Inlägg från: Anonym (Delad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Delad)

Har ni en platt mage? Har ni som varit gravida också som en liten gravidmage när ni ätit?

Anonym (Magen) skrev 2021-05-19 18:59:26 följande:

Min mage är omöjlig att få platt. Den är rätt platt på morgonen men sen blir det som en bulle resten av dagen, och extra mycket efter middag. Går inte att dra in och jag ser tidigt gravid ut...

Har alla så??

Anonym (Magen) skrev 2021-05-19 19:34:55 följande:
    Det kanske är fett jag har då, haha. Alltså hull som jag måste/kan träna bort.
    Eftersom du har platt mage på morgonen är det inte frågan om fett som du kan/bör träna bort.
    Anonym (Magen) skrev 2021-05-19 19:22:02 följande:

Ni som varit gravida, har ni delade magmuskler något? Får ni in ett eller två fingrar mellan musklerna om ni ligger på rygg och drar upp knäna med fotsulorna i golvet och lyfter huvudet lite?

Jag lärde om detta fenomen idag på familjeliv och har en springa. Undrar om det är därför magen blir bullig.

Ja, det är 100 % därför. Är du vältränad och har starka magmuskler som inte delat sig så håller de automatiskt inne den ökade volym som magen har efter en dag av mat och dryck. När magmusklerna delat sig kan de inte längre hålla inne på samma sätt. Tyvärr hjälper det inte stort att försöka träna bort det här problemet; eftersom magmusklerna är itu så klarar de inte att hålla inne utbuktningen även om de är i bra form i övrigt. Enda sättet du kan åtgärda detta är genom operation där man helt enkelt syr ihop musklerna igen. Eller också kan du bara acceptera att magen buktar ut och se det som ett av alla tecken på att du är nåt så fantastiskt som en mamma :)

• Anonym (Delad)
    Anonym (Magen) skrev 2021-05-19 20:44:39 följande:
    Oh wow. Så det är alltså kört utan operation??
    Ja, typ. Är du väldigt otränad idag kan det göra en viss skillnad att träna upp magmusklerna, men om du har ok magmuskler redan, så funkar det tyvärr inte att träna bort det problem som kvarstår. Surt, jag vet.
  • Anonym (Delad)
    Anonym (Magen) skrev 2021-05-19 21:04:01 följande:
    Har du samma?
    Japp. Irriterande nog...
    Anonym (Magen) skrev 2021-05-19 21:05:05 följande:
    Men jag tänker att min mage har säkert fett också som förvärrar.. den är liksom mjuk och gosig. Man kan ta tag i fettet.
    Ja, jag har ju inte sett din mage, så jag kan ju inte riktigt uttala mig om det ;) Men just det där att den buktar ut mer på kvällen, det är som sagt för att magmusklerna inte klarar att hålla inne den ökade volymen när de är delade.
  • Anonym (Delad)
    StudierKemi skrev 2021-05-19 22:52:58 följande:

Vare sig man pratar om separerade magmuskler eller äppelformad-figur (att man samlar fett runt midjan mest), så är i båda fallen träning bättre alternativ än operation. Jag själv har smala ben, smala armar och platt byst och därför automatiskt ingen timglasfigur. Men jag är nöjd med mina former ändå! Jag hoppas att Du också kan bli det så småningom. Äppelformad-figur är inget problem alls, se på sångerskan pink som har dessa former i fråga: (träna magen lite så får Du denna drömkropp också, se bild/video)

(VIDEO: try)

Ja, självklart är det bättre att acceptera sin kropp än att lägga sig under kniven! Och självklart är det bättre att träna (och äta sunt) om man har mage pga av dålig fysik och kosthållning! Att träna för att få bukt med "gravidmage" pga delade magmuskler är däremot inte möjligt. Man kan förbättra situationen genom att träna, ifall man är otränad, men om man redan har bra magmuskler kan man träna tills månen blir en grön ost, det kommer inte att bli bättre ändå, tyvärr. Att säga åt en människa som har delade magmuskler att bara hon tränar lite så får hon bukt med problemet är alltså i bästa fall okunnigt, och i värsta fall direkt elakt (nu menar jag inte att du, StudierKemi, är elak; bara att det kan vara bra att inte uttala dig så tvärsäkert om saker som du uppenbarligen inte har koll på). 
  • Anonym (Delad)
    Anonym (Magen) skrev 2021-05-20 11:32:49 följande:
    Får jag fråga om du är kunnig inom området?

