Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Tow2Mater skrev 2021-08-28 18:40:13 följande:
    65-90% skydd mot smitta är fel. Det ska vara 42-96%.

"Data so far suggests efficacy rates of approximately 67 percent for the J&J vaccine, 66 to 95 percent for the Moderna vaccine, and 42 to 96 percent for the Pfizer-BioNTech vaccine."

www.healthline.com/health-news/heres-how-well-covid-19-vaccines-work-against-the-delta-variant
    Men vad menar de med efficacy? Att man har ett visst skydd? Helt immuna blir väl inte så många?
  • AndreaBD
    Ess skrev 2021-08-28 18:56:30 följande:
    Tror inte att man blir det. Makens färdigvaccinerade arbetskamrat testade positivt här om dagen.

De som är immuna är det troligen både med och utan vaccin.
    Men det vet vi inte än. Kanske blir man immun efter fler doser. Det går inte att säga. Om man inte hittar något sätt. 
  • AndreaBD
    Ess skrev 2021-08-28 23:34:09 följande:
    Tvivlar på att man blir det om de bara kör samma vaccin.varje gång.

Det är möjligt att de kommer på något nytt längre fram som ger en bredare motståndskraft.
    Du jobbar inom sjukvården och är inte medveten om att det ger mer skydd att få flera doser? De ( FHM bland annat) har ju t.o.m. informerat angående att man t.ex. inte ska tro att en dos räcker, och att två doser ger mer skydd. 

Om sedan tre doser ger ännu mer är inte helt säkert. Inte i nuläget, sägs det, men det verkar vara på väg att svänga. Folk i Israel får ju redan. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-28 19:13:11 följande:
    Du får nog ta och läsa hela diskussionen igen.
    Nej då. Frågan var om du vill skrämmas och du skrev ja. Sedan stod det en massa annat också i inlägget som du svarade på. Men då bör man vara tydligare om vad man säger ja till, om man inte vill bli missförstått. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-28 19:12:43 följande:
    Nu varde det om klyban har rätt eller inte.
    Om vaccinet visar sig vara värre än sjukdomen - det var väl frågan? Det var det jag svarade på i alla fall. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-28 19:14:13 följande:
    Alla vacciner är olika. Beter sig olika. Fungerar olika. Ger olika biverkningar. Kan trigga olika sjukdomar. Etc etc.
    Poängen är att vacciner inte brukar ge allvarliga biverkningar eller trigga sjukdomar. Trots att de är olika.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-28 19:30:31 följande:
    Jag trodde vi gått igenom detta tidigare.
    Procentsatsen anger hur många som blir helt immuna i olika studier.

Låt oss ta en studie som säger att vaccinet är 52% effektivt. Det innebär att 52% av studiedeltagarna anses vara helt immuna mot sjukdomen. De kommer inte smittas av den.
    Sedan har vi återstående 48%. De kan smittas, men i fallet med just covid-vaccin verkar det som om majoriteten av dessa får en mild sjukdom. De som inte blir immuna har alltså ett gott skydd mot allvarlig covid.
    Sorry om jag upprepar något, men det är just det som förvirrar mig. Immun betyder väl egentligen att sjukdomen inte alls biter på en. Om man blir lite sjuk, om man smittas - då är man egentligen inte immun? 

Så jag trodde att det kanske finns olika siffror - hur många som är helt immuna, och hur många som skyddas (men kanske inte alla är immuna). Man anger siffror av upp till 95 %, för Pfizers covid-vaccin - då är det att de är skyddade (men inte alla är immuna)?  Jag är överraskad att man anger den siffran om folk ändå inte är immuna.....
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-29 12:52:45 följande:
    Och hur uppstår denna magi? Var kommer den ifrån?
    Herregud, det är ju ett uttryck! Som man använder om något uppstår lite väl plötsligt. Det är inte bokstavligt menat!
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-29 13:48:15 följande:
    Precis.
    AndreaBD skrev 2021-08-29 13:40:41 följande:
    Så jag trodde att det kanske finns olika siffror - hur många som är helt immuna, och hur många som skyddas (men kanske inte alla är immuna). Man anger siffror av upp till 95 %, för Pfizers covid-vaccin - då är det att de är skyddade (men inte alla är immuna)?  Jag är överraskad att man anger den siffran om folk ändå inte är immuna.....
    I studier tar man reda på hur många som inte drabbas av sjukdom, dvs hur många som blir immuna.
    Om en studie säger att 95% skyddas menar de att 95% blir immuna och inte kommer drabbas av sjudom.
    Det är de återstående 5% som inte blivit immuna, och då kan drabbas av sjukdom. MEN, vaccinet ger ändå ett visst skydd så att de får en mildare variant.

Antagligen är procenten immuna lägre i verkligheten än i studierna. De görs ju under en begränsad tid och i en viss miljö. En person kanske inte smittas just då, men smittas senare av någon som är mer smittsam. Då blir det ju falskt för höga immunitetssiffror i studien.

Okej, tack. Dock vekade det ju som om man trodde att de allra flesta inte skulle bli immuna utan snarare bara ha ett visst skydd?

Det var ju också frågan om man kunde smitta andra. Om man kan det, då är man väl inte heller immun? 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-29 15:19:10 följande:
    Jag vet inte riktigt vem som trott vad.

Om man kan smitta andra har man själv fått infektionen och är alltså inte immun.
    Den del av de vaccinerade som är immuna kan varken få infektionen eller smitta andra.
    Ja, det låter ju rimligt. Men t.ex. på pressträffarna så har ju folkhälsomyndigheten alltid betonat att det är mest ett lindrigare förlopp man får, att det inte är säkert om man kan smitta andra. Då verkar det ju som om de inte trodde att man skulle bli immun. 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?