Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Provanställning och gravid

Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 20:50:48 följande:

Du har fel, och att ta till sig det jag skriver är klokt. Jag lovar.

Att en förskola inte skulle vilja behålla en gravid person är orimligt. I vissa branscher säkert vanligt men som sagt, förskolor brukar absolut inte agera på det sättet
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 21:05:21 följande:

Säger du det?

Källa tack.

(Det var du som fortsatte efter att du skrivit att du inte vill diskutera med mig.)

Ingen källa naturligtvis. Mer än alla de fall vi haft på mina arbetsplatser som vikarie. Och inställningen från förskolorna sida.

Jag antar att du inte heller har en källa på motsatsen?

Du bör också vara medveten om att man på många arbetsplatser är måna om att inte diskriminera tilll skillnad från där du arbetar?

Ja jag kan inte avsluta en diskussion. Men vet nu sedan tidigare att jag inte kan förvänta mig att du kommer mer mer än din egen erfarenhet som rekryterare och DIN inställning till gravida. Och att du troligen som vanligt inte är villig att förklara hur du tänker
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 21:04:06 följande:

Ok, nej men då struntar vi i den diskussionen. Inte lätt att veta om man diskuterat med "H" innan.

Jag kallar mig alltid för Teamis, du då?

Ganska ofta h faktiskt (skrattande smiley).

Bokstaven jag lättast träffar på mobilen. Men kan bli vadsomhelst. Snabbast anonyma kombination helt enkelt.

Av den enkla anledning att jag i framtiden inte vill behöva ta skit för tidigare trådar som spårat ur.

Jag skulle inten ha några som helst problem att föda den diskussion vi har nu icke-anonymt. Men garderar mig alltid ifall trådar tar vändningar som inte är väntade
  • Anonym (H)
    Anonym (Emelie) skrev 2021-05-07 21:19:52 följande:

Nu vet vi ju inte hur smittläget ser ut i slutet av sommaren, inte alls säkert att hon blir beviljad havandeskapspenning ens en gång..

Att starta provanställning halvvägs i graviditeten (utan att berättat tidigare att man är gravid) och omedelbart meddela att man inte har för avsikt att arbeta mer än ett par veckor och inte heller ha avsikt att arbeta alls inom de närmaste året/året, är inget som kommer uppskattas.

Jag vill bara hålla med dig i att det är lämpligt att berätta om graviditet innan hon börjar arbeta.

Sedan kan man ju vara väldigt orolig och vilja vänta till rul.

Hos oss får alla göra ultraljud i vecka 12-13 så om jag var i ts sits skulle jag om detta inte erbjuds boka in ett privat i vecka 12 och därefter informera om graviditeten.
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 22:19:03 följande:

Jag har vid ett flertal berättat hur jag tänker kring detta.

Angående förskolor, det ligger utanför mitt yrkesområde.

Till sist har jag ingen "inställning till gravida", jag anställer dem dock inte. Jag beöver arbetskraft, inte ledig personal som ska letas vikarier för.

Det har du säkert. Men i diskussioner med mig har du flera gånger avslutat med att du inte tänker förklara för att du (för andra) redan gjort det tidigare.

Att inte anställa gravida pga att du behöver arbetskraft är en inställning till gravida.

Alltså jag förstår fullt ut att du väljer att göra så (även om jag anser det fel), problemet är att du tror att det ser ut på det sättet på hela arbetsmarknaden? Vilket det absolut inte gör
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 22:33:14 följande:

Hur det ser ut på arbetsmarknaden har jag hyfsad koll på, som rekryterare. Tack så mycket. 

Att komma ihåg vad man skrivit med en valfri bokstav är näst intill omöjligt. Men som jag sagt tidigare, till ett flertal personer, så sök gärna på "teamis" om du undrar något angående mina åsikter eller sätt att rektrytera.

Ja jag förstår att du inte vet vilka du svarat vad (oavsett om det hade varit anonyma nick eller inte). Däremot har jag redan kollat igenom dina inlägg efter att ha fått detta svar från dig förut och tyvärr inte funnit de svar du tidigare har hävdat skall finnas där.

