Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Provanställning och gravid

Precis som tidigare skriver så kan de inte avsluta provanställning pga graviditet. Men vid en provanställning behöver man heller inte ange skäl för att den avslutas. Så det är absolut lätt att komma runt.

Jag har dock oerhört svårt att se att en förskola skulle bete sig på det viset.

Kan ju dock vara smart att hon sparar all mail konversation och spelar in ljud vid möten med chefen ifall det skulle komma sådana antydningar som då kan användas som bevis.

Kan också vara smart att bli medlem i facket om hon inte är det.

Jag skulle säga att risken är obefintlig att de kommer avsluta hennes provanställning.

Gällande gravpenning så är det arbetsgivaren som avgör detta.

Så fort de får veta att en arbetstagare är gravid så skall en arbetsmiljöutredning göras. Där bedöms för tillfället nu också risken för att smittas med Corona.

Det är helt upp till arbetsgivaren att göra denna bedömning och i nuläget blir personal ibland avstängda vid arbete på förskola, medan andra arbetsgivare anser att det räcker som skydd att den gravide har visir.

Inget säger heller att gravida kommer anses vara riskgrupp, beroende på smittspridningen i samhället, när detta blir aktuellt för din partner. Men troligt är att det kommer vara samma som gäller nu naturligtvis

• Anonym (H)

Om hon har en anställning som hon kommer sluta på nu och inte sagt upp sig ännu så kan det vara värt att kolla om hon kan vara tjänstledig för att pröva annat arbete. Så har hon åtminstone tryggheten i att hon har sin gamla tjänst kvar

• Anonym (H)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:19:48 följande:

Hon har sagt upp sig och kan inte gå tillbaka till gamla jobbet pga andra omständigheter.

Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:19:48 följande:

Hon har sagt upp sig och kan inte gå tillbaka till gamla jobbet pga andra omständigheter.

Okej. Ja alltså jag skulle bli ytterst förvånad om en förskola skulle välja att avsluta en provanställning för att någon är gravid (vilket de som sagt lagligen inte får men är lätt att komma runt)
  • Anonym (H)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:22:18 följande:

Tack för svar!

Har kontaktat facket och de skal ringa upp igen. Ska man ligga lågt eller kontakta och förklara situationen för nya jobbet?

Jag skulle absolut inte börja diskutera med arbetsgivaren gällande provanställningen. De kommer troligen inte ens tänka tanken att avsluta anställningen pga graviditeten.

Och de hade heller inte haft rätt att låta bli att anställa henne från början pga en graviditet.

Det är absolut bra att ha bollat med facket ändå, det viktiga är att hon faktiskt är medlem.

Jag skulle absolut berätta om graviditeten inna första dagen om jag var din partner. Men jag hade väntat till dess att jag inte var orolig för missfall. Kanske vill ni t.o.m. vänta till efter rul? Och då kan det ju vara så att hon hunnit arbeta ett par dagar.

Det ligger som sagt helt i arbetsgivarens händer att avgöra om risken för att bli smittad är för stor för att en gravid skall få arbeta. Det kan du inte göra mycket åt annat än att ta det med facket och skyddsombud ifall ni skulle hamna där. Men som det är nu är riktlinjens så otydliga att det är helt godtyckligt vilka gravida som blir avstänga/omplacerade och inte.
  • Anonym (H)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:27:06 följande:

Ja det kan man tycka. Jag vill ju helst att hon inte ska börja där men istället försöka få gravidpenning redan innan jobbet börjar för att jag är orolig för fostret. Vad inte vad som är ?bäst?, jobba en liten period för att sen gå på gravidpenning eller meddela innan så dom kan förbereda och hitta ersättare så hon inte behöver börja alls.

Hon kommer inte kunna få gravpenning före vecka 18 för covid. Det kommer fk inte godkänna. Man räknas som riskgrupp from vecka 22 och kan därför bli avstängd från vecka 20 (inkubationstid).

Det vore ju absolut smidigare om hon inte börjar alls. Kanske kan hon lägga semester så att går ihop?
  • Anonym (H)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:37:13 följande:

Väl mest för att kontrakt är påskrivet. Klart dom hellre tar någon annan. Men frågan är om dom får/kan sparka enligt lagen

Strunta i teamis. Hen hänger u alla likande trådar. Hen arbetar med rekrytering och anställer inte folk under 45 pga risken att de skaffar barn.

