• rockmorsan

Han är svartsjuk på mitt ex

Hej.

Jag har en son som är 12 år och som bor mest hos sin pappa. Igår var jag hemma hos dom och bakade o umgicks. Senare bjöd jag dit min sambo så han också skulle få lite fika. So far so Good. Sen började jag och pappan till min son fylla i ett frågeformulär för npf-utredning och det var 65 frågor så det tog sin tid. Sambon satt mellan mig och pappan så efter testfrågorna var besvarade satt vi o skrattade och hade trevligt. Senare var det dags o åka hem o laga middag. I bilen började sambon tjafsa om varför jag var hos sonen o pappan så länge o varför jag bjöd dit honom om vi skulle fylla i formuläret just igår. Han började även ifrågasätta varför jag ibland sover över hos dom, vilket bara hänt en gång o då sover jag i sonens rum på hans soffa. Jag ser det som att sambon bara är svartsjuk o inte vet hur han ska hantera det.... Ska jag inte få vara hos min son så länge jag vill?? Har haft andra partners innan som inte brytt sig alls, eller bara tyckt det varit helt naturligt att jag sover hos dom... Har ni nåt råd o ge till mig?

• Svar på tråden Han är svartsjuk på mitt ex
  • Cecilialia

Varningstecken.

Svartsjukan som din nya pojkvän känner är naturlig, alla kan bli svartsjuka och visst kan det sticka i ögonen när man ser sin kärlek med ett ex. Men hans svartsjuka ska inte under några som helst omständigheter gå ut över din eller din sons relation.

Om din nya kille börjar begränsa dig och missunna dig den glädjen du och ditt barn har i att kunna träffas, så tycker jag att du bör fundera på om detta är en man att ha kvar i ditt liv. Var stark och stå fast vid dina ståndpunkter. Låt inte honom få dig att tro att du är konstig som har så fin relation med ditt ex att ni till och med kan umgås sådär under samma tak - det är fantastiskt och unikt.

Sök efter en man som är självsäker nog att kunna glädjas med er istället.

• Mortiscia80

Det här kan inte vara första gången han visat sig svartsjuk väl? En sådan man går man inte in i en relation med. Ta den här varningen på allvar.

• KJJ

Stå på dig i detta och vik inte en tum från umgänget med din son och den goda relationen med ex-mannen. Svartsjukan din sambo uppvisar kommer öka om du ger den utrymme - ge honom inte det spelrummet!

Träffar man någon med barn kommer relationen med barnets andra förälder med på köpet. Förhoppningsvis är det en sund och god relation som underlättar för alla inblandade, det inser andra som är sunda. De inser och förstår att det finns en anledning till att man brutit med barnets andra förälder, och att den anledningen var så pass stark att det var värt att bryta upp kärnfamiljen för den, vilket nära nog ingen gör lättvindigt. Med det i åtanke borde alla förstå att den andra föräldern till barnen absolut inte är ett hot mot den egna relationen.

Var stolt och glad över den fina relationen du har med ditt barns pappa! Enligt mig går den före varje svartsjuk sambo så visst, på så sätt är den ett hot, men inte så som din sambo tänker - hotet mot er relation är hans svartsjuka. Låt honom aldrig lägga problemet någon annan stans!!

• Magical

Jag kan förstå om han inte tyckte att han hade något att tillföra runt att fylla i formuläret och att det hade ni kunnat fylla i en gång när han inte skulle delta. 

Jag tror också att han kanske nu när han var med så pass länge, såg hur ni interagerar med varann och kanske tyckte han då att ni är lite väl mycket kompisar, så att säga. Han kanske tror att du har vissa känslor kvar för exet? 

Personligen vet jag inte så många som är skilda som går hem och umgås hos exet. Det kanske inte din sambo heller gör. 

• Guldnovan
    Magical skrev 2021-05-29 14:05:16 följande:

Jag kan förstå om han inte tyckte att han hade något att tillföra runt att fylla i formuläret och att det hade ni kunnat fylla i en gång när han inte skulle delta. 

