• Anonym (Less)

Vem bestämmer över den satans häcken?

Det går en ful häck mellan vår och grannens tomt. Rent lagligt så är den på grannens tomt, annat än grenar som sticker över, men de sköter inte om den alls på vår sida.

Idag klippte vi bort några av de fulaste grenarna eftersom de förstör utseendet för vår tomt. På något sätt har grannen fått veta det och är nu vansinnig och påstår att det vi gjort är olagligt.

Någon med koll här? Ska vi behöva stå ut med en ful häck som vi inte får röra alls?

• Svar på tråden Vem bestämmer över den satans häcken?
  • Flash Gordon
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 12:30:35 följande:
    Vet inte vad den kallas, det är långa spretiga grenar med små löv... Inte en "klassisk" häck, utan liknar mer en buske. Den blir aldrig grön hela vägen ner till marken, så allt de vägrar låta oss ta bort syns året runt.
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 12:26:27 följande:
    Jag gör inte fel, jag vet mycket väl hur man gör.
    Så du vet inte ens vad det är för sort växt det handlar om men du "vet mycket väl hur man gör" när man på ett korrekt sätt klipper bort döda grenar från den?

OK ...

.

Ja, den har långa spretiga grenar med små löv i alla fall. Och den är grön året om.

Kan det var en tuja, kanske?

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Anonvm

Bygg ett plank/staket precis i tomtgräns från er sida så slipper ni se eländet?

• Anonym (Ellie)
    Anonvm skrev 2021-05-15 14:46:03 följande:

Bygg ett plank/staket precis i tomtgräns från er sida så slipper ni se eländet?

Tänker med det. Vill inte grannarna ansvara för sidan som visas mot ts så kan hon sätta upp staket, No matter hur det potentiellt skuggar över häggen så rötterna kanske inte får sol.

Däremot förstår jag inte varför ni gör sådana offer av er ts, fixa en egen gräns istället. Är häcken på grannens sida är det grannens häck. Stör ni er så fixa en egen. Ni har valt en mindre tomt och likt grannens häck tar plats på deras tomt få ni ta eget ansvar och fixa en gräns själva.
  • Anonym (Less)
    Flash Gordon skrev 2021-05-15 14:39:58 följande:

Så du vet inte ens vad det är för sort växt det handlar om men du "vet mycket väl hur man gör" när man på ett korrekt sätt klipper bort döda grenar från den?

OK ...

.

Ja, den har långa spretiga grenar med små löv i alla fall. Och den är grön året om.

Kan det var en tuja, kanske?

Den är inte grön året runt och nej det är definitivt ingen tuja.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:14:09 följande:
    En egen häck hade ätit upp för mycket markyta, vår tomt är ganska liten medan deras är jättestor.
    De vill inte fixa den och jag skadade den inte, så jag ser inte problemet. De verkar bara vilja jävlas.

Sätt upp ett staket precis innanför där gränsen går.

Fixat!

Er tomt ser prydlig ut och att som växer genom staketet skär ni av.
    Sen hejar ni glatt på grannen och säger "vad fint ni har" och annat småprat man glatt säger till grannar.
    End of story.

• Anonym (Less)
    Anonym (*-*) skrev 2021-05-15 15:40:33 följande:

Sätt upp ett staket precis innanför där gränsen går.

Fixat!

Er tomt ser prydlig ut och att som växer genom staketet skär ni av.

Sen hejar ni glatt på grannen och säger "vad fint ni har" och annat småprat man glatt säger till grannar.

End of story.

Som sagt, vi hade en snickare här som sa att det antagligen inte skulle hålla. Marken där är för mjuk och den lutar.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 15:46:58 följande:
    Som sagt, vi hade en snickare här som sa att det antagligen inte skulle hålla. Marken där är för mjuk och den lutar.
    Bygg en mur.
  • chrissepisse
    Flash Gordon skrev 2021-05-15 09:41:58 följande:
    En tomtgräns finns alltid.

Däremot kan det saknas markering av tomtgränsen såsom ett staket eller liknande men i det här fallet verkar det som att sidan av grannens häck som vetter mot TS utgör tomtgränsen.
    Slarvigt skrivet av mig. Jag menade om det fanns någon anledning till att grannen har placerat häcken helt och hållet på sin tomt men att det verkar saknas någon avskiljare på ts tomt. Jag uppfattar att det är vanligt att man har en gemensam markering av tomtgränsen. 
  • chrissepisse
    Anonym (Less) skrev 2021-05-15 12:30:35 följande:
    Det finns en tomtgräns, häcker växer precis vid gränsen mellan dem, men på deras sida.

Ja häcken fanns där, men då var den inte vanskött.

Nej de ger ingen anledning, är övertygad atr de säger nej bara för att jävlas.

Vet inte vad den kallas, det är långa spretiga grenar med små löv... Inte en "klassisk" häck, utan liknar mer en buske. Den blir aldrig grön hela vägen ner till marken, så allt de vägrar låta oss ta bort syns året runt.
    Jag skrev slarvigt. Det jag tänkte var om det finns någon konflikt från förr som ni inte känner till och som ni nu får lida för. Tror jag vet vad du menar för häck men minns inte vad den heter. Den kan i så fall bli ganska vildvuxen. 
Svar på tråden Vem bestämmer över den satans häcken?