Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Vad är kulturell appropriering?

Mortiscia80 skrev 2021-06-22 11:24:57 följande:
     Är man inte same ska man inte klä sig i deras dräkter.
    För att ...?!
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 15:07:04 följande:
    Tråden handlar om kulturell appropriering, det borde vara svar nog?
    Nä, det är inte svar på min fråga.

Min fråga var varför man inte får klä sig i same-kläder om man inte är same.

Du kanske kan ge en logisk förklaring på det?
  • Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 15:57:39 följande:
    För att det är exakt det som menas med kulturell appropriering. Om du inte vet vad det är kan du läsa på innan du ifrågasätter mer. Om du vet vad det är och inte håller med så spelar det ingen roll vad jag skriver.
    Du förstår nog inte.

Kalla det "kulturell appropriering" om du vill då.

Vad är det för fel med det?
  • Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 18:03:06 följande:
    Om du inte förstår det så tycker jag på riktigt synd om dig.
    Du ser, du klarar inte ens av att svara på frågan utan måste gå till personangrepp mot mig istället för att förklara VARFÖR det skulle vara fel med det du kallar "kulturell appropriering".

.
    Din ideologiska kompis vill vara med och skriva hon också men klarar heller inte av att svara sakligt på frågan. Det blir personangrepp istället där också.
    Themis skrev 2021-06-23 18:15:39 följande:
    Japp, det är så man hör banjomusik i bakgrunden när vissa uttalar sig.
    .

Ni har fel båda två.

Det är inget fel med det ni kallar "kulturell appropriering" Att en svensk klär sig i samiska kläder exempelvis.

Anledningen till att ni har fel är att "kulturell appropriering" som någonting dåligt handlar om SYFTET.

Det är ingenting automatiskt fel för mig som svensk att använda samiska tecken, kläder och symboler. Det KAN bli fel om det görs för att håna eller förlöjliga.

Jag kan berätta mer om detta om min önskar.

.
    Och nej, det är inte den mest överkänsliga snöflingan som sätter gränsen för vad som är "hån".
    .
  • Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 20:51:39 följande:
    Det är inget personangrepp att tycka synd om någon.

Min kompis....? Du vet ingenting om mig, om du vill attackera någon så tilltala hen direkt istället för att gå via andra användare.
    Du försökte spela överlägsen genom att "tycka synd" om mig. Det personangreppet föll platt.

Din ideologiska kompis dunkade din rygg och försökte också håna mig med "banjomusik". Om ni känner varandra privat är jag inte brydd i.
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 20:54:49 följande:
     det som spelar roll är hur minoritetsgruppen ser på saken, och där har de tolkningsföreträde, 

Enkelt svar: Nej, de har inte tolkningsföreträde.

De har inte ens konsensus inom sin grupp om vad som är "hån" och "olämpligt".

Och nej, den överkänsligaste snöflingan är inte den som sätter tonen och nivån. Du har inte rätt att inte bli stött.
    Mortiscia80 skrev 2021-06-23 20:54:49 följande:
    Eftersom du verkar ha dålig koll på ämnet börjar vi med något enkelt, Wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell _appropriering
    Du länkar till wikipedia och har inte ens läst texten du länkar till

(jag fetar)

"Kulturell appropriering innebär att en person som tillhör en majoritetskultur anammar särdrag från en minoritetskultur eller kultur med låg status, utan att visa tillräcklig respekt för den senare kulturen"
  • Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-24 11:37:41 följande:
    Du måste ju verkligen ha problem om du ska skälla på mig för att nån annan håller med mig. Det är verkligen inte på mitt bord. Jag var inte ett dugg överlägsen, jag är fullt seriös. 
    jag har inte skällt på dig fär att en annan individ håller med dig. Jag bara pekade på era likheter i ert dåliga beteende mot mig. Och jo, du försökte spela överlägsen men det föll platt.

Att en normalt funtad människa med lagom sociala färdigheter skulle skriva till en annan att hon "tycker synd" om denne finns nämligen inte på kartan. Om det inte handlar om att medvetet försöka håna.

