Inlägg från: Anonym (Moa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moa)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Anonym (Förundrad) skrev 2021-08-15 13:42:28 följande:
    Ja. Jag tycker det är extra olyckligt att försöka skrämma upp gravida just eftersom både FHM och annan medicinsk expertis upprepade gånger påpekat att gravida riskerar att drabbas extra hårt av viruset , att gravida bör akta sig extra noga för att bli smittade och att många grupper av gravida är mer eller mindre i riskgrupp.

Det är mycket möjligt att man inte helt kan utesluta en viss ökad missfallsrisk p.g.a vaccin INNAN vecka 12 och då tar naturligtvis FHM det säkra före det osäkra och rekommenderar gravida att ta vaccinet efter vecka 12. Inget konstigt.

Senare i graviditeten är det farligare att bli smittad än att vaccinera sig.

Ja, det är fantastiskt att så många unga valt att vaccinera sig även om det verkar skilja sig åt en hel del mellan olika delar av Sverige. Glädjande nog verkar också många ungdomar födda 2004 och 2005, d.v.s 16-17-åringar välja att vaccinera sig nu när de får chansen. Härligt, främst för ungdomarnas egen skull förstås men också med tanke på den kommande skolstarten.

Gymnasieungdomarna kan inte "förlora" ett läsår till på grund av pandemin, det skulle ge fatala konsekvenser för både deras egen och samhällets del.

Det är heller inte helt riskfritt för barnet att få Covid.

Följande är bara en bebis, men den hamnade i respirator:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rE89Rl/hampus-och-moas-nyfodda-barn-fick-covid--hamnade-i-respirator

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-15 15:59:45 följande:
    Om en anhörig, läkaren eller en förvaltare tar ett beslut efter vad de tror är bäst så görs det utan att man vet eller tar reda på vad personen verkligen vill så visst kör man över bla gamla människor.
    Varför tar anhöriga, läkare och förvaltare medicinska beslut angående denna person?
    Svaret på det kanske gör detta lite mer förståeligt för dig.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-15 16:16:50 följande:
    För att personen inte kan det själv. Vad är det som ska göra det mera förståeligt för mig med den frågan och svaret?

Det du och många andra inte verkar förstå är att det faller innom gråzonen. Personen i fråga har inte fått ta ett aktivt val, eftersom de av olika orsaker inte kan ta det aktiva valet.
    Hur stor tror du denna grupp är där personen själv inte kan ta medicinska beslut?
    Om du inte tycker att anhöriga, läkare och förmyndare ska ta det medicinska besluten för dessa personer, hur tycker du då att det ska gå till?

• Anonym (Moa)
    Anonym (Moa) skrev 2021-08-15 11:00:54 följande:

En annan aspekt av att bara vaccinera riskgrupper och i övrigt leva som vanligt och så att säga släppa smittan fritt och låta så många friska som möjligt få sjukdomen:

Vi har haft överbelastade sjukhus (trots all restriktioner, trots enklare varianter av Corona i början) och det under lång tid, dvs utspritt över tid ändå är det ganska få (relativt sätt som konstaterat haft sjukdomen). Några exempel:

Stockholm län (261921/2344000) 11,1 %
    Norrbotten (26965/251080) 10,7 %
    Jönköping län (43999/360825) 12,2 %
    Östergötland län (42934/450123) 9,5 %

Vad hade hänt med sjukvården om vi bara vaccinerat riskgrupper och i övrigt släppt allt fritt och många fler genomgått sjukdomen?
    i hela Sverige är siffran just nu (11101147/10402070) 10,7%

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-15 18:44:42 följande:
    Jag vet de fakto att det är en relativt stor grupp.

OK vi kan ju räkna lite.

Sveriges befolkning är ca 10,4 miljoner, enligt CSB är precent barn i Sverige 15%, dvs de som kan ta Covid-vaccinet nu är ca 0,85*10,4 miljoner = 8,84 miljoner.

Antalet dementa i Sverige är enligt en googling 150 000. Jag skulle gissa att det är den större gruppen av alla som inte kan ta egna medicinska beslut, men låt oss ta i lite och dubblera denna siffra dvs 300 000.

Denna grupp på 300 000 kan varken säga ja eller nej så för att få ett statiskt underlag på vad som är troligt att deras beslut hade varit så kan vi ta vad den genomsnittet är just nu, ca 80 % "Ja". Jag skulle gissa att bland riskgrupper som kan ta egna medicinska beslut är denna siffra lite högre (fler unga frisk som aktivt säger nej). Så nu har vi tagit marginalerna på rejält på en "nej"-sida både på % och antal.

