• Anonym (Hur hjälpa?)

Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?

På min lilla arbetsplats har vi en manlig kollega som vägrar ta emot hjälp och tips ifrån oss andra kollegor som bara vill honom väl.
    Han är anställd på lönebidrag så han är inte riktigt som vi andra, men han har ingen diagnos utan det är nog mer arv och miljö som påverkat honom. Bott med mamma tills hon gick bort för ett par år sedan och han är snart 50 år.

Han är sjukligt fet och har pga detta fått diabetes typ 2 som han inte sköter alls. Vi försöker få honom att röra på sig mera - vi går lunchpromenad varje dag och jag har erbjudit mig att vi kan gå en runda efter jobbet för jag behöver också röra på mig. Vi försöker prata kost, storlek på matlåda osv. Inget går in och fastnar. Han blir bara tjockare och tjockare och säger hela tiden att han ska börja senare.
    Jag är fullt medveten om att det är skitsvårt att ändra ett beteende, men vi erbjuder oss att hjälpa och han slår hela tiden bort våra utsträckta händer.

Han har kört sin ekonomi i botten och råkar ständigt ut för problem med olika företag och myndigheter för att han inte kan kommunicera på ett begripligt sätt och inte ta till sig vad de skriver. Hjälper inte att vi kollegor försöker förklara for honom och erbjuder oss att hjälpa. Han vägrar lyssna och ta emot hjälp. Och han bränner mängder av pengar han inte har på dåliga matvanor - läsk, chips, glass, tårtor osv fast han envist hävdar att han inte äter godis och kakor och mycket pengar försvinner även på data/tv-spel.
    Han mår otroligt dåligt över sin ekonomiska situation, men förstår inte att något måste ändras för att komma till rätta med den.
    Jag har även föreslagit att han ska ta kontakt med en konsumentrådgivare på kommunen alternativt ansöka om skuldsanering, men han vägrar. Han säger hellre upp sin lägenhet och bor i tält än be om hjälp av någon.

Vad kan jag göra? Jag har försökt stötta i 2,5 år och innan mig har övriga kollegor försökt hjälpa honom med hans hälsa.
    Det är bara en tidsfråga innan han hamnar hos fogden och att hans diabetes påverkar hans kropp fysiskt med försämrad syn, kallbrand osv.

Kan jag be chefen att tvinga kollegan till företagshälsovården för en samtalskontakt? Eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?
  • Anonym (Josefin)

Du kan inte göra något egentligen. Om ni välvilligt försökt att hjälpa honom med information och inbjudan till fysisk aktivitet så har ni gjort det som går. Han är vuxen och myndig och styr i slutänden över sitt eget liv. Inte heller chefen kan tvinga honom till någon åtgärd utan valet måste komma från honom själv om han vill förändra något i sin situation.

• Anonym (Valfritt land)

Rent krasst kan varken du eller nån annan göra nånting så länge personen själv inte vill. Han måste vilja förändras annars går det inte hur välvilliga ni än är. Man kan inte tvinga nån att banta eller sköta ekonomin.

• Anonym (Teddy)

Du säger att din kollega inte har någon diagnos men måste man inte ha det för att få lönebidrag? På vilka grunder har han lönebidrag? Naturligtvis så beror hans problem inte på miljö och att han bodde hos sin mamma. Han bodde hos sin mamma pga av att han har en (eventuellt) outredd diagnos och inte klarade sig själv. Vilket visar sig med all tydlighet nu när han måste försöka klara sig själv-han kan inte det. Varför tror du annars att han har problem att förstå och ta till sig information? Det kommer inte att hjälpa hur mycket ni än förklarar, han klarar ju inte att förstå och ta till sig det ni säger. Han behöver hjälp så fort som möjligt annars kommer han snart vara utblottad. Det du kan hjälpa honom med är att ta reda på hur han söker hjälp, vilken typ av hjälp och stötta honom genom den processen. Ta hjälp av företaget låter bra. Om han är anställd med lönebidrag borde företaget känna till hans problematik.

• Drottningen1970

Men herregud lämna människan ifred. Du har tjatat på honom i 2,5 år om högst privata saker saker som matvanor och ekonomi, fast han uppenbarligen inte vill ha dina råd. Är du helt socialt inkompetent?

• Anonym (Bea)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-27 13:59:39 följande:

Du säger att din kollega inte har någon diagnos men måste man inte ha det för att få lönebidrag?

Jo precis. Det måste man.
  • Anonym (Liu)

Nej, här tycker jag att du får bryta. Så där hjälper man en familjemedlem eller en väldigt nära vän. Han vill inte ha hjälp, alternativt förstår inte. Inte er uppgift, plus att det känns som en risk att ni går från kollegor till någon slags stödperson.

