• MinaBernt

Planerar barn via IVF

Jag har barn som självstående. Nu slapp jag IVF, utan har lyckats bli gravid genom insemination. Det är det bästa beslutet jag tagit i mitt liv!

Jag kan tipsa om föreningen Femmis och Facebook-gruppen Mamma på egen hand. Det är jättebra forum för självstående mammor.

Femmis har bland annat online-träffar för funderare och försökare.

• MinaBernt
    Snödroppen86 skrev 2021-06-30 23:02:09 följande:

Tack, det ska jag göra. Vad roligt att det gick vägen med insemination och du slapp Ivf, vart gjorde du det någon stans om det är ok att jag frågar? ????

På Livio Falun. Där kan man få det landstingsfinansierat om man är godkänd av sitt hemlandsting.

Räknar du med att göra behandlingen inom landstinget eller privat, eller i Danmark?
  • MinaBernt

När utredningen är klar, kan du söka vård i annat landsting, om ditt hemlandsting godkänner det. Falun har relativt kort kö, likaså Stockholm. Däremot Malmö och Göteborg har långa köer, uppemot två år.

Det kan vara bra att veta att den psykosociala utredningen behöver göras via den behandlande kliniken.

Du kan alltid göra ett eller några försök privat eller utomlands medan du står i kö, men det är ju förstås en kostnadsfråga.

Jag vet även de som fått pengar tillbaka efter att ha gjort behandling i Danmark. Då måste hela utredningen, inklusive den psykosociala, vara gjorda innan och svenska regler måste följas kring val av donator.

Svar på tråden Planerar barn via IVF