• Anonym (Rädd)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

Vad tänker ni kring vaccinering?

• Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • klyban
    Anonym (öh) skrev 2021-06-09 10:51:43 följande:
    Att använda sin magkänsla som fundament för påståenden är motsatsen till att vara saklig. Du är osaklig när du gör det.

Vi syns när du vill vara saklig.

Alltid saklig, och om man följer resonemanget mer än ett inlägg.
    Det har jag lärt mig att man inte vill, då sakligheten blir så övertydlig att man igen återgår till ad hominem och andra diskussionstekniker över saklighet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2021-06-09 11:17:33 följande:
    Relativt högt? Dumheter! Den är betydligt högre om man tar p-piller.

Och ÄN mycket högre och de som får blodpropp helt utan vaccin.
    Vad epic gjrode var att misshandla ordet hög att det helt tappat betydelse för epic, och sen lägga till relativt som det skulle göra "hög" som en korrekt beskrivning på den EXTREMT låga prevalens av blodpropp och av denna genetik.
    Skulle inte tro det!

Vet inte varför h*n vill blanda ihop saker, dock varit en röd tråd i dom inläggen och komiskt nog var gång när det blir fel för h*n.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (öh)
    klyban skrev 2021-06-09 11:25:31 följande:

Vi syns när du vill vara saklig.

Alltid saklig, och om man följer resonemanget mer än ett inlägg.
    Det har jag lärt mig att man inte vill, då sakligheten blir så övertydlig att man igen återgår till ad hominem och andra diskussionstekniker över saklighet.

Det är inte sakligt att skriva "något säger mig", det är direkt osakligt. Det är heller inget ad hominem att påpeka när någon är osaklig, det gör du ju själv hela tiden. 

Varför vill du inte vara vederhäftig själv när du efterlyser det hos andra? 
  • klyban
    Anonym (öh) skrev 2021-06-09 12:04:53 följande:
    Det är inte sakligt att skriva "något säger mig", det är direkt osakligt. Det är heller inget ad hominem att påpeka när någon är osaklig, det gör du ju själv hela tiden. 

Varför vill du inte vara vederhäftig själv när du efterlyser det hos andra? 
    Okey, vi fortsätter när sakligheten är här.
  • Anonym (öh)
    AndreaBD skrev 2021-06-09 11:17:33 följande:
    Relativt högt? Dumheter! Den är betydligt högre om man tar p-piller.
    Här handlar det om svåra koagulationsrubbningar och blodproppar som sätter sig i till exempel hjärnan. Blodproppar av P-piller leder mycket sällan till svår sjukdom och död, och total rubbning av koagulationsfunktionen med både proppar och blödning samtidigt finns det ingen risk att få när det gäller P-piller.
  • Anonym (öh)
    klyban skrev 2021-06-09 12:10:35 följande:
    Okey, vi fortsätter när sakligheten är här.
    Svara på frågan istället. Eller kan du inte förklara varför du uttrycker dig som du gör? Det hade en person som vinnlägger sig om att vara saklig klarat av att göra.
  • Anonym (Känner frihet)

Fick äntligen den andra vaccinsprutan i går, Pfizer, så nu känner jag både ökad frihet och ökad trygghet.
    Jag har hängt på låset strax före stängning både för första och andra sprutan, båda gångerna lyckades jag få tider då någon annan uteblivit och fick typ överblivet vaccin.
    Jag har mått mycket bra båda gångerna, även om jag känt av lite diffusa men inte allvarliga biverkningar, typ lite som influensa-symptom i ett par dagar.

Jag funderade och gjorde en egen bedömning gällande risker och sådant men bestämde mig för att jag ansåg att vaccinera mig var det överlägset bästa alternativet för mig. Och efter beslut har jag jobbat aktivt för att så tidigt som möjligt få sprutorna.

I ren glädje har jag nu bokat två utlandsresor i sommar. Ska bli underbart, så som jag har längtat!

• Anonym (V+)
    Anonym (Känner frihet) skrev 2021-06-09 12:28:39 följande:

Fick äntligen den andra vaccinsprutan i går, Pfizer, så nu känner jag både ökad frihet och ökad trygghet.
    Jag har hängt på låset strax före stängning både för första och andra sprutan, båda gångerna lyckades jag få tider då någon annan uteblivit och fick typ överblivet vaccin.
    Jag har mått mycket bra båda gångerna, även om jag känt av lite diffusa men inte allvarliga 

Grattis!

Jag ska få min andra Pfizer-dos nästa vecka. Redan den första kändes som "nu kommer friheten", men jag har legat rätt lågt ändå. Men ett tag efter spruta två så kommer jag känna mig trygg att gå i affärer och annat som vanligt. (Speciellt då smittoläget ser bättre ut, mycket tack vare vaccinationerna!)
  • Anonym (Y)
    EpicF skrev 2021-06-08 23:52:26 följande:

Då kan det finnas en risk. Rådfråga läkaren på din vc och se vad h*n säger. Du kanske kan få Pfizer istället för AZ.

Jag tror inte de ger AZ alls till de yngre än 60 el 50. Men nu hade min faster fått Pfizer så frågan är ju om blodpropp är biverkning där med. Men man vet ju inte än om det är så att det beror på vaccinet så vill inte sprida rykten men det är ändå suspekt att bara dagar efter vaccinet så får hon blodpropp. Jag hade som sagt tänkt ta det, men är lite rädd nu faktiskt.
  • AndreaBD
    Anonym (öh) skrev 2021-06-09 12:11:39 följande:
    Här handlar det om svåra koagulationsrubbningar och blodproppar som sätter sig i till exempel hjärnan. Blodproppar av P-piller leder mycket sällan till svår sjukdom och död, och total rubbning av koagulationsfunktionen med både proppar och blödning samtidigt finns det ingen risk att få när det gäller P-piller.
    Visserligen. Av vanliga blodproppar dör man oftast inte, av de här dör man oftast. Men ändå händer det ju väldigt sällan, det var ju en på en miljon.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?