• Friger

Betala underhåll när det tar emot

Skit i pengarna. Är hon så oansvarig som du säger. Hur kan du låta ungen bo där?

• Friger

Glömde svara på frågan. Ja, du kan göra avdrag för umgänge med dig via försäkringskassan.

I sak kan man säga att du är skyldig att betala din andel av ungens kostnad. Först räknar man ut vad ungen kostar. Sen delas kostnaden lika mellan dig och ditt ex beroende på vilka förutsättningar ni har med inkomst/utgifter.

Typiskt sett brukar den kostnaden vara högre än 1.573kr.

Mitt tips om det är pengar du tänker på är att betala till försäkringskassan och "hålla låg profil". Dvs inte göra några avdrag eller på något sätt väcka den varg som sover.

• Friger
    Fakturanummer skrev 2021-05-26 08:33:35 följande:
    Hon är inte så oansvarig att jag är orolig för grabbens hälsa Hennes nya kille är jättebra och tar mycket ansvar och det känns bra för mig. Han tar det mesta av besök till tandläkare, vårdcentral etc. Det är kontakten mellan mig och sonen som är den oansvariga delen för hon berättar inte allt eller saker som hon måste göra.

Tar slut på medicin vi har på recept till sonen, så att jag inte har några nästa gång jag ska göra ett uttag utan att meddela mig. Då får jag ringa och fixa sådant. Det är inga problem, men tar man slut på något själv så fixar man det så nästa person kan hämta ut som behöver. Då får grabben stå en dag utan.  Berättar inte hur det gått hos tandläkare eller VC. Hon skickar inte längre sms med hur veckan har varit eller saker som har hänt för jag kritiserade henne för ett tag sedan.  
    Det är i mitt tycke väldigt oansvarigt gällande kontakten mellan mig och min son. Jag får fråga honom allt.

Jag vill ändå såklart att han ska ha kontakt med sin mamma och sitt syskon. 
    Inget jag vill bryta upp. Vad föreslår du, att jag ska hämta min son för att morsan beter sig som skit mot mig ? Och använder härskartekniker för att få mig att må dåligt ?
    Du lär ju inte kunna uppfostra henne på distans.

Så bor ungen där får du snällt finna dig i att hon är som hon är. Underhåll ska du givetvis betala. Det är din skyldighet och den skyldigheten har inget karaktärsavdrag.

Försäkringskassan är väl egentligen en miniminivå när den ena föräldern inte kan betala eller strular. Men många använder dom för att det är enkelt.

Men det kan vara värt att veta att det är enkelt för henne att stämma dig i domstol och antagligen få ut mer. Då kan hon få ut retroaktivt också.

Jag har själv gjort det mot en strulande förälder. Hon började hålla på att strula och skicka in avdrag till försäkringskassan. En del felaktiga också, inget stort men störande då hon kommit undan billigt.

Då bussade jag en jurist/advokat på henne och fick upp beloppet till 2.200kr/mån samt avtal om att inga avdrag skulle göras vid umgänge. Samt en slant retroaktivt. Det gick aldrig till domstol utan blev en brev-tennismatch mellan två jurister.
  • Friger
    Fakturanummer skrev 2021-05-26 09:46:41 följande:
    Ja får hon prioriterar sig själv mer än sina barn. VV som i växelvis ? Det är inte hållbart för varken mig eller grabben att köra 2 timmar varje dag för att ta han till och från skolan. Inte fan trodde jag att hon skulle flytta ifrån stan och flytta till en helt annan kommun. Skulle jag vägrat skriva på papper om att hon fick flytta så är det grabben som hade drabbats mest. Men man lär sig av sina misstag.
    Spelar faktiskt ingen roll om du vägrar skriva under papperen heller. Mest att du anses besvärlig om ni skulle hamna i en konflikt.

Är du ensamstående och den andre föräldern inte svarar på papper eller vägrar skriva under så flyttar du. Skriver under pappret ensam och skickar in.

Skatteverket startar då en utredning om vart barnet bor. Kommer fram till vart ungen bor. Skickar ut ett förslag på beslut till föräldrarna. Uteblir svar så fastställs beslutet. I annat fall får den andre föräldern bråka mot skatteverket.

Det är lag på att du ska vara skriven där du bor, så det blir en hopplös strid.
Svar på tråden Betala underhåll när det tar emot