Hjälp till tonåring att få vänner
Tonåringen som blir 16 i slutet på året är bara hemma, har inga vänner, inga bekanta och umgås bara med oss. Detta har alltid pågått men har alltid varit att ?jag vill inte? eller ?jag bryr mig inte?. Klasskamrater blir bjudna men inte tonåringen till olika saker. Som vi förstår det inte direkt mobbad men inte heller med, sitter i skolan för sig själv. Vi har själva ett bra umgänge med människor och ser till att alltid inkludera tonåringen i allt vi gör. Men nu börjar det märkas att tonåringen själv funderar över situationen och varför det är ensamt. Vi har dessutom växelvis boende med en förälder som vägrar samarbeta och försöker sabotera det mesta vilket ökar oron hos oss.
Vi vet att hos den andra föräldern uppmuntras detta beteende för att de ska sitta hemma tillsammans, helst med ett ökat matintag. Vi försöker få tonåringen att växa till en självständig individ och är oroliga för dels ensamheten men också oförmågan att ta egna initiativ då den andre partnern ?tar över? alls beslut vilket gör att tonåringen i vissa fall inte vågar ta beslut för rädslan att ?göra fel?.
Hur ska vi stötta? Vi hoppas att om tonåringen träffar andra i samma ålder kan det leda mot ett mer självständigt liv och mindre ensamt. Finns det fb grupper eller liknande för man kan träffas? Tonåringen har ingen erfarenhet att umgås med jämnåriga och upplevs då som lite udda.
Tacksam för all hjälp