Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

EpicF skrev 2021-08-30 00:12:00 följande:
    Jag skrev kan "leda till döden" inte att man dö av narkolepsi.
    Det betyder exakt samma sak. Ingen skillnad. 

Hur hade du tänkt att det skulle leda till döden? Att man råkar somna när man korsar vägen och blir påkörd av en bil? Då räknas det som olycka. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-30 00:17:32 följande:
    Det är fullt möjligt att skada sig så illa att man dör vid kataplexi.
    Det är klart att det är möjligt. Jag hade själv en syster med svår epilepsi. Så jag har en uppfattning av vilka slags olyckor som kan hända. Olycksrisk är dock en sak, potentiell dödlig sjukdom en annan. Men nu matar du ett troll som är känd för att avvika från ämnet hela tiden för att förlora sig i rätthaveristiska hårklyverier. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-30 00:21:08 följande:
    Vad är inte så säkert?
    Curevac som jag gav exempel på är vaccin mot covid.
    Jag kan ge siffror för alla övriga vaccin också, men det är lätt för dig att ta reda på själv.
    Principen; Vaccin ger immunitet för en viss procent av de som tar vaccinet, och för övriga ger det ett skydd mot allvarlig sjukdom. När tillräckligt många vaccinerat sig kommer många vara immuna, och då kan flockimmunitet eventuellt uppnås.
    Jag förstår inte vad som inte är begripligt med detta.
    Okej, jag visste inte att det också var ett vaccin mot covid. Jag missade nog när man ifrån den försiktiga formuleringen att det skulle ge skydd mot svår sjukdom övergick till att det verkligen skyddar mot infektion med viruset. I alla fall att det är så många som över 90 % som verkligen blir immuna (dock inte obegränsat länge). 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-08-30 09:11:45 följande:
    Vilka har du lyssnat på nu? Vaccinskeptiker? Eller förstod du inte vad dina hjältar FoHM skriver på sin websida? Heltäckande skydd (immunitet, får inte COVID19), inte säkert att alla som vaccineras (tex 8% blir inte immuna), med största sannolikhet (FoHM garderar sig, några få kan få svårare sjukdom). 

Det är inte säkert att alla som vaccineras får ett heltäckande skydd, men blir du sjuk får du med största sannolikhet en lindrigare form av covid-19.
    Så klart inte. SVT och andra vanliga medier. T.ex. 

Ny rapport: Vaccinet skyddar mot svår sjukdom | SVT Nyheter

Alla godkända vaccin mot covid-19 ger bra skydd mot allvarlig sjukdom - Region Stockholm (sll.se)

Kanske har man uttryckt sig lite försiktigt i början. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2021-08-30 11:53:30 följande:

Men det är som du säger, man inväntar fakta innan man säger så är det.
    Och de vill skapa missförstånd där varje gång, för de räknar med att vissa aldrig kommer förstå vad de säger av intellektuella anledningar.

Jag skulle gissa på vi får se nått liknande på Delta och version två av vaccinen, och att man inte vill säga så är det, utan invänta fakta.

Och sen börjar vi om från början som för 9 månader sedan och samma "missförstånd", som är medvetet också.
    Desinformation är skumma saker, men ibland är det rätt enkelt att se det.
    Men det handlar om ett utnyttjande av ett språk de inte förstår och göra om det till agenda att vaccin  är dåliga på exakt alla sätt och vis.

Hörde Indien hade vaccinet på bra på nått ställe, och fått dramatiskt minskning av smitta och dödsfall.
    Men måste läsa om det först och se vad de sade lite mer exakt och vart de hade gjort det.
    Men de har satt in resurser nu på att vaccinera som tokar, så det är väl bara det positiva resultatet man nu fått ta del av.
    Senaste vågen så började dom hugga ner parkers träd och för de var tvungen få ved för elda upp kropparna, och pga att det kom in för många döda, för mig också ett ställe vägra ta emot den döda och elda upp, om inte de anhöriga hade med sig ved.

Man uppskattar de döda i Indien till 4,2miljoner, och det är nästan en nolla bakom den officiella siffran, som ligger på ca 450000.
    Och det är nog därför man har börjat engagera sig så mycket för vaccin.
    Det står lite om detta i denna AB artikel.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/8Q5G4d/indien-var-skracklandet-nu-ar-halften-vaccinerade

Japp, det har vi ju haft hela tiden - att FHM först säger att något är så, när det helt säkert är bevisat. Sedan har kanske jag inte uppdaterat mig hela tiden. Eller också så har jag varit lite försiktig själv med att ha höga förväntningar. Man blir så besviken om det sedan inte blir så bra.

