Anonym (Magen) skrev 2021-05-20 11:32:49 följande:
Får jag fråga om du är kunnig inom området?
Anledningen till att jag frågar är att det finns kliniker som fokuserar på delade magmuskler och som säger att de kan hjälpa en med träning för att då musklerna att närma sig varandra.
Jag är inte personligen kunnig inom området i betydelsen att jag jobbar inom området, men jag har läst väldigt mycket om det, och jag har även fått det jag sagt här bekräftat från tre av varandra oberoende experter (som alltså jobbar området)...
Om man inte redan har vältränade magmuskler kan det som sagt hjälpa med träning, och jag misstänker att det är det de kliniker du talar om fokuserar på.
Tänk dig att du har en stor mage, men att du har en gördel på dig. Gördeln kommer att hålla in magen åt dig. Tänk dig sen att du skär upp gördeln lodrätt, från nedre till övre kanten, men så att den ändå fortfarande sitter ihop nedtill och upptill. Är resåren i gördeln dålig, så kommer gördeln att glipa rejält, och magen kommer att puta ut. Är resåren däremot stark så kommer gördeln inte att glipa lika mycket, och magen kommer inte att puta ut lika mycket. Däremot kommer du aldrig att få gördeln att fungera lika bra som innan du skar upp den, oavsett hur stark resåren i den är. På samma sätt är det med magmusklerna.