Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Anonym (M) skrev 2021-08-21 19:41:54 följande:
    Här måste jag säga emot dig lite. Man är inte delvis immun. Antingen är man immun eller så är man inte det. Däremot kan man om man inte är immun vara skyddad mot allvarlig sjukdom. Får man sjukdomen är man inte immun.
    Vaccinet ger däremot immunitet till en hög procent av de som vaccineras. 60-90% blir immuna. Det är de återstående procenten som inte är immuna, och alltså kan få sjukdomen trots vaccin (mildare variant).

Att säga att vaccinet ger upphov till en delvis immunitet innebär alltså att vissa individer blir immuna och vissa blir det inte. Är man immun får man inte sjukdomen.

Hur länge immuniteten varar för de som blir immuna är ännu oklart.
    Jag är inte helt säker där. Det var så jag såg det först - som du säger. Sedan diskuterade jag det lite med min man - han är ingen expert men har i alla forskat i bio-kemi -  och han tyckte att man kan diskutera vad som tillhör immunitet. Att alla reaktioner mot viruset, när immunsystemet aktiveras, kan innebära en slags immunitet, om än ingen fullständig. Och att det beror på vad man ser som en försvarsmekanism och därmed en immunreaktion av kroppen.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-21 21:00:22 följande:
    Då hamnar han lite utanför det som vanligen innebär att man är immun mot något. Han menar att det finns en immunoreaktion, som går snabbare efter vaccin eller sjukdom, men inte skyddar helt.

Det är vad jag skulle säga att man har ett skydd mot allvarlig sjukdom, men inte att man är immun.

Prova att googla "vad är immunitet".
    Okej. Jo, jag har redan försökt läsa på lite, men ska kolla mera. Helt enkelt och helt entydigt är det inte, tycker jag.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-08-22 00:48:35 följande:
    Immun = man blir inte drabbad. Det är ett absolut begrepp. Vad är inte entydigt? Vaccinet innebär att vissa blir immuna, andra blir inte immuna men åtminstone skyddade från död, allvarlig sjukdom eller att bli smittbärare - i olika omfattningar. En minoritet har otur och blir inte så mycket skyddade. 
    Ja, jag har också sett det så hittills. Tyckte dock det var värt att åtminstone fundera på om det finns olika definitioner på immunitet, eller om man kan vara delvis immun. Att man inte blir drabbad - det är kanske ingen 100 % entydig situation heller. Man kan ju tänka att kanske människor kan tänkas vara immuna förutom om de utsetts för extrema omständigheter då de ändå kan smittas. Eller så kan de vara immuna mot vissa varianter men inte mot andra. Bara funderingar, som sagt.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2021-08-22 22:19:34 följande:

Och immunitet är angiven med de studierna som är gjorda, den immunitet i studierna är då angiven och säger att smitta sker i en procentsats för immunitet med 65-90% att INTE bli smittad.

Vet vi det säkert? Pratar du nu om vad de uppskattade/beräknade när de släppte vaccinet, eller har man hunnit undersöka om det stämmer i verkligheten?
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 11:18:04 följande:
    Jag har hört både efter en och två veckor efter andra dosen. Men vad spelar det för roll? 
    Jo, det spelar så klart roll, ifall man inte har tillräckligt med skydd än efter en vecka. För resor till olika länder brukar det också oftast vara minst två veckor. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 12:27:59 följande:
    Vaccinets biverkningar och om biverkningar skulle kunna vara farligare än själva covid-19r något vi kan f veta om 10-15 år.
    Det är också desinformation. Biverkningar brukar inte dyka upp flera år senare, utan i regel ganska snart. Och jag tror inte att sånt som narkolepsifallen med influensa-vaccination räknas som biverkning. Där har ju vaccinet triggat något som personerna ändå hade anlag för. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 13:30:27 följande:
    Biverkningar kan dyka upp efter flera år eftersom man då har klart långtidsstudier på vaccinet då.
    Det blir inte mer sannolikt med sena biverkningar för att man gör studier. Det är ju snarare lätta, mer diffusa saker som kan komma fram då, för att folk inte hade brytt sig om att nämna det annars. 

Något som verkligen skulle dyka upp flera år efteråt - jag har aldrig hört talas om  det. Ge exempel, och länk, om du vill hävda att det finns! 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 14:02:53 följande:
    Jag hävdar inte att det finns utan att vi faktiskt inte vet vaccinets framtida biverkningar, om det blir några eller inte.
    Har det förekommit tidigare att ett vaccin - eller även en medicin för den delen - har gett biverkningar flera år senare? Om inte, så är det ju ytterst osannolikt att det skulle bli så nu. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 14:32:32 följande:
    Det har det säkert.
    Det är du som hävdar det, utan belägg. Jag tror inte det. Du får belägga det om du påstår sånt. Framför allt när det är negativa saker som kan oroa andra, så ska man inte bara hitta på sånt. Jag känner inte till några såna vacciner, däremot en grupp mediciner som kan ge biverkningar efter längre tid, nämligen vissa neuroleptika så som Haldol. Men det är långt ifrån den här vaccinen. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 16:02:37 följande:
    Jag skrev att vi inte vet till 100% om biverkningar av vaccinet. Vilket vi inte gör.
    Du har påstått mer än det. 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?