Inlägg från: Anonym1720 |Visa alla inlägg
  • Anonym1720

Jag ångrar mitt andra barn

Embla twopointoh skrev 2021-06-06 17:13:36 följande:

Fast det finns ingenting som säger att ditt fantastiska liv hade fortsatt så även om du stannat vid ett barn. Något annat kunde ha hänt som kastade in dig i en depression. Det är liksom det som är poängen, man kan aldrig veta hur det skulle ha varit om inte något hade hänt. Det är det jag menar med idealisering, inte att du inte hade ADHDn under kontroll förut.

Saken är den att alla människor begår misstag. Alla behöver lära sig att hantera och acceptera saker som inte blev som man tänkt sig, oavsett om det är resultatet av ett medvetet val eller om det bara råkat hända. Det du gör är att fixera dig vid detta misstag, du kan inte sluta älta, och det drar ned ditt mående ytterligare. Jag vet att det är lättare sagt en gjort, men du behöver hjälp med att sluta älta och acceptera det faktum att du har två barn som bägge förtjänar och behöver sin mamma.

Det är också så här att dina barn fortfarande är väldigt små, och det är jobbigt att ha små barn, även för föräldrar som är friska! Kanske kan du när de blir lite äldre och inte riktigt så krävande, orka med dem bägge två och få en fin relation till dem.

Nej jag fattar vad du menar men kan nog vara tämligen säker på att det hade fortsatt på en frisk bana då jag alltid varit ?frisk?, och var det i tre år med dottern, depressionen och allt därtill utlöstes ju av mitt andra barns födelse, så håller inte med dig där.

Ja men detta ?misstag? är ju av en kaliber som inte går att ändra på ngt sätt, och kan verkligen inte acceptera det, hur jag än försöker; ältat i 10 månader nu dom kommer med största sannolikhet inte få ha sin mamma i sitt liv

Det är fruktansvärt, att jag ska förlora barnen på det här sättet. För mina dåliga val Men det är ju nog som du säger, att jag kommer kanske på sin höjd finnas i deras liv när dom är äldre, inget blev som det var tänkt
  • Anonym1720
    Embla twopointoh skrev 2021-06-06 21:33:41 följande:

Tror du att pappan övertalade dig till ECT på grund av illvilja? Att han med flit försökte förstöra ditt liv? Du tror inte att det kan vara så att han litade på läkarna att det var en bra behandling och att den skulle hjälpa dig? Om det är det första har du all anledning att hata honom för det, men är det det andra så behöver du sluta skylla på honom för att du blev så dålig av ECT.

Jag tycker det är bra att barnen har en pappa som kan ta beslut som är bäst för dem. Inte så att du egentligen är en dålig mamma, men just nu är du för sjuk för att klara av att resonera rationellt, och du ska skatta dig lycklig att dina barn har en bra pappa som kan axla ansvaret medan du blir frisk.

Jag tror inte du gör barnen en tjänst genom att distansera dig från dem. Du kanske tycker det, men jag kan nästan garantera att barnen inte tycker det. Du är deras mamma och de älskar dig. Sedan kanske du inte orkar vara med dem just nu, men förhoppningsvis i framtiden när du är bättre och de har kommit upp i åldrarna lite, att du orkar. Och då kommer du att ångra att du klippte av banden.

Han läste på, tyckte han; trots alla biverkningar som rapporterats, och tjatade mig till det på egen hand, hotade att ta vårdnaden om barnen och lgh när han insåg dom inte skulle tvinga mig...så jo, jag har all anledning att hata honom, självklart ville han inte göra mig sjukare men han tjatade mig till det, hade troligen då panik över att vara själv med barnen, även om det var just det han blev, och jag skulle säga till stor del pga ECTn, så kan känna att han får fan skylla sig själv där, han skulle ha överlåtit beslutet till mig el inte övertalat mig

Ja det är bra att barnen har en bra pappa, även om han inte är bra för mig. Ja jag är för sjuk men var en bra och frisk förälder innan. Skulle ha stannat vid ett barn och separerat, kan känna att den känslan äter upp mig :(

