Anonym (Ella) skrev 2021-07-24 21:02:42 följande:
Ja, och vi får se tiden vad vaccineringarna leder till, förhoppningsvis goda saker.
Vaccinen är ju nödgodkända, emergency use authorized av FDA. Nyttan anses alltså större än risken, med att släppa på ett vaccin som inte gått igenom alla faser för godkännande. Man har ju alla faser av en anledning och att vaccinet inte är formellt godkänt innebär att vi inte vet allt om det än.
Man bedömer bara att det är värt risken för biverkningar på individnivå, för att vaccinet högst troligt är till nytta på populationsnivå. Det är naturligt att vara rädd om den egna individen, och med svininfluensavaccinet i färskt minne kan man tycka det är märkligt att så utan omsvep förvänta sig att alla ska kavla upp ärmen direkt. Vissa tvekar inte och gör det direkt, medan andra vill inhämta mer kunskap först.
Kan tycka det är hårda tongångar från båda håll! Jag tycker båda sidor verkligen har argument för sin sak. Det är ingen lätt fråga. Vilken plikt har den enskilda individen att göra sitt för populationen? Kan man kräva av människor/grupper där covid-19 i sig inte statistiskt utgör ett större hot, att de ska låta sig vaccineras med ett vaccin fortfarande på experimentstadet och ta risken det innebär, verklig eller upplevd?
VI arbetar inte med FDA ens, men sure, i USA stämmer det.
Här i Sverige och EU, så är det godkänt enligt gällande regler, urval och prioriterat arbete.
Tekniken är dock ett par decennier gammal, och är testat länge.
Det är här man börjar prata om men men men, COVID-19 har ju inte funnits så länge.
Men det är ju inte sant om större delen av vaccinet uppbyggnad, det som skiljer är patogenet man stoppar in.
Så jag antar att diskussionen kommer skifta till den istället och med tanke att där patogenet är är över 20år gammalt och väl testat.
Nej, antivaccers för inga argument, utan det är kompartmentaliseringar och konfirmeringsbias, och är livrädd för fakta.
Som du pratar så låter det nästan som du varit på någon quacknon sida och läst, tycker jag känner igen en delar av det.
Hur man kan uppleva mer skador av vaccinet än COVID-19, det är en sak som är omöjligt att uppleva och med tanke på hur galet lite biverkningar det är.
USA berättar i en studie att ~99,2% som dör är ovaccinerade, och sen har vi alla skador som COVID-19 ger också.
Spelar faktiskt ingen roll vart man vänder och vrider sig här, rumpan är alltid bak oavsett.
Och med ~3,83 MILJARDER doser givna och den tid som gått på världens mest övervakade läkemedel just nu.
Det berättar att det är galet fel och ologiskt och påstå att COVID-19 är värre än vaccinen.
Det snuddar inte ens, utan det är så överdrivet galet mer skadligt och dödligt med COVID-19 att det är löjligt att påstå annat.
Anonym (No) skrev 2021-07-25 01:34:36 följande:
Nämen va bra! Då antar jag att du kan länka en 24årig långtidsutvärdering också?
Det tar sekunder att googla fram på andra vaccin men på dessa är det blankt, - orsak, det finns ingen...
Du har 9 patent på denna, finns inget som hindrar dig att läsa upp dig där.
Jag hindrar inte dig, så vad är din ursäkt att inte titta själv?
Rädd för svaret?