Ibland klarar folk inte ens av att stå för vad de gör.
    Enkelt svar jo, det är minoritetsgruppen själva som har tolkningsföreträde .
    Nä. Det är det inte.

Det är 2020-talet nu. Gammal, unken och daterad woke-kultur från 00- och 10-talet är passé. Det är nya tider nu.

Det ges inga trigger-varningar för att skydda folks känslor längre. Det stoppas inga yttranden och samtal som riskerar att irritera och motsäga folks världsbild.

Gnälligast snöflinga styr inte längre det offentliga samtalet och du har ingen som helt rätt att inte bli upprörd och störd.
    Och jo, jag har så klart läst länken, det är bara du som inte förstår begreppet respekt, annars hade vi inte ens haft den här diskussionen.
    Förklara gärna för oss andra hur man enligt dig ska tolka ordet "respekt" i meningen: "utan att visa tillräcklig respekt för den senare kulturen"
  • Flash Gordon
    Mortiscia80 skrev 2021-06-24 15:09:35 följande:
    Som sagt, du verkar döma andra utifrån dig själv. Jag var och är seriös: det ÄR synd om dig som inte förstår de här sakerna.
    OK, om du envisas med att du är seriös. Då faller det in under den där biten i mitt inlägg då ...

Fortfarande, du lurar ingen att tro att du inte försökte dig på lite härskarteknik där.
    Om du inte vet vad ordet respekt betyder kan du passa på att googla på det också. 
    Jag vet vad ordet respekt innebär men du verkar ha en annan definition av ordet eftersom du inte verkar vilja erkänna att det som kan göra "kulturell appropriering" olämpligt är graden av respekt involverat. 

Men du vill inte svara på den biten utan går till personangrepp igen istället.
    Det är ingen vits att försöka prata med någon som bara är bråksjuk.
    Det kan vara så att du är ovan med att bli ifrågasatt kring detta. Du skriver som om det är någon slags sanning du sitter på.

Att svenskar inte kan/får klä sig i samiska attiraljer.

Att "minoriteter" har tolkningsföreträde.

• Flash Gordon
    Crash Man skrev 2021-06-24 15:19:26 följande:
    Jag var i Japan för några år sedan och jag stötte inte på en enda japan som tog illa vid sig av att jag bar en kimono, när jag publicerade bilderna på facebook sedan, så blev jag anklagad av mina vita, svenska kurskamrater att vad jag hade gjort var hemskt.
    .
    Precis så.

I alla olika länder jag och min familj har bott i har det aldrig varit någon som klagat om någon av oss vita, västeuropéer burit deras kläder, deras symboler osv. Tvärtom har de varit behjälpliga att få till det så rätt som möjligt. De har varit stolta om vi burit det. De har sett det som en hedersbetygelse.

Samma med den samiska kulturen i Sverige och mina kopplingar dit.

"Kulturell appropriering" som något påstått dåligt är ett trams-hitte-på från en liten, anti-intellektuell grupp woke-människor som vill godhetssignalera och försöker pusha sin ideologi på resten av världen. Det är typiskt något man har råd och tid att ägna sig åt när man inte har riktiga problem att hantera. 

I den verkliga världen handlar allt istället om respekt.

Ger man respekt så blir folk bara glada istället.
  • Flash Gordon
    Crash Man skrev 2021-06-24 15:34:41 följande:
    Till alla er som försvarar kulturell appropriering, vad tycker ni om denna.

" target="_blank">

Denna videon anmäldes till granskningsnämnden 197 gånger, fast eftersom det bara var "swärjevänner" som blev kränkta av den så spelar det kanske ingen roll.

Personligen tycker jag det var tramsigt att anmäla melodifestivalen, fast godhetsknarkarna borde vara konsekventa. Om det är något fruktansvärt för en icke-same att använda samiska kläder så borde det även vara något fruktansvärt att översätta nationalsången till arabiska.
    Efter att ha lyssnat, de sjunger ju inte nationalsången på arabiska. Däremot har de förvanskat den och strukit "i Norden" och satt in ett rätt intetsägande "på jorden" istället.