Så sorgligt det jag läser, om att vara med dom senare jävla helvetes skit hur det har blivit, men det är nog sanningen, och den är fruktansvärd, det går inte att ta in. Och känns inte att barnen behöver sin mamma när hon inte kan finnas där det är så det är och kommer att vara, hela min personlighet är dessutom förändrad, pga ECTn som sambon tjatade mig till, som sagt; hade han inte tjatat mig till den hade jag nog redan under hösten kunnat umgås med barnen och träffat dom iaf, även om han hade haft vårdnaden fortsättningsvis, men han vägrar ens lyssna på att jag blivit skadad av ECT fastän jag sagt det sedan i vintras jag hatar honom för det, och kan tycka det är rätt åt honom (inte för barnen) men för honom att vara ensam, och hoppas han har det bra tufft därav. Sörjer bara att dottern inte får lika mycket tid och uppmärksamhet därav som hon hade fått annars
  • Anonym1720
    Annita skrev 2021-06-06 22:01:32 följande:

Litium och antipsykotisk låter ju rimligt, så det låter som om läkarna verkligen har en utmaning att hitta rätt "cocktail" till dig :/

Sömnmedicinen ska fungera lugnande...? Och gör inte det...? Jag antar att du har fått prova ett antal ångestdämpande? Fungerar inte det heller? 

Som jag skrev förut, du måste ju få vila tankarna. För din del skulle det nog vara välgörande att vara "avstängd" ett tag, om du förstår hur jag menar, för dina tankar snurrar bara runt runt och de behöver hjälp att brytas, så att du kan tänka andra tankar istället. Det du tänker just nu är väldigt skevt - dina barn behöver dig VISST och du kommer att kunna ta hand om dem när du är friskare.

Ja och det är det som skrämmer mig, varför blir jag inte bättre/piggare osv bara mer deprimerad samtidigt som jag är speedad ingen klarhet alls

Nej inget funderar på dagen, än så länge fungerar sömnmedicinerna men är rädd att behöva mer och mer tankarna på barnen äter upp mig sorgen över min äldsta att ha förlorat sin mamma

Jag hoppas att det är så men är osäker på att det blir så mår ju bara sämre för varje dag som går
  • Anonym1720

Jag ser alla mammor med endast ett barn och ångrar ihjäl mig över min situation hur det kunde ha varit

• Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-06 23:09:15 följande:

Jag har ju både adhd, ptsd och återkommande depressioner. För mig satt depressionen med yngsta barnet i ca 2 år (ledsen att säga det, behöver ju inte alls vara exakt samma för dig.) Jag var även deprimerad under graviditeten med det barnet, mycket pga att jag var rädd inför förlossningen pga att jag nästan dog vid min första förlossning, men nekades att få kejsarsnitt.

Det var iaf anledningen att jag började gå in i depression, men sedan blev det bara värre och jag slutade nästan helt äta och en massa annat. Jag minns väldigt lite av den tiden nu som sagt. Men jag minns att jag genuint trodde barnen skulle ha det mycket bättre om jag inte ens fanns, och det känns nu i efterhand hemskt och helt sjukt att jag på allvar trodde det. Det man tänker i depression blir så verkligt, särskilt när det är en djup depression.

Jag hoppas att du också når en punkt där allt ändras och du inte alls känner som nu. För mig gick det väldigt mycket gradvis.

Men du var hemma hos barnen då gissar jag, trots depression så din äldsta hade dig hemma...och inte bara försvann som jag gjorde

Ja jag vet inte om jag tänker så i framtiden, känner bara en så stor sorg över allt

Men hoppas det ändras, dock går det aldrig att ta igen försvunnen tid, det som är så sorgligt
  • Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-07 00:26:32 följande:

Jag var ju inlagd utan att träffa dem under den tiden, men inte lika länge som du. Däremot var jag ingen vidare förälder som sjuk heller när jag kom hem. Jag orkade liksom inte med dem, klarade inte av att ta hand om mitt hem och blev jättearg för ingenting. Kunde stå och skrika på barnens pappa och gråta och liksom förlora kontrollen totalt.