Däremot har jag en fråga som jag nu vet att jag stölt förut och du inte besvarat.

Vilka branscher du rekryterar inom?
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 22:51:17 följande:

Jag rekryterar inom en branch som är beroende av personal som har långtidsperspektiv.

Kommer inte gå in närmare än så på det då vår bransch är relativt liten (i det stora sammanhanget) och minst sagt känslig.

Och oerhört viktig för samhället.

Okej. Då har du alltså inte stor koll på hela arbetsmarknaden då det rör en så pass liten bransch att du inte vill nämna detta?

Förstår absolut att du inte vill gå in på det
  • Anonym (H)
    nernu skrev 2021-05-08 09:06:58 följande:

Hon har ju alla rättigheter på sin sida. Men arbetsgivaren tror ju att de har anställt någon som kommer kunna jobba och har planerat för det. Om jag skulle vara hennes chef och hon skulle dyka upp första arbetsdagen gravid och vara tvungen att gå hem efter två veckor hade jag haft noll förtroende för henne efter det.

Nu kan det ju vara så att man inte ens är medveten om att man riskerar att bli avstängd. Och det är ju heller inte orimligt att vilja vänta till efter rul.

Om det inte varit för Corona så hade det varit fyllt rimligt att vänta till första dagen med att berätta (efter rul).

Som arbetsgivare skulle jag inte ta för givet att arbetstagaren förutsätter att denne kommer bli avstängd i vecka 20. Det är familjelivstrådar verkikwn ett bevis på att folk inte har koll på.

Jag förespråkar som sagt att ts partner berättar i vecka 12-13 efter att ha gjort ett ultraljud. Men jag kan tycka att en arbetvivare som tappar förtroende för att man vill vänta pga oro är ganska fånig. Som arbetsgivare skulle jag ha förståelse för det även om det blev en svår situation att lösa snabbt (folk kan alltid bli sjukskrivna flera månader med kort varsel).

Men som sagt. Naturligtvis bättre att berätta innan hon börjar
  • Anonym (H)
    Anonym (Ella) skrev 2021-05-08 10:23:37 följande:

En provanställning får avslutas utan att skäl anges.

Är hon förskollärare eller barnskötare? Det är svårare att få tag i förskollärare och hon är därmed mer värd att vänta på.

Relevant fråga. Har tagit för givet att hon är förskollärare
  • Anonym (H)

Ts. Din partner arbetar på förskola. Dessa skriker efter utbildad personal på de allra flesta ställen i landet. Om hon är utbildad finns det ingen anledning att tro att de kommer avbryta hennes provanställning pga graviditet.

Nu är läget som det är och ni kan inte påverka faktumet att hon är i vecka 18 när hon börjar nya arbetet. Det är absolut juste mot arbetsgivaren att informera efter vecka 12 när ni förhoppningsvis gjort ett ultraljud.

Det enda ni kan göra åt detta är helt enkelt att ladda ner app på din partners mobil som spelar in samtal med chefen om de pratar via telefon. Och spela in på telefonen vid fysiskt möte. Om hon nu mot förmodan skulle få provanställningen avslutad så har ni då gjort allt ni kan för att ha bevis på att det beror på graviditeten om det nu skulle göra det.

Och teamis och C. Lycka till att anställa enbart förskollärare som är över 45. Jag skulle säga att majoriteten är under 30 på de 15 förskolor jag arbetat. Och då skall tilläggas att hälften av personalen inte har utbildning eftersom det helt enkelt inte finns folk att anställa.

Jag antar att ni också är medvetna om att perosner över 55 brukar ha svårt att få arbete pga sin ålder? Finns otaliga artiklar om detta och åldersdiskriminering. Folk i 30-årsåldern brukar dock inte ha svårt att få arbete. Så er strategi att anställa bara över 45 kan knappast vara särkilt vanlig, även om den säkerligen är effektiv för att slippa att personalen är frånvarande

• Anonym (H)
    nernu skrev 2021-05-08 18:47:16 följande:

Ett hypotetiskt resonemang. Men nu är det så att om partnern inte berättar så lurar hon medvetet ag att tro att de har löst bemanningen fast hon vet att hon troligtvis bara kan jobba ett par veckor. Vidhåller att förtroendet mot en sån person är förbrukat.