Anledningen till att jag frågar är att det finns kliniker som fokuserar på delade magmuskler och som säger att de kan hjälpa en med träning för att då musklerna att närma sig varandra.
    Jag är inte personligen kunnig inom området i betydelsen att jag jobbar inom området, men jag har läst väldigt mycket om det, och jag har även fått det jag sagt här bekräftat från tre av varandra oberoende experter (som alltså jobbar området)... 

Om man inte redan har vältränade magmuskler kan det som sagt hjälpa med träning, och jag misstänker att det är det de kliniker du talar om fokuserar på.

Tänk dig att du har en stor mage, men att du har en gördel på dig. Gördeln kommer att hålla in magen åt dig. Tänk dig sen att du skär upp gördeln lodrätt, från nedre till övre kanten, men så att den ändå fortfarande sitter ihop nedtill och upptill. Är resåren i gördeln dålig, så kommer gördeln att glipa rejält, och magen kommer att puta ut. Är resåren däremot stark så kommer gördeln inte att glipa lika mycket, och magen kommer inte att puta ut lika mycket. Däremot kommer du aldrig att få gördeln att fungera lika bra som innan du skar upp den, oavsett hur stark resåren i den är. På samma sätt är det med magmusklerna. 
  • Anonym (Delad)
    StudierKemi skrev 2021-05-20 12:39:56 följande:
    Vadå "dålig fysik"? Vad är detta för något? Det finns fysikskillnader i kroppen men ingen är sämre än den andra, de är bara olika. Och Jo, man kan helt omforma sin kropp med rätt träning. Man kan gå från att vara en sticka till att vara muskelbyggare och stå på scen. Vi pratar visst om extrema skillnader, så jag står ändå fast vid allt jag har sagt. Varför är jag så säker? För att jag har reparerat mina egna delade muskler hemma med träning. Man får googla runt och se på youtube-kanaler, eller gå till någon klinik, så får man förslag på hur man tränar magen rätt. Man får även sova med en waist-trainer på, men den får inte sitta åt för hårt under natten. Detta är inte omöjligt att fixa, nej. :) Man kan dock inte träna och bli till en timglasfigur, men man kan träna och se ut som sångerskan Pink, influencern Angelika Blick, m.fl. En till kändis med platt byst, där fettansamlingen istället är på magen (ett ideal enligt många, men bara under villkoret att man tränar den delen av kroppen lite):

Nej, nej, nej! Jag menade naturligtvis inte att en viss kroppsform är sämre än nån annan! "Dålig fysik" betyder 'i dålig form'; 'otränad' :)

Som sagt: man kan förbättra situationen genom träning, det har jag aldrig sagt emot, men man kan (så vitt jag läst mig till och även fått uppgift om från olika som jobbar inom området) inte göra den bra. Samtidigt kan jag ju inte sitta här och säga att du har fel beträffande dina egna magmuskler ;) Men du kanske är undantaget som bekräftar regeln? :)
  • Anonym (Delad)
    StudierKemi skrev 2021-05-20 12:39:56 följande:
    Vadå "dålig fysik"? Vad är detta för något? Det finns fysikskillnader i kroppen men ingen är sämre än den andra, de är bara olika. Och Jo, man kan helt omforma sin kropp med rätt träning. Man kan gå från att vara en sticka till att vara muskelbyggare och stå på scen. Vi pratar visst om extrema skillnader, så jag står ändå fast vid allt jag har sagt. Varför är jag så säker? För att jag har reparerat mina egna delade muskler hemma med träning. Man får googla runt och se på youtube-kanaler, eller gå till någon klinik, så får man förslag på hur man tränar magen rätt. Man får även sova med en waist-trainer på, men den får inte sitta åt för hårt under natten. Detta är inte omöjligt att fixa, nej. :) Man kan dock inte träna och bli till en timglasfigur, men man kan träna och se ut som sångerskan Pink, influencern Angelika Blick, m.fl. En till kändis med platt byst, där fettansamlingen istället är på magen (ett ideal enligt många, men bara under villkoret att man tränar den delen av kroppen lite):
     med "om har mage pga av dålig fysik och kosthållning" menade jag alltså om man har mage pga att man är otränad och har dålig kosthållning. :)
  • Anonym (Delad)
    Anonym (Magen) skrev 2021-05-20 21:29:15 följande:

Då kanske det finns hopp för mig, haha. Jag har inte i grunden stark mage och kan nog träna upp den då?

Annars ska jag se över operation.

Det gör det säkert i så fall :)

Lycka till!!
Svar på tråden Har ni en platt mage? Har ni som varit gravida också som en liten gravidmage när ni ätit?