Vad är kulturell appropriering?
Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans?
Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans?
Gissar att du som pratar för stackars minoritet inte ens är lapp själv och har antagligen inte frågat vad de tycker om den saken som är väldigt löjlig.
Gissar att du som pratar för stackars minoritet inte ens är lapp själv och har antagligen inte frågat vad de tycker om den saken som är väldigt löjlig.
Vad menar du med europeiska kläder? Jeans och kostym är tex inte etniska kläder. Men om du tex menar folkdräkter så ja, då skulle det vara svårt för icke-européer att klä sig i dem.
Så jag som svart men född i Sverige ska inte ens tänka tanken skaffa en svensk folkdräkt då? Jag högaktar ju verkligen Sverige, ser det som mitt enda hemland och skulle isf bära folkdräkt som en hyllning till Sverige.
Själv störs jag förresten inte av att vita människor har traditionellt svarta frisyrer som dreadlocks och cornrows men uppskattar förstås om dom är medvetna varifrån stilen kommer. Ser tex. inga problem med Amanda Linds hairstyle ur kulturell synpunkt. Att jag sen själv har svårt för dreads är en annan sak.