Det rimliga är ju naturligtvis att ts partner berättar före hon börjar.

Men det kan ju faktiskt vara så att ts och partner förlorat flera barn sent i graviditet redan? Kanske flera missfall före vecka 12? Befinner man sig i det läget så kanske man faktiskt gärna väntar till efter rul. Och det får man verkligen hoppas att en vettig chef har förståelse för (heller forfarande inte ens självklart att ts partner blir avstänga eller vetat om att den risken fanns).

Personligen har jag inga problem att berätta om graviditet tidigt för arbetsgivare då jag blev ?härdad? av att vara tvungen att berätta så fort jag fick plus på stickan pga kemikalier. Men man måste också kunna förstå att detta är skitjobbigt för vissa som kanske har flera missfall i bagaget
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-08 20:15:26 följande:

Tack, men jag anställer inte inom barnomsorgen.

Hos mig är 55+ inget problem alls, tvärtom. Det är i den åldern man hittar de mest trogna som inte heller mellanlandar innan de drar vidare i karriären. De har i stort sett aldrig yngre barn, iallafall inte kvinnorna. De är värda guld i min bransch.

Så, ja min stategi är guld värd och min personal är oerhört värdefull för företaget.

Varför skriver du ens det där med att personer 55+ brukar ha svårt att få arbete? Vad skulle göra en person 55+ till en sämre anställd? Berätta! Eftersom du tar upp det så antar jag att du också vill utvecka? 

Du får gärna anställa de yngre, hos mig är de inte av intresse!

Nej inte hos dig. Men en snabb sökning på Google så kommer du inse att det faktiskt är ett problem. Varför kan jag inte svara på med tanke på att få stannar på em arbetsplats hela livet nu för tiden ändå
  • Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-08 21:04:46 följande:

Nej, inte hos mig. Och det är fullt tillräckligt.

Sen kan du googla bäst du vill, jag är nöjd med mitt sätt att rekrytera oavsett. Finns det mer att tillägga tycker du?

Jag ifrågasätter inte att ditt sätt att anställa är fördelaktigt och att du anser det vara ett bra sätt.

Det jag ifrågasätter är att du vill ge sken av att detta är vanligt förekommande.
  • Anonym (H)
    Hyllemor skrev 2021-05-08 23:13:32 följande:

Jag råkade ut för samma sak som din sambo. Jag visste inte heller att jag var gravid när jag skrev på kontraktet. Jag sade ingenting förrän de märkte det på jobbet. Provanställningen upphörde, men arbetsgivaren sade också till mig att jag skulle ringa när jag var tillbaka från min föräldraledighet, vilket jag inte gjorde, utan sökte ett annat jobb.

Om du hade haft det samtalet inspelat så hade de kunnat dömas för diskriminering.

Vad var detta inom för bransch? Har viss relevans för att inte oroa ts i onödan.
  • Anonym (H)
    Anonym (Belian) skrev 2021-05-09 09:32:52 följande:

Det är till vecka 20 eller 22 hon kommer få jobba nu med tanke på covid. Så typ 2-4 veckor. Tror de flesta arbetsgivare på förskola inte kan erbjuda hemarbete och då får hon sjukskrivas. Det är ju frågan om arbetsgivaren går med på det. Provanställning kan avslutas när som helst och frågan är om hon hinner ge tillräckligt bra intryck på 2-4 veckor för att de ska direktanställa henne.

Vill hon verkligen ens jobba 2-4 veckor på en förskola som typ kraftig riskgrupp med risk att föda för tidigt. Med tanke på att det är fullt av nya barn och vuxna som hon aldrig träffat innan och olika virus att utsättas för? Hade väl varit bättre att få något med start mer omgående.

Vill bara säga att hon inte blir sjukskriven om arbetsgivaren stänger av henne. Hon får gå hem på graviditestpenning (lägre ersättning än sjukpenning då ts partner troligtvis ligger över taket för båda)
Svar på tråden Provanställning och gravid