Känns jobbigt att tänka på idag.

Jag kan inte föreställa mig vad jobbigt det måste vara att inte få ha kontakt på så lång tid som du. Kan inte soc hjälpa till där, eller kurator? 

Nej det är därför jag inte kan vara hemma, för jag känner att jag inte orkar/klarar av det och framförallt inte när jag är så speedad som jag är, vet inte längre ens hur man lever ett ?vanligt? liv känns det som

Men blev du frisk när barnet var två år och inte deprimerad idag eller hur är det?

Det är fruktansvärt men som sagt, klarar inte av det därför det känns bättre om barnen inte har mig alls, för detta vet jag inte ens om jag tar mig ur
  • Anonym1720

Det är SÅ JÄVLA SORGLIGT! Min äldsta dotter hade mig där VARJE dag efter förskolan, hela lov och helger och som lade henne varje kväll, till att få en mamma nu som inte ens träffar henne och som på sin höjd kanske träffar henne varannan helg, vad fan har jag gjort. Det gör så ont

• Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-07 12:08:57 följande:

Jag får fortfarande depressioner till och från, men jag har blivit bättre på att hantera det med tid. Jag behöver aldrig bli inlagd längre. mina barn är stora idag, och idag älskar jag dem och anknyter till dem på samma sätt med båda. Men ja, den depression jag hade när yngsta var liten gick över när barnet var ca 2 år. Jag mår inte så bra av hormonpåslagen osv runt graviditet och förlossning, jag tror det för min del har bidragit också. jag blir väldigt knepig av att just vara gravid.

Jag blev gravid en tredje gång, men valde att göra en abort då, inte för jag inte ville ha barnet, men för att jag inte vågade riskera att bli sådär sjuk igen.

Jag menade inte att du skulle hem osv, men det måste ju som du säger vara tufft för både dig och den äldsta (den yngsta är ju så liten än) att inte ha någon kontakt alls. Pratar ni i telefon eller skriver brev eller liknande?

När det gäller speedigheten så håller jag med om att det låter som bipolaritet på något sätt, mitt ex som jag levde med i 12 år har det också. Han säger att det som påverkar hans bipolaritet idag är om det händer svåra känslomässiga saker i hans liv, som att han bråkar med någon i familjen, det kan göra att han blir hypoman eller manisk, så kanske påfrestningen det innebar för dig att föda, få ect osv har lett till att det blivit så? Även om det kanske legat där latent även tidigare.

Ja det är fruktansvärt tufft, just nu pratar vi inte alls tror min f.d inte säger ngt om det, just för att jag kanske inte kommer att träffa henne på lång tid.

Sörjer äger detta med bipolariteten med har aldrig haft det innan, utan som du säger, frågan är om det utlöstes av förlossningen, depressionen och ECT. INGET har blivit bra med att få ett barn till allt gick bara åt helvetet för mig och hela familjen
  • Anonym1720
    Anonym (gg) skrev 2021-06-07 23:16:56 följande:

Ts lider nog just nu minst lika mycket, men troligtvis mer än barnet gör. Barnet har ju pappan och vet inte annat.

Jag tror och hoppas att ts kommer att må bättre så småningom.

<3

Som du säger vet inte min minsta ngt annat än pappan då jag inte har ngn anknytning till henne. Bara till min äldsta, därför känner jag mer sorg för henne, det var i dagsläget främst hon som förlorade sin mamma
  • Anonym1720

Men oxå en stor sorg (eller hat) mot att jag kunde mått bättre redan i vintras om han inte tjatade mig till ECT, litade på läkarna och honom istället för att stanna kvar vid mitt nekande och det ångrar jag bittert, allt hade sett annorlunda ut annars, det är jag säker på, där jag troligen kunnat finnas i barnens liv redan då, och kanske mått bra även från depressionen; försvårar allt att hata pappan så mycket med, inte bara för ECT utan jag avskydde honom redan innan barnet kom det enda han gör bra (fast har sina skavanker där med) är att ta hand om barnen.

Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn