Inlägg från: Fakturanummer |Visa alla inlägg
  • Fakturanummer

Betala underhåll när det tar emot

Hej alla därute ! 

Jag har aldrig skrivit här innan och ber om ursäkt om jag lagt tråden under fel ämne eller liknande. Blivit hänvisad hit många gånger när jag sökt på nätet om svar på mina frågor så jag tänkte att jag kan lika gärna skriva om mig och mina problem.

Jag är idag förälder till en grabb som går i förskoleklass. Jag och hans mamma träffades och efter några månader blev hon gravid. Inte planerat och inte den bästa tidpunkten men han kom till världen och jag älskar honom över allt annat. 
    Vårat förhållande var inte jättebra innan då vi inte kände varandra så bra, försökte stå ut så länge jag orkade, mest för våran sons skull och hon hade ett barn sedan tidigare. Men efter några år så stod jag helt enkelt inte ut. Mycket lögner, manipulativt beteende, skulle kunna skriva en hel bok om allt. 

Det har alltid varit problem med henne. Hon ljuger och förnekar om det mesta så jag har inget förtroende för henne. Lurat både mig och staten på pengar. Hon tog ut bostadsbidrag utan min vetskap fast jag betalade hyran. Semesterperiod är något vi kommer överens om och vi planerar efter, Pang så gäller inte det längre, saker har kommit upp och hela sommaren blir inte som man tänkt. Det glöms kläder som man inte lämnar tillbaka, ex dagis när det är minusgrader ute som jag får åka och hämta. Hon ändrar tandläkarmottagning för sonen utan att informera mig eller ens diskutera med mig. Hon berättar inte vilken tid han hade när han skulle opererats. Finns hur mycket som helst. 

Jag har varit kontakt med familjerätten angående samarbetssamtal. Det gick till en början när det bara var hon och jag, även hennes och mina nya sambo har varit involverade men det tog månader innan en tid hittades, den glömdes, ny tid, det ändrades, allt för att förhala. Nu vägrar hon ens ha samarbetssamtal. För hon "vinner" inget på det. Medan jag velat ha det för att ha fasta rutiner och beslut så allt ska underlätta mellan oss som sedan gynnar vår son. 

Jag och min sambo bokade ett hus som vi sedan flyttade till. Ligger några kilometer söder om stan. Exet och hennes nya funderade också på att flytta till hus och berättade att dom sökte i samma områden som vi. Vad bra tänkte jag, då löser sig allt med skola i framtiden. Sedan kommer bomben, från ingenstans, dom ska flytta norr om staden, 35 km från oss och till en annan kommun. 
    Vi måste bestämma var grabben ska gå i skola. Jag går med på att han kan gå i skolan hos dom, då han har sitt stora syskon där och bättre att han har en fast trygg punkt. Istället för att gå i stan där ingen av oss bor och hon hade aldrig någonsin kört till oss för att lämna han:" Det är ju så himla långt att åka". Exakt lika långt för mig. Vi bestämde det här på samarbetssamtalet att ha en prövoperiod för att se hur det går med åkandet fram och tillbaka för grabbens och min skull. Pang, det ramlar in ett brev från försäkringkassan om beslut på underhållsstöd. 1573 kr i månaden. Jag ringer direkt upp och säger att det här är inte bestämt, utan vi ska ha en prövoperiod först. Men det godtas inte, han bor mindre hos mig och mer hos henne. Torsdag-Måndag varannan vecka har jag honom. 

Efter att man betalat underhåll i 6 månader görs en ny prövning. Det har jag gjort. Problemet är att betalningarna måste komma in innan månadens slut. Jag har betalat en faktura den 1 i början på månaden. Nu måste jag vänta i 6 månader till innan en ny prövning kan göras. Anledning till att jag vill ha en ny prövning är att då kan vi komma överens om betalning istället för att det går via försäkringskassan, då kan jag göra avdrag för dom dagar han är hos mig. Nu måste jag vänta 6 månader till för jag missat en dag.

Så nu sitter jag här och betalar pengar till en "mamma" som bara tänker på sig själv. Förstorar läpparna, ( inget hon gjorde innan)  röker, skickar med barnet trasiga kläder och skor, tatuerat sig i mängder, opererat kroppen flera gånger.  Det är inte bara underhållstöd det är fritidsavgift som ska betalas, fast jag pratade med 2 olika handläggare på försäkringskassan och betalar jag underhållsstöd ska det täcka fritids. Men med kontakt med kommunen så är det inte så, nyttjar båda föräldrar platsen, oavsett hur mycket så ska man betala. Plus att jag står för grabbens försäkring, sparande och bensinpengar( tar 35 min enkel att lämna på skola, sedan till jobb, tillbaka till skolan och sedan hem igen )  till en person jag inte vill ska ha ett enda öre extra. Hon förtjänar det inte och det går inte till grabben. 

Jag har alltid ställt upp för henne och hade hennes andra barn väldigt mycket hos mig när jag flyttade ifrån henne. Men sedan bröt hon kontakten mellan oss och hennes stora när jag ställde krav på att hon inte kan komma och lämna när hon vill för att hon ska ut på krogen, festa eller andra saker. Hon måste prioritera sina barn inte sig själv. Nämnde att hon inte erbjudit mig en krona när hennes barn var hos mig med allt jag gjort då bröt hon kontakten helt. Har inte sett eller hört något från det barnet sedan dess. När hon lämnat vårat barn hos oss har hennes större barn inte ens fått gå ut och säga heja. 5 års kontakt borta. Det har påverkat mig, det jag funderar på är hur mycket det har påverkat hennes barn ? 

Jag skriver allt det här för att jag har inget att säga till om. Hon har fuskats och lurats hela livet. Jag försöker och kämpar konstant men det ger inget. Jag har pengar och kan betala, men jag hade hellre lagt undan dom pengar i ett större sparande till grabben än att det ska gå till henne ! Där hade dom gjort mer nytta.

Finns det någon som har erfarenhet av liknande situationer ? 

• Svar på tråden Betala underhåll när det tar emot
  • Fakturanummer
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-25 15:01:45 följande:

Har ni haft kontakt med socialtjänsten? Eftersom du beskriver en mamma med brister borde du ha oro för när sonen är där = du kan göra en orosanmälan. 

Kanske ska du också boka en timme rådgivning hos jurist för det låter som om detta kan krångla till barnet är 18 år. Titta om det ingår gratis i din hemförsäkring. Dp kan ni gå igenom vilka rättigheter/skyldigheter man ska följa och vad du kan få igenom med/mot mamman. 

Hej ! Nej jag har inte gått så långt. Hon har brister absolut, men jag är inte direkt orolig för sonen att han skulle fara illa, mer än att hon skickar med han dåliga skor/kläder med mera. Det är något jag tar upp direkt när det händer. Men problemet är att man får inte kritisera henne. Då allt bråk och tjafs börjar. Då slutar hon höra av sig om saker gällande vår son. Som "straff" för mig ! 

Det är nog en bra ide. Tack för tipset.
  • Fakturanummer
    Anonym (Välj dina strider) skrev 2021-05-25 15:12:53 följande:

Jag tycker det låter som att det kan vara väl investerad tid och pengar att fundera kring hur du vill att ditt barn ska växa upp och om du verkligen vill att barnet ska vara mer hos henne än hos dig och faktiskt därför betala underhåll.

Jag råder dig att fokusera på att välja rätt strid, så att du inte framstår bråkig och snål, utan att du framstår som att du vill ditt barn väl och att du samarbetar med såväl Försäkringskassan och med mamman, trots hennes brister. Självklart ska du begära ny prövning efter 6 månader, utifrån hur umgänget blev och även fundera på om du faktiskt behöver ha ytterligare en mer aktiv roll i barnets liv, utifrån att mamman faktiskt inte riktigt gör det hon ska.

Ja jag är väl inne lite på samma linje själv. Jag tror och hoppas det väl lyser igenom med tanke på all kontakt med haft med familjerätten och samarbetssamtal, där jag varit drivande och hon den som förhalat. Jag vill ju ha grabben mer och hoppas att det blir så i framtiden. Men jag vill ju samtidigt inte att han ska behöva åka bil så mycket då han är väldigt åksjuk och blir väldigt tidigt att gå upp för honom samt sent på kvällen.

Skulle det vara omvända roller skulle hon aldrig göra samma sak, dvs köra långt och mycket för att få träffa barnet. Det blir ju för jobbigt. Men jag ska endast acceptera det och se glad ut. Ja jag ska vänta 6 månader, få till en ny prövning där vi måste samarbeta gällande underhåll. Och då ska jag självklart trycka på att betala mindre när jag står för alla dessa kostnader som jag räknat upp tidigare. 

Men det kommer hon inte acceptera, för hon vinner inget på det, så varför ska hon samarbeta ? Hon får ju mindre pengar. Då kan hon säga till F-kassan att " det här går går inte, han vill inte samarbeta" så måste jag fortsätta betala underhållsstöd. Jag har som sagt inget att säga till om..

Jag tror inte hon och hennes kille kommer vara ihop så länge till, och då kommer hon absolut att flytta till stan igen och då kommer jag ha honom varannan vecka, eller mer då hennes gamla prioriteringar kommer upp igen. 
  • Fakturanummer
    Friger skrev 2021-05-25 18:47:22 följande:

Skit i pengarna. Är hon så oansvarig som du säger. Hur kan du låta ungen bo där?

Hon är inte så oansvarig att jag är orolig för grabbens hälsa Hennes nya kille är jättebra och tar mycket ansvar och det känns bra för mig. Han tar det mesta av besök till tandläkare, vårdcentral etc. Det är kontakten mellan mig och sonen som är den oansvariga delen för hon berättar inte allt eller saker som hon måste göra.

Tar slut på medicin vi har på recept till sonen, så att jag inte har några nästa gång jag ska göra ett uttag utan att meddela mig. Då får jag ringa och fixa sådant. Det är inga problem, men tar man slut på något själv så fixar man det så nästa person kan hämta ut som behöver. Då får grabben stå en dag utan.  Berättar inte hur det gått hos tandläkare eller VC. Hon skickar inte längre sms med hur veckan har varit eller saker som har hänt för jag kritiserade henne för ett tag sedan.  
    Det är i mitt tycke väldigt oansvarigt gällande kontakten mellan mig och min son. Jag får fråga honom allt.

Jag vill ändå såklart att han ska ha kontakt med sin mamma och sitt syskon. 
    Inget jag vill bryta upp. Vad föreslår du, att jag ska hämta min son för att morsan beter sig som skit mot mig ? Och använder härskartekniker för att få mig att må dåligt ?
  • Fakturanummer
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-26 08:00:32 följande:

Det stora felet var väl att du gick med på att sonen skulle byta skola. Nu när han väl har gjort det så är det nog svårt att riva upp det beslutet. Du borde ha stått på dig att han skulle gå kvar i skolan och vara mest hos dig. 

Men det känns mest som att du stör dig på att du ska betala underhåll och inte att du faktiskt skulle vilja ha sonen mer. 

Innan bodde vi alla i stan. Grabben gick på dagis i stan. När han blev 6  skulle han börja förskoleklass. Som jag skrev innan bättre att han går hos en av oss, där den ena får köra, än att han går i stan där ingen av oss bor så han inte har nära till några kompisar. 

Jag resonerade så att det är bättre att han går hos sin mamma där han har sitt stora syskon. Samt att skolan som fanns i vår närhet inte var färdigbyggd. Många faktorer som spelade in och jag resonerade det som var bäst för grabben. 

Självklart vill jag att han ska vara här så mycket som möjligt. 
    Men det är något jag hoppas kommer lösa sig i framtiden, speciellt när han blir lite äldre. 

Och ja det känns surt att betala till henne när hon fuskat och myglat hela livet med mina och andras pengar. Hon anser sig själv ha massa rättigheter men inga skyldigheter. 
  • Fakturanummer
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-26 09:01:21 följande:
    Ändå skriver du mamma inom citationstecken? Varför kan ni inte ha VV istället så slipper du underhållet?
    Ja får hon prioriterar sig själv mer än sina barn. VV som i växelvis ? Det är inte hållbart för varken mig eller grabben att köra 2 timmar varje dag för att ta han till och från skolan. Inte fan trodde jag att hon skulle flytta ifrån stan och flytta till en helt annan kommun. Skulle jag vägrat skriva på papper om att hon fick flytta så är det grabben som hade drabbats mest. Men man lär sig av sina misstag.
  • Fakturanummer
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-26 09:24:27 följande:
    Det är ju hennes rättighet att få underhåll till barnet. Vad som har hänt tidigare har ingenting med det att göra. Ni kan gå genom FK och du kan göra avdrag för dagarna. Har du mycket bättre ekonomi än mamman kan du däremot få betala mer.  Jag antar att ditt barn inte lever av luft så ditt bidrag gör säkert nytta även om mamman går på krogen ibland. 
    "NI" kan gå igenom FK. Hon vill ju inte samarbeta alls. För hon vinner inget på det, speciellt inte ekonomiskt. 
    Jag pratade med FK igår och jag kan inte göra några avdrag alls enligt dom. Måste till en ny prövning där vi ska komma överens gemensamt. Den prövningen måste jag vänta på ytterligare 5 månader för jag betalade 1 räkning en dag sent under en 6 månaders-period. Då kan vi komma överens om dagar jag kan göra avdrag när vi har ett gemensamt avtal. 
    "När du har betalat det beslutade beloppet i tid minst sex månader i följd prövar Försäkringskassan om det finns skäl att fortsätta att betala underhållsstöd. Du och den andra föräldern får då både ett brev om det." 

Självklart är det så att det gör nytta på något sätt. 
  • Fakturanummer
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-26 09:56:23 följande:

Kan du flytta närmare? 1 h resväg är ganska normalt. Antar att du ska genom stan eftersom 3,5 mil tar så lång tid. Om du inte har möjlighet till varannan vecka får du tugga i dig att betala. Sluta tänka att det går till mamman eftersom barn kostar pengar. Att hon haft råd till läppförstoring och tatueringar beror kanske på att hennes kille betalt. Hon blir inte rik på dina 1500.

Nej vi har hittat ett drömboende där jag och tjejen vill bo och bilda familj. Hade som sagt med inte räknat med att hon skulle flytta så långt.
    Ja precis, inte motorväg direkt.

Jag vill ha varannan vecka, minst, och jag har tänkt flera gånger att börja ta upp den diskussionen men jag tror hon inte kommer samarbeta och börjar vägra som hon alltid gör och göra allt svårare än vad det är nödvändigt. 
  • Fakturanummer
    Törstiga tuppen skrev 2021-05-26 10:03:13 följande:
    Det handlar om några hundralappar som du kan dra av och du har bra ekonomi. Varför är det sådant stort problem? Mår du bättre om ditt barn får sämre ekonomisk standard hos sin mamma? 
    Hellre några hundralappar för mig som jag kan lägga på grabben än att det går till hennes behov. Alla dagar. Nej jag mår inte bättre. Men hon måste lära sig att börja prioritera. 
Svar på tråden Betala underhåll när det tar emot