Dvs ca 0.2*300 000 skulle säga "nej", det blir 60 000 personer.
    Dvs 60 000/8 840 000 kan vi tänka skulle ha sagt nej, men ändå fick sprutan, det är 0,68%, alltså inte ens en procent. För att göra det riktigt enkelt för dig kan du ju tänka att du drar bort en hel procent när du ser siffrorna för hur många procent av de som får som tagit Covid-vaccinet så har du med marginal på marginal på marginal de som har vågat.

Kan du släppa den uttjatade fråga från dig nu?

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-15 19:14:53 följande:
    Tror du bara det är dementa som har förvaltare eller andra som tar medicinska beslut?

Du såg inte att jag dubblera det antalet?

Dessutom höll jag procenten-antalet på riskgrupp som kan ta egna medicinska beslut till "ja", lågt dvs 80 %

Trots detta hamnade jag på ca en halv procent, men skrev ändå att du för enkelhetens skull och för marginalerna kunde ta det som en hel procentenhet.

Denna fråga är verkligen ut-tjatad från din sida och du kan väl tänka lite själv, eller?

Även om du drar bort 1 procentenhet från siffrorna så hamnar du väldigt högt i hur många som vågat.

Det är du som vill ha detta utrett så då får väl du leta upp mer rimliga siffror om du nu tycker mina är totalt orimliga.

Men jag förstår att inte kommer göra det, R0 förkastade du ju också..., så ditt track record i den här tråden är ju inte så gott. 

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-15 19:58:53 följande:
    Jodå, jag såg det. Hjälper inte. Går inte att räkna ut hur många som inte kan ta ett eget beslut.

Jag som vill ha det utrett? Jag bryr mig exakt hur många det, jag vet att finns många som inte själva kan ta ett eget beslut. Klyban däremot påstår sig ha siffror på hur många som hittills vågat. Dock har han aldrig kunnat visa på dessa siffror. Av den enkla anledningen att det inte finns siffror på det. Men det förstår inte klyban. Han tror att siffrorna som visar hur många som fått vaccinet också talar om att alla dessa har vågat, dvs tatt ett aktit val och att de dessutom visar att biverkningar är minimala.
    Vadå går inte att räkna ut, hur menar du?

Jo, det är du som vill ha detta du tjatat om och om igen om det.
    På det stora hela är det i stort sett alla som tagit vaccinet som också vågat.
    Den grupp du pratar om är liten i förhållandet.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-15 20:14:57 följande:
    Klyban påstår att han visat siffror på det, vilket han inte gör. Och aldrig kommer att göra.

Nej, det går inte att räkna ut. Vilket du borde förstå.

Jag tror det är du som inte förstår vad man kan och inte kan räkna på.

Detta kan man definitivt räkna på.

Varför skulle man inte kunna räkna på detta?

• Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-16 18:32:13 följande:
    Gråzonen när andra har hand om de medicinska beslutet är att man inte tillfrågar patienten utan tar beslut man tror denne är enig i.
    Gråzon indikerar att något är oklart. Jag skulle säga att när beslutet om att en person inte kan ta sina egna medicinska beslut så är det inte oklart längre. Då finns ett beslut som är klart, dvs ingen gråzon i det fallet.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-08-17 18:07:23 följande:
    Det är oklart eftersom personen i fråga inte själv fått från om de exempelvis vill ha vaccinet, läkemedlet eller annan behandling. Det är någon annan som tar det beslutet och väldigt ofta utan att man tagit redan på vad personen egentligen vill. Samma när personal på ett boende ger förskriven läkemedel, man frågar inte om patienten vill ha utan man ger ändå. Det är en gråzon. Även dementa och folk med ex förvaltare har rätt till autonomi.

När en person inte kan ta medicinska beslut själv så är det ju beslutat att någon annan ska ta de medicinska besluten i personens ställe. Troligen finns en eller flera bra anledningar till att personen inte kan ta beslutet själv.

Hur tycker du annars att det ska fungera när personer själva faktiskt inte kan ta beslutet?

Tycker du man inte ska göra någonting?

Att inte ta ett medicinskt beslut när en sådan fråga kommer upp och ett beslut är nödvändigt, är också en form av beslut.

Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?