Sedan var det två andra sånger de sjöng på arabiska, eller nåt liknande språk.
  • Flash Gordon
    flygrl skrev 2021-06-24 20:02:07 följande:
    Va gäller Gunnel i Osby vore det väl kanske konstigt om hon gick i samedräkt. Men om hon gör det av genuin kärlek och respekt till den samiska kulturen så vetefan. Men ok jag är inte same ...
    Gunnel i Osby behöver inte ha en hel dräkt. Gunnel kan ha köpt ett samiskt smycka med samiska religiösa symboler.

Här till exempel
    www.laplandheartwork.se/produkter/smycken-15600589

Solhjulet är en av samernas viktigaste symboler. Får Gunnel bära sådana symboler?

Det finns ju trots allt woke-personer som klagar på att svenskar bär rastafarisymboler.
  • Flash Gordon
    Guldnovan skrev 2021-06-25 01:35:06 följande:
    Jämför du att bära kolt som icke same med att använda samiska silver- och tennsmycken? Nu är du ju riktigt ute och cyklar!
    Jag talar om att det vore märkligt om Gunnel från Osby bär kolt. Inte om hon har silversmycken från Kiruna.
    De enda som är ute och cyklar är de som talar om "kulturell appropriering". Du är medveten om att de anser minoriteters religiösa symboler vara lika mycket off limit som hela klädedräkter?

Min fråga i förra inlägget är retorisk.

Jo, Gunnel från Osby FÅR bära symboler för samiska gudar. I form av ett halssmycke om hon vill.

Och rent krasst, om hon har den möjligheten och tillfället så får hon bära samedräkt också.
  • Flash Gordon
    "The idea of cultural appropriation is absolute nonsense"

"Manifesting in your own behaviour some element of another culture, the idea that that's somehow immoral, that's insane" 

• Flash Gordon
    Guldnovan skrev 2021-06-25 02:43:09 följande:
    Det blir ju konstigt om det vore så. Vem ska då köpa silver- . och tennsmidet? Samerna själva?
    Ja, det vore ju konstigt men den frågan får du ställa till dem som anser det är fel att exempelvis vi svenskar inte skulle få använda samiska symboler på grund av "kulturell appropriering".

Se exempelvis signaturens Crash Mans tredje video här ovan som handlar om ungefär detta.

"Sameslöjd" skulle ju för övrigt kunna göras utan dessa religiösa tecken också och säljas till turister och what not.
    Guldnovan skrev 2021-06-25 02:43:09 följande:
    Gunnel kan bära smycken men inte kolt.

Om vi bortser från det rent praktiska som att Gunnel nog får svårt att få tag i en akta samedräkt och att knappt samerna själva använder dem annat än till enskilda högtider (i princip, jag har ibland sett några av de äldre använda det vid renskiljningen) - varför skulle inte Gunnel få använda samedräkt?

Hon får ju använda andra samiska attiraljer, tycker du.
  • Flash Gordon
    Guldnovan skrev 2021-06-25 08:24:50 följande:
    Fortfarande inte jämförbart med smycken och kolt.
    Man vad är skillnaden?

De som tror på "kulturell appropriering" menar att bägge är fel.

Jag menar att bägge är OK eftersom det i grunden handlar om hur du bär den, var och varför.

Du står mittemellan och menar att religiösa symboler är OK om de är på exempelvis smycken men att en hel dräkt inte är OK.

.
    Ja, man får det uppsytt. Min kolt som jag fick uppsydd har jag gubevars vuxit ur vid det här laget men varför skulle det vara fel om jag som svensk skulle använda den vid lämpligt tillfälle när jag fått den i personlig gåva av samer till att börja med?

Och detta är alltså bakgrunden till att jag frågade signaturen Morticia80 som så tvärsäkert sa att det är fel att svenskar använder samisk dräkt.
  • Flash Gordon
    flygrl skrev 2021-06-25 22:44:50 följande:
    Sjöng inte Sarah Dawn Finer som ju är judinna på hebreiska?
    Ingen aning. jag lyssnade inte så noga. Men det var i alla fall inte den svenska nationalsången hon sjöng utan någon annan låt.
Svar på tråden Vad är kulturell appropriering?