenhet undrar jag. Vill du ha extraval eller inte?

Komentera gärna ditt svar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du ha extraval?
  • AnnaSturesson
    Limeblad skrev 2021-07-02 09:14:53 följande:

Känns som en så sjukt onödigt kostnad. Har hört (inte kollat upp själv) att ett extraval beräknas kosta 300-400 miljoner kronor i skattepengar. För att sen behöva göra om processen ett år senare. Den här misstroendeomröstningen känns sjukt oansvarig.

Detta med hyrorna är ju extremt viktigt för V. Och ska de ha någon trovärdighet kvar så tror jag de va tvungna.

Att det blir extraval är en del av att ha demokrati och det kostar en del. Finns många andra kostnader som är sjukt onödiga också.
  • fjanten
    AnnaSturesson skrev 2021-07-02 10:00:22 följande:

Detta med hyrorna är ju extremt viktigt för V. Och ska de ha någon trovärdighet kvar så tror jag de va tvungna.

Att det blir extraval är en del av att ha demokrati och det kostar en del. Finns många andra kostnader som är sjukt onödiga också.

Ja - det oansvariga har ju varit att köra över V helt, men samtidigt räkna med Vs stöd (och detta säger jag som röstar M). Otroligt korkat av både C och S att tro att de skulle kunna driva igenom detta. Sedan försöker man få till en riggad förhandling... Nej fy så dumt.
  • AnnaSturesson
    fjanten skrev 2021-07-02 10:11:39 följande:

Ja - det oansvariga har ju varit att köra över V helt, men samtidigt räkna med Vs stöd (och detta säger jag som röstar M). Otroligt korkat av både C och S att tro att de skulle kunna driva igenom detta. Sedan försöker man få till en riggad förhandling... Nej fy så dumt.

Röstar också på M. Detta med marknadshyror var ju en del av överenskommelsen med C och L. Så skulle S backat på detta så skulle det nog varit kört i alla fall.

Ska bli spännande att se hur det går.
  • fjanten
    AnnaSturesson skrev 2021-07-02 10:22:25 följande:

Röstar också på M. Detta med marknadshyror var ju en del av överenskommelsen med C och L. Så skulle S backat på detta så skulle det nog varit kört i alla fall.

Ska bli spännande att se hur det går.

Precis, och med tanke på att V varit emot detta från start, och Vs 'stöd' var ett kriterium för denna regering att hålla, borde den aldrig ha formats. Nästan så det hade varit bättre med nyval där direkt istället.
  • AnnaSturesson
    fjanten skrev 2021-07-02 10:30:59 följande:
    Precis, och med tanke på att V varit emot detta från start, och Vs 'stöd' var ett kriterium för denna regering att hålla, borde den aldrig ha formats. Nästan så det hade varit bättre med nyval där direkt istället.
    Nu höll ju detta i nästan tre år, så helt värdelös på att förhandla har de ju inte varit.
  • fjanten
    AnnaSturesson skrev 2021-07-02 11:22:44 följande:

Nu höll ju detta i nästan tre år, så helt värdelös på att förhandla har de ju inte varit.

Nja, regeringen har ju vetat om att Vs röda linje går vid marknadshyror - i 2,5 år - samt att C "vägrar" samtala med V. Det var mer en tidsfråga.
  • Postman

Jag tycker det är fruktansvärt onödigt med ett nyval eftersom det bara är ett år kvar. Jag hoppas de kommer till någon lösning så vi slipper det. Tråkigt nog känner jag spontant att det inte är någon mening med att rösta längre. Alla verkar maktfullkomliga.

• AnnaSturesson
    Postman skrev 2021-07-02 12:03:31 följande:

Jag tycker det är fruktansvärt onödigt med ett nyval eftersom det bara är ett år kvar. Jag hoppas de kommer till någon lösning så vi slipper det. Tråkigt nog känner jag spontant att det inte är någon mening med att rösta längre. Alla verkar maktfullkomliga.

Det som hände nu visar väl ändå att rösta verkligen gör skillnad?
    Både om man är för eller emot marknadshyror så visar ju detta att det är viktigt att rösta.
  • cosinus

Nej jag vill inte ha nyval.

Antingen blir det samma elände som innan = onödigt

Eller så lyckas borgarna få en majoritet den här gången (att S ska öka efter den här soppan tvivlar jag på även om V nog gör det). Men på 1 år hinner man inte göra något som hinner få positiv effekt i någon riktning så risken är stor att folket tycker att det blev ju inget bättre och röstar tillbaka samma skit om ett år igen.

Så hellre då vänta och hoppas på stabilt styre om 1 år.

Jag röstar varken S eller V men hade kunnat leva med en sån regering om den varit stabil men det verkar ju inte hända och speciellt inte om mp ramlar ur vilket är en risk.

Så eg hoppas jag nog på någon form av blåaktig stabil regering men som sagt ett extraval nu tror jag inte är bra för man kan eg bara få nackdelar av så kort regeringstid som ett år.

• Limeblad
    AnnaSturesson skrev 2021-07-02 10:00:22 följande:

Samtidigt så är det bara en utredning som inte ens gått på remiss än, knappast ett färdigt lagförslag. De hade kunnat avvakta och se hur utredningen tas emot av remissinstanserna, Sen förstår jag inte hysterin. För nyproduktion sätts redan marknadshyror. Den presumtionshyra som förhandlas är marknadshyra (eller högre, iom den vakans som inte är ovanlig i nyproducerade hus).
Svar på tråden Vill du ha extraval?