Jag tror också att han kanske nu när han var med så pass länge, såg hur ni interagerar med varann och kanske tyckte han då att ni är lite väl mycket kompisar, så att säga. Han kanske tror att du har vissa känslor kvar för exet? 

Personligen vet jag inte så många som är skilda som går hem och umgås hos exet. Det kanske inte din sambo heller gör. 

Men....nu har de en son som är under utredning för NPF och kommer ha tät kontakt länge. De kommer gå till BUP och läkare tillsammans, utbildning ifall sonen får diagnos. Du fattar heller ser jag. De kommer prata om händelser från tiden innan skilsmässa, kommer behöva stötta varandra och ha en gemsensam planering länge....Det är bara att hacka i sig för den nya mannen. Han kommer oxå behöva utbilda sig i ämnet. Det har 0 och ingenting med eventuella känslor att göra. De har ett barn tillsammans som behöve4 båda föräldrar. Inte en mamma och en svartsjuk karl som har noll koll.
  • Guldnovan
    KJJ skrev 2021-05-29 10:23:40 följande:

Stå på dig i detta och vik inte en tum från umgänget med din son och den goda relationen med ex-mannen. Svartsjukan din sambo uppvisar kommer öka om du ger den utrymme - ge honom inte det spelrummet!

Träffar man någon med barn kommer relationen med barnets andra förälder med på köpet. Förhoppningsvis är det en sund och god relation som underlättar för alla inblandade, det inser andra som är sunda. De inser och förstår att det finns en anledning till att man brutit med barnets andra förälder, och att den anledningen var så pass stark att det var värt att bryta upp kärnfamiljen för den, vilket nära nog ingen gör lättvindigt. Med det i åtanke borde alla förstå att den andra föräldern till barnen absolut inte är ett hot mot den egna relationen.

Var stolt och glad över den fina relationen du har med ditt barns pappa! Enligt mig går den före varje svartsjuk sambo så visst, på så sätt är den ett hot, men inte så som din sambo tänker - hotet mot er relation är hans svartsjuka. Låt honom aldrig lägga problemet någon annan stans!!

Mycket bra formulerat! Har själv ett npf-barn och kontakten med pappan har varit massiv och nödvändig.
  • Guldnovan
    gabi1969 skrev 2021-05-29 19:13:00 följande:

Att sova över hos sitt ex är olämpligt om man har en ny partner.

Inte i det här fallet.
  • Guldnovan

Ge dig inte. Ta detta som en varning! Om du varit där själv hade pv garanterat haft invändningat över det också.

• Guldnovan

Ge dig inte. Ta detta som en varning! Om du varit där själv hade pv garanterat haft invändningat över det också.

• Guldnovan

Den nya får dessutom genom att lyssna när de svarar på frågorna ( tror det blev 240 tillslut innan alla papper var klara) en bra insikt i pojken funkar.
  • gabi1969
    Guldnovan skrev 2021-05-29 19:31:22 följande:

Inte i det här fallet.

Jo jag tycker faktiskt det. Mycket olämpligt. Jobbigt med svartsjuka partners kan t.o.m. bli farligt.
  • Guldnovan
    gabi1969 skrev 2021-05-29 19:42:03 följande:

Jo jag tycker faktiskt det. Mycket olämpligt. Jobbigt med svartsjuka partners kan t.o.m. bli farligt.

Då är det den nya som är problemet och hon ska inte ändra sitt umgänge med sonen för det.
  • Physalis

Jag kan förstå honom vad gäller att bli ditbjuden för att sedan sitta och ha tråkigt medan ni fyller i ett långt formulär. Förhoppningsvis så blev han mest tjurig över det och sa onödiga saker. Men se det som ett varningstecken och var uppmärksam på om han visar fler tendenser åt det hållet.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym123456789234
    rockmorsan skrev 2021-05-29 08:13:01 följande:

Hej.

