• Snödroppen86

Planerar barn via IVF

Hej. Jag är en singeltjej på 35år som har planer på att starta en graviditet via IVF till hösten 2022 (första barnet), skulle därför vara trevligt att veta om det finns andra som tänker göra liknande som man bolla idéer och tankar med.

• Svar på tråden Planerar barn via IVF
  • MinaBernt

Jag har barn som självstående. Nu slapp jag IVF, utan har lyckats bli gravid genom insemination. Det är det bästa beslutet jag tagit i mitt liv!

Jag kan tipsa om föreningen Femmis och Facebook-gruppen Mamma på egen hand. Det är jättebra forum för självstående mammor.

Femmis har bland annat online-träffar för funderare och försökare.

• Snödroppen86

Tack, det ska jag göra. Vad roligt att det gick vägen med insemination och du slapp Ivf, vart gjorde du det någon stans om det är ok att jag frågar? ????

• MinaBernt
    Snödroppen86 skrev 2021-06-30 23:02:09 följande:

Tack, det ska jag göra. Vad roligt att det gick vägen med insemination och du slapp Ivf, vart gjorde du det någon stans om det är ok att jag frågar? ????

På Livio Falun. Där kan man få det landstingsfinansierat om man är godkänd av sitt hemlandsting.

Räknar du med att göra behandlingen inom landstinget eller privat, eller i Danmark?
  • Snödroppen86

Jag funderar fortfarande, men om jag förstår det rätt så är det billigare med landstingsfinansierad än privat så lutar väll mot det. Hoppas kunna hitta en bra klinik utan för långa väntetider.

• partytsljus75

Det är nog bäst att du kollar med ditt landsting hur långa köer de har. Du är redan 35 nu och verkar vilja börja utredningen vid 36. De flesta landsting har 2-3 års kö innan det blir aktuellt med behandling. Vissa gör bara upp till 38 år också har jag för mig. Sen om din kropp funkar så brukar dem vilja prova insemination först. Via landstinget har du 6 gratis försök vilket inte är en garanti för ett barn. Landstinget kostar bara patientavgift som vanligt sjukhusbesök.

Danmark eller privat i Sverige är ju dyrt. Kanske 50000:- per IVF men då kan du ju göra behandling hösten 2022. Istället för att behöva vänta till hösten 2025 om det ens går i ditt landsting.

Jag har själv gjort behandling via landstinget. Men det var över 2 års kö från att jag anmälde mig. Alltså gör du privat kan du göra behandling direkt. Men i landstinget är det långa väntetider och flera utredningar som tar tid. Så rekommenderar som sagt att du kollar väntetid direkt. Och så kan du anmäla dig redan nu. Det är längre kötider också nu pga corona för mycket har pausats till och från.

• Snödroppen86

Utredningen är redan påbörjad men som du säger brukar det ju ta ganska lång kö om man går via landstinget. Vet dock inte om man behöver en godkänd remiss för att ens få söka till de sjukhus som har landstingsfinansierad ivf. Har tidigare tänkt Danmark just för att slippa den långa kötiden men är inte säker längre.

• MinaBernt

När utredningen är klar, kan du söka vård i annat landsting, om ditt hemlandsting godkänner det. Falun har relativt kort kö, likaså Stockholm. Däremot Malmö och Göteborg har långa köer, uppemot två år.

Det kan vara bra att veta att den psykosociala utredningen behöver göras via den behandlande kliniken.

Du kan alltid göra ett eller några försök privat eller utomlands medan du står i kö, men det är ju förstås en kostnadsfråga.

Jag vet även de som fått pengar tillbaka efter att ha gjort behandling i Danmark. Då måste hela utredningen, inklusive den psykosociala, vara gjorda innan och svenska regler måste följas kring val av donator.

• Snödroppen86

Hej. Vart ett tag sen jag skrev nu men här kommer en liten uppdatering om hur läget ligger till Skrattande 
    Ivf utredningen är färdig och remissen är skickad till Livio Falun som blev kliniken som behandlingen görs på. Har tid att påbörja nu till hösten så hoppas det går vägen nu. 

Svar på tråden Planerar barn via IVF