• KJJ

Han är svartsjuk på mitt ex

Stå på dig i detta och vik inte en tum från umgänget med din son och den goda relationen med ex-mannen. Svartsjukan din sambo uppvisar kommer öka om du ger den utrymme - ge honom inte det spelrummet!

Träffar man någon med barn kommer relationen med barnets andra förälder med på köpet. Förhoppningsvis är det en sund och god relation som underlättar för alla inblandade, det inser andra som är sunda. De inser och förstår att det finns en anledning till att man brutit med barnets andra förälder, och att den anledningen var så pass stark att det var värt att bryta upp kärnfamiljen för den, vilket nära nog ingen gör lättvindigt. Med det i åtanke borde alla förstå att den andra föräldern till barnen absolut inte är ett hot mot den egna relationen.

Var stolt och glad över den fina relationen du har med ditt barns pappa! Enligt mig går den före varje svartsjuk sambo så visst, på så sätt är den ett hot, men inte så som din sambo tänker - hotet mot er relation är hans svartsjuka. Låt honom aldrig lägga problemet någon annan stans!!

• KJJ
    gabi1969 skrev 2021-05-29 21:11:56 följande:

Jag tycker fortfarande att det är helt galet att sova över hos sitt ex som man har barn med när man har en ny partner.

Det är också lite galet att låta nya partnern vara med när man diskutera barnet.

Människor är märkliga tycker jag. Mycket konstiga beslut.

Helt opassande.

Jag tror att just detta är lite av en vattendelare på hur man ser på ex-partners och den ursprungliga kärnfamiljen, barn och så vidare. Själv ser jag det som självklart att min nya partner sover på soffan hos sin ex-fru om någonting kring deras barn kräver det. För det primära för att hans och mitt liv och vardag ska fungera är att alla hans barn mår bra, och ibland, som vid födelsedagar, tycker jag att det är fint att deras föräldrar kan sjunga för dem på morgonen. Lika så sover jag hos min ex-man ibland. Självfallet på soffan och med god distans till varandra. Men om något av våra barn behöver känna lite extra ?familj? en kväll, då får det vara så. Min nya partner vet att det är enkom för barnens skull vi gör så - inte för att återuppta någon kärleksrelation!

Min ex-man har sovit hos oss också. För mig är livet i bonusfamiljen lite brokigare. Prestige och äganderätt för vuxna är åsidosatt - de enda som äger någon rätt är barnen, som äger rätten till båda sina föräldrar, ovillkorligt, alltid, vare sig det är mamma- eller pappavecka. Så ser jag det och jag är så tacksam över att min nya partner ser på det på samma sätt.

Det andra synsättet behöver inte vara fel, bara ett annat, och jag tror att det är svårt att förena de två synsätten under samma tak.
Svar på tråden Han är svartsjuk på mitt ex