Hen är helt inställd på att man aldrig som arbetsgivare skall anställa gravida.

Detta är inte lagligt utan diskriminering men svårt att bevisa.

I teorin kan din partner inte bli uppsagd pga graviditeten men det kan alltså ske i praktiken. Seriösa arbetsgivare avslutar inte provanställning pga graviditet.

På min arbetsplats har det funnits flera gravida som inte hunnit börja sin tjänst före föräldraledighet. Och ha. Arbetsgivaren har varit fullt medveten om det vid anställning men kan inte låta bli att anställa pga graviditet (och ser dessutom anställningen som långsiktig. Att en person blir borta ett år eller två är skit samma hos oss)
  • Anonym (H)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:42:28 följande:

Hon har en betald semester sista månaden under uppsägningen hos gamla jobbet. Så det borde gå och få dom att skriva på gravidpenningen (hon är omtyckt på gamla jobbet och byter pga flytt). Men en tanke är att avvakta som du säger och kanske arbete ett par dagar

Gamla arbetsgivaren kan inte skriva på för gravpenning om det är det du menar?

Det är nya arbetsgivaren som skall utreda om arbetsplatsen är riskfri att arbeta i. Finner dom att den inte är det så skall personen i första hand få arbetat anpassat/omplaceras (troligtvis inte möjligt på en förskola) och i sista hans stängas av av arbetsgivaren.

Olika arbetsgivare gör som sagt helt oliak bedömningar. På vissa förskolor anser chefer att gravida kan fortsätta arbeta i stora grupper utan skyddsutrustning, på andra anser man att det räcker med visir, och vissa blir avstängda. Det går inte att veta hur din partners nya arbetsgivare kommer resonera
  • Anonym (H)
    Gaucho10 skrev 2021-05-07 20:47:36 följande:

Ringde fk och de sa att allt är upp till arbetsgivaren. Så det ska vara möjligt. Gamla jobbet skulle gå med på och skriva

Okej. Låter märkligt. Men är ju bra isf.

Och det spelar ingen roll hur gamla arbetsgivaren resonerar eftersom det är nya som ska ta beslutet.

Tips om hon inte blir avstängd är att mäta ljusnivån i barngruppen. Från vecka 26 är gränsen 80db för gravid och jag har svårt att tro att man inte ligger över detta på en förskola
  • Anonym (H)

Ts jag har skrivit detta en gång men förklarar tydlig igen.

En provanställning har man rätt att avsluta utan att ange skäl. Det handlar inte om att ?sparka? (avskeda). Avskeda gör man när en person med tillsvidareanställning får sin anställning avslutad med omedelbar verkan (2 veckor förvarning om det inte handlar om något alldeles för grovt) och det skall mycket till för att kunna göra det (tec stöld). Vid tillsvidareanställning kan man annars sägas upp (uppsägning) och det kan man exempelvis bli om man gravt missköter sitt arbete.

Vid en provanställning finns normalt ingen uppsägningstid och både arbetsgivare och arbetstagare har rätt att avsluta anställningen utan att ange skäl. Detta skall göras med två veckors varsel.

Det som i praktiken kan hända en gravid är att en arbetsgivare avslutar provanställning Utan att ange skäl, trots att det hela beror på graviditet.

Om den anställde då kan visa att det finns fog att tro att detta beror på graviditeten så är det sedan arbetsgivaren som skall bevisa att så inte var fallet.

Så ja. I praktiken kan hon få provanställning avlutad pga gravidit (men det är inte lagligt). Att hon skall bli det är inte troligt

• Anonym (H)
    Anonym (Teamis) skrev 2021-05-07 20:50:48 följande:

Du har fel, och att ta till sig det jag skriver är klokt. Jag lovar.

Vi har haft diskussioner förut där du inte vill förklara dig så jag kommer inte diskutera mer med dig.

Du har helt rätt i att det finns en hel del sunkiga arbetsgivare som diskriminerar gravida (och det är absolut lönsamt det förstår jag). Vilket är relevant för ts att veta.

Däremot känner jag att diskussionen om att de inte skulle behålla henne för att hon är hemsk som utnyttjar arbetsgivaren och blir gravid inte hör hemma här
Svar på tråden Provanställning och gravid