Betala underhåll när det tar emot
Hej alla därute !
Jag har aldrig skrivit här innan och ber om ursäkt om jag lagt tråden under fel ämne eller liknande. Blivit hänvisad hit många gånger när jag sökt på nätet om svar på mina frågor så jag tänkte att jag kan lika gärna skriva om mig och mina problem.
Jag är idag förälder till en grabb som går i förskoleklass. Jag och hans mamma träffades och efter några månader blev hon gravid. Inte planerat och inte den bästa tidpunkten men han kom till världen och jag älskar honom över allt annat.
Vårat förhållande var inte jättebra innan då vi inte kände varandra så bra, försökte stå ut så länge jag orkade, mest för våran sons skull och hon hade ett barn sedan tidigare. Men efter några år så stod jag helt enkelt inte ut. Mycket lögner, manipulativt beteende, skulle kunna skriva en hel bok om allt.
Det har alltid varit problem med henne. Hon ljuger och förnekar om det mesta så jag har inget förtroende för henne. Lurat både mig och staten på pengar. Hon tog ut bostadsbidrag utan min vetskap fast jag betalade hyran. Semesterperiod är något vi kommer överens om och vi planerar efter, Pang så gäller inte det längre, saker har kommit upp och hela sommaren blir inte som man tänkt. Det glöms kläder som man inte lämnar tillbaka, ex dagis när det är minusgrader ute som jag får åka och hämta. Hon ändrar tandläkarmottagning för sonen utan att informera mig eller ens diskutera med mig. Hon berättar inte vilken tid han hade när han skulle opererats. Finns hur mycket som helst.
Jag har varit kontakt med familjerätten angående samarbetssamtal. Det gick till en början när det bara var hon och jag, även hennes och mina nya sambo har varit involverade men det tog månader innan en tid hittades, den glömdes, ny tid, det ändrades, allt för att förhala. Nu vägrar hon ens ha samarbetssamtal. För hon "vinner" inget på det. Medan jag velat ha det för att ha fasta rutiner och beslut så allt ska underlätta mellan oss som sedan gynnar vår son.
Jag och min sambo bokade ett hus som vi sedan flyttade till. Ligger några kilometer söder om stan. Exet och hennes nya funderade också på att flytta till hus och berättade att dom sökte i samma områden som vi. Vad bra tänkte jag, då löser sig allt med skola i framtiden. Sedan kommer bomben, från ingenstans, dom ska flytta norr om staden, 35 km från oss och till en annan kommun.
Vi måste bestämma var grabben ska gå i skola. Jag går med på att han kan gå i skolan hos dom, då han har sitt stora syskon där och bättre att han har en fast trygg punkt. Istället för att gå i stan där ingen av oss bor och hon hade aldrig någonsin kört till oss för att lämna han:" Det är ju så himla långt att åka". Exakt lika långt för mig. Vi bestämde det här på samarbetssamtalet att ha en prövoperiod för att se hur det går med åkandet fram och tillbaka för grabbens och min skull. Pang, det ramlar in ett brev från försäkringkassan om beslut på underhållsstöd. 1573 kr i månaden. Jag ringer direkt upp och säger att det här är inte bestämt, utan vi ska ha en prövoperiod först. Men det godtas inte, han bor mindre hos mig och mer hos henne. Torsdag-Måndag varannan vecka har jag honom.
Efter att man betalat underhåll i 6 månader görs en ny prövning. Det har jag gjort. Problemet är att betalningarna måste komma in innan månadens slut. Jag har betalat en faktura den 1 i början på månaden. Nu måste jag vänta i 6 månader till innan en ny prövning kan göras. Anledning till att jag vill ha en ny prövning är att då kan vi komma överens om betalning istället för att det går via försäkringskassan, då kan jag göra avdrag för dom dagar han är hos mig. Nu måste jag vänta 6 månader till för jag missat en dag.
Så nu sitter jag här och betalar pengar till en "mamma" som bara tänker på sig själv. Förstorar läpparna, ( inget hon gjorde innan) röker, skickar med barnet trasiga kläder och skor, tatuerat sig i mängder, opererat kroppen flera gånger. Det är inte bara underhållstöd det är fritidsavgift som ska betalas, fast jag pratade med 2 olika handläggare på försäkringskassan och betalar jag underhållsstöd ska det täcka fritids. Men med kontakt med kommunen så är det inte så, nyttjar båda föräldrar platsen, oavsett hur mycket så ska man betala. Plus att jag står för grabbens försäkring, sparande och bensinpengar( tar 35 min enkel att lämna på skola, sedan till jobb, tillbaka till skolan och sedan hem igen ) till en person jag inte vill ska ha ett enda öre extra. Hon förtjänar det inte och det går inte till grabben.
Jag har alltid ställt upp för henne och hade hennes andra barn väldigt mycket hos mig när jag flyttade ifrån henne. Men sedan bröt hon kontakten mellan oss och hennes stora när jag ställde krav på att hon inte kan komma och lämna när hon vill för att hon ska ut på krogen, festa eller andra saker. Hon måste prioritera sina barn inte sig själv. Nämnde att hon inte erbjudit mig en krona när hennes barn var hos mig med allt jag gjort då bröt hon kontakten helt. Har inte sett eller hört något från det barnet sedan dess. När hon lämnat vårat barn hos oss har hennes större barn inte ens fått gå ut och säga heja. 5 års kontakt borta. Det har påverkat mig, det jag funderar på är hur mycket det har påverkat hennes barn ?
Jag skriver allt det här för att jag har inget att säga till om. Hon har fuskats och lurats hela livet. Jag försöker och kämpar konstant men det ger inget. Jag har pengar och kan betala, men jag hade hellre lagt undan dom pengar i ett större sparande till grabben än att det ska gå till henne ! Där hade dom gjort mer nytta.
Finns det någon som har erfarenhet av liknande situationer ?