Vad är kulturell appropriering?
Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans?
Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans?
Kvinnor har ju genom tiderna alltid varit en förtryckt grupp, överallt.
Är det då kulturell appropriering att män med könsdysfori stoppar in lösbröst och klär sej i klänning?
Nej! Men enligt vissa extremisters regler så vore det så.
Ibland går diskussionen om kulturell appropriering lite överstyr. Att gilla saker från andra kulturer är ju en hyllning. Jag lär mej ju inte att joddla om jag hatar kultur från Alperna eller lär mej dansa Salsa för att jag ogillar latinos och deras kultur så mycket, tvärtom!
Vore väl oerhört trist om alla begränsade sej till sin egen infödda kultur och inte fick överskrida den en millimeter. Om alla tänkte så hade inte vår kultur eller relationer till varandra utvecklats, utan segregerats än mer.
Dessutom så hade det inte funnits någon anpassning till sitt nya land som alla efterfrågar, om man inte hade fått ta till sej av nya traditioner.
Problemet med kulturell appropriering är att det väldigt ofta inte är den personen som utsätts för kulturell appropriering som tar illa vid sig, utan någon snusförnuftig godhetstyckare.
Jag var i Japan för några år sedan och jag stötte inte på en enda japan som tog illa vid sig av att jag bar en kimono, när jag publicerade bilderna på facebook sedan, så blev jag anklagad av mina vita, svenska kurskamrater att vad jag hade gjort var hemskt.
Klä dig hur du vill och skit i vad andra tycker. Jag hittade även dessa videos som bevisar min tes.
Kan även säga att även jag som är åt höger ogillar 90% av allt som PragerU publicerar, men just här har de en poäng.