Jag har en son som är 12 år och som bor mest hos sin pappa. Igår var jag hemma hos dom och bakade o umgicks. Senare bjöd jag dit min sambo så han också skulle få lite fika. So far so Good. Sen började jag och pappan till min son fylla i ett frågeformulär för npf-utredning och det var 65 frågor så det tog sin tid. Sambon satt mellan mig och pappan så efter testfrågorna var besvarade satt vi o skrattade och hade trevligt. Senare var det dags o åka hem o laga middag. I bilen började sambon tjafsa om varför jag var hos sonen o pappan så länge o varför jag bjöd dit honom om vi skulle fylla i formuläret just igår. Han började även ifrågasätta varför jag ibland sover över hos dom, vilket bara hänt en gång o då sover jag i sonens rum på hans soffa. Jag ser det som att sambon bara är svartsjuk o inte vet hur han ska hantera det.... Ska jag inte få vara hos min son så länge jag vill?? Har haft andra partners innan som inte brytt sig alls, eller bara tyckt det varit helt naturligt att jag sover hos dom... Har ni nåt råd o ge till mig?

100% svartsjuka, men hade ni fortfarande haft känslor för varandra varför hade ni skiljt er då, man kan ju vända på saken. Jag menar bara att man kan vara vän med sitt ex utan att vilja ?hoppa i säng med dem?
  • gabi1969

Jag tycker fortfarande att det är helt galet att sova över hos sitt ex som man har barn med när man har en ny partner.

Det är också lite galet att låta nya partnern vara med när man diskutera barnet.

Människor är märkliga tycker jag. Mycket konstiga beslut.

Helt opassande.

• KJJ
    gabi1969 skrev 2021-05-29 21:11:56 följande:

Jag tycker fortfarande att det är helt galet att sova över hos sitt ex som man har barn med när man har en ny partner.

Det är också lite galet att låta nya partnern vara med när man diskutera barnet.

Människor är märkliga tycker jag. Mycket konstiga beslut.

Helt opassande.

Jag tror att just detta är lite av en vattendelare på hur man ser på ex-partners och den ursprungliga kärnfamiljen, barn och så vidare. Själv ser jag det som självklart att min nya partner sover på soffan hos sin ex-fru om någonting kring deras barn kräver det. För det primära för att hans och mitt liv och vardag ska fungera är att alla hans barn mår bra, och ibland, som vid födelsedagar, tycker jag att det är fint att deras föräldrar kan sjunga för dem på morgonen. Lika så sover jag hos min ex-man ibland. Självfallet på soffan och med god distans till varandra. Men om något av våra barn behöver känna lite extra ?familj? en kväll, då får det vara så. Min nya partner vet att det är enkom för barnens skull vi gör så - inte för att återuppta någon kärleksrelation!

Min ex-man har sovit hos oss också. För mig är livet i bonusfamiljen lite brokigare. Prestige och äganderätt för vuxna är åsidosatt - de enda som äger någon rätt är barnen, som äger rätten till båda sina föräldrar, ovillkorligt, alltid, vare sig det är mamma- eller pappavecka. Så ser jag det och jag är så tacksam över att min nya partner ser på det på samma sätt.

Det andra synsättet behöver inte vara fel, bara ett annat, och jag tror att det är svårt att förena de två synsätten under samma tak.
  • gabi1969
    GGN skrev 2021-05-30 06:04:49 följande:

Hade inte orkat med en sån sambo...

Menar du den som sover över eller den som inte uppskattar att de sover över hos sitt x
  • rockmorsan

Fast om man nu har barn ihop med sitt ex o det inte varit nåt mellan oss sen 2011 så finns det väl ingen regel som säger att jag inte får sova hos min son i hans rum på en soffa?? Pappan sover såklart i sitt rum o vi umgås inte i onödan precis, utan bara vanligt småprat sinsemellan... så som man pratar med dom första människor. Men man tycker givetvis olika.
Svar på tråden Han är svartsjuk på mitt ex