Jag pratade just med en kollega och hon säger också att hon fortfarande inte har förstått om man nu kan smitta andra som vaccinerad eller inte. Dvs när man inte själv verkar vara sjuk i covid alls. Man kan också undra: Kan det bli så att vi som är vaccinerade blir smittade, men är helt utan symptom - då vet vi inte att vi har det, men kan smitta andra (dock är det nog mindre risk, mindre virusmängd)? Det finns många möjliga varianter. 

Indien behöver verkligen vaccinera så många som möjligt. Stackars människorna i såna U-länder. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-08-30 12:47:27 följande:
    Där står att man funnit att de som är vaccinerade och blir sjuka, inte utvecklar svår sjukdom. Det har inget att göra med andelen immuna, utan handlar om de 8% (eller vad det nu är) som inte blir immuna utan fått  COVID19. Du läser mellan raderna och tolkar fel, igen.   
    Jag har inte läst dem noga alls. Det som jag uppmärksammar här främst är att det står i titlarna något om "skyddar mot svår sjukdom".  Och då kan man lätt tro att vi fortfarande är där vi var i början. Då var man inte säker om man verkligen skulle bli immun. 

• AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-30 14:05:08 följande:
    Lycka till:)

Jag tror jag har gett upp om just detta med immunitet/skyddad mot svår sjukdom, grupp/individ.

Kanske det skulle gå in om man drog en liknelse?

Låt oss fantisera om en medicin som dödar 92% av de som tar den. Övriga 8% drabbas av sjukdom i varierande grad.

De som dör, de dör (döden är ett absolut begrepp).

Här kan man tala om grupp (92% risk att dö) eller individ (antingen 100% död, eller inte).

Nu kan man ersätta "död" med immun (absolut begrepp), och får då fram hur vaccin fungerar.
    Jo, det är inga problem att förstå detta. Det är enkelt. Jag är bara lite förvånad varför alla har tjatat om att det förhindrar svår sjukdom när den gör MER än så. 

En fråga - om man är immun, kan man då inte heller smitta andra? Jag menar helt säkert?  Kanske är det då asymptomatiskt och hör till dem 8 % som visst har smittats, men lindrigt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Y) skrev 2021-08-30 23:14:52 följande:
    Jo men ni diskuterade väl immunitet? Vad jag förstår så blir man inte immun. Jag tänker att antingen är man immun eller inte. Och det står ju om skydd och inte immunitet. Så det jag skrev var bara för diskussionen om immunitet.
    Det är DET som är förvirrande. Men tänker du nu permanent immun? Det verkar man inte bli. Men man kan väl också bli tillfällig immun, något år eller så? Antikropparna avtar väl. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-08-30 23:22:15 följande:
    Med vaccin kan man bli immun, dvs av en grupp på 100 personer blir tex 92 immuna (92% skydd). De andra 8 personerna blir inte immuna, kan bli infekterade, men får skydd mot allvarlig sjukdom.
    Det kan inte stämma, annars skulle det aldrig förekomma att någon vaccinerad dör. Men det kan förekomma. Sällan, men ändå. Om det sedan bara är folk som har svårt att bygga upp tillräckligt med immunförsvar, som kanske har speciella sjukdomar eller så, det vet jag inte. Men om man säger att inget vaccin är 100 %, då måste det ju ändå också finnas folk som det inte biter på. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-08-31 00:28:42 följande:
    Haha, tänkte inte på det :)
    Anonym (Y) skrev 2021-08-30 23:36:00 följande:
    Jag tolkar inte riktigt texten så. Det står ju inte att ca 99 procent blir immuna, det står att det ger ett ca 90 procentig skydd. Det är ju inte samma sak. Jag har verkligen sökt men vart löser ni att90 procent blir immuna?
    Det är omöjligt att säga att någon har ett 90-procentigt skydd (90% immunitet). Ingen studie skulle någonsin kunna säga ett procenttal på skyddet på det viset. Det går inte att räkna ut.

Studierna visar att 90% (olika siffror, olika studier) inte drabbats av covid efter vaccination. Kanske vissa av dem ändå skulle drabbas om studien höll på längre tid, de var utsatta för mer smitta osv, men nog verkar det som om en hel del faktiskt blir immuna i likhet med vad studierna visar.

Har man även kollat om det finns några bland dem 90 % som har haft covid, men asymptomatiskt? I så fall skulle de ju kunna smitta andra? 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?