• EpicF
    Anonym (Teddy) skrev 2021-04-27 13:59:39 följande:

Du säger att din kollega inte har någon diagnos men måste man inte ha det för att få lönebidrag? På vilka grunder har han lönebidrag? Naturligtvis så beror hans problem inte på miljö och att han bodde hos sin mamma. Han bodde hos sin mamma pga av att han har en (eventuellt) outredd diagnos och inte klarade sig själv. Vilket visar sig med all tydlighet nu när han måste försöka klara sig själv-han kan inte det. Varför tror du annars att han har problem att förstå och ta till sig information? Det kommer inte att hjälpa hur mycket ni än förklarar, han klarar ju inte att förstå och ta till sig det ni säger. Han behöver hjälp så fort som möjligt annars kommer han snart vara utblottad. Det du kan hjälpa honom med är att ta reda på hur han söker hjälp, vilken typ av hjälp och stötta honom genom den processen. Ta hjälp av företaget låter bra. Om han är anställd med lönebidrag borde företaget känna till hans problematik.

Han kan ha en diagnos som inte ts känner till. Alla vill ju inte berätta om diverse diagnoser för sina arbetskollegor.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Ingenting! Lämna honom ifred!! Det ni håller på med är fanimig mobbning.

• Anonym (Hur hjälpa?)
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2021-04-27 16:35:50 följande:

Ingenting! Lämna honom ifred!! Det ni håller på med är fanimig mobbning.

Hur kan det vara mobbing när han beklagar sig över saker och vi erbjuder våra hjälp?
    När han berättar att han mått dåligt hela helgen och varit deppig över sin ekonomiska situation och man frågar vad som hänt och man vet att man skulle kunna hjälpa honom att slippa må dåligt? 

Skulle inte du känna att du ville göra något om din kollega berättar för dig att den är ledsen och hans högsta önskan är en egen familj och barn fast personen aldrig ens haft en tjej?
    När kollegan berättar att han deppat hela helgen för att han är fet och ensam, ska vi bara ignorera honom eller försöka få med honom på saker så att han inte känner sig ensam utan att det finns folk som faktiskt bryr sig om honom?
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2021-04-27 17:12:13 följande:
    Hur kan det vara mobbing när han beklagar sig över saker och vi erbjuder våra hjälp?
    När han berättar att han mått dåligt hela helgen och varit deppig över sin ekonomiska situation och man frågar vad som hänt och man vet att man skulle kunna hjälpa honom att slippa må dåligt? 

Skulle inte du känna att du ville göra något om din kollega berättar för dig att den är ledsen och hans högsta önskan är en egen familj och barn fast personen aldrig ens haft en tjej?
    När kollegan berättar att han deppat hela helgen för att han är fet och ensam, ska vi bara ignorera honom eller försöka få med honom på saker så att han inte känner sig ensam utan att det finns folk som faktiskt bryr sig om honom?
    Han skulle behöva hjälp från tex LSS (om han har diagnos). Kan du inte fråga er chef lite mer om bakgrunden och vad ni som kollegor kan stötta med samt vad han kanske kan ha rätt till för annat stöd. 
  • Anonym (o)
    Anonym (ppp) skrev 2021-04-27 17:14:25 följande:
    Han skulle behöva hjälp från tex LSS (om han har diagnos). Kan du inte fråga er chef lite mer om bakgrunden och vad ni som kollegor kan stötta med samt vad han kanske kan ha rätt till för annat stöd. 

Chefen ska väl ändå inte delge kollegor något om varför han är anställd på lönebidrag om det inte är relevant för deras arbete vilket det inte är.

Men ja... chefen får ta itu med det där. Ni kan inte göra mer och han vill inte heller ha eran hjälp.

• Jemp
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2021-04-27 13:36:02 följande:

På min lilla arbetsplats har vi en manlig kollega som vägrar ta emot hjälp och tips ifrån oss andra kollegor som bara vill honom väl.

Han är anställd på lönebidrag så han är inte riktigt som vi andra, men han har ingen diagnos utan det är nog mer arv och miljö som påverkat honom. Bott med mamma tills hon gick bort för ett par år sedan och han är snart 50 år.

Han är sjukligt fet och har pga detta fått diabetes typ 2 som han inte sköter alls. Vi försöker få honom att röra på sig mera - vi går lunchpromenad varje dag och jag har erbjudit mig att vi kan gå en runda efter jobbet för jag behöver också röra på mig. Vi försöker prata kost, storlek på matlåda osv. Inget går in och fastnar. Han blir bara tjockare och tjockare och säger hela tiden att han ska börja senare.

Jag är fullt medveten om att det är skitsvårt att ändra ett beteende, men vi erbjuder oss att hjälpa och han slår hela tiden bort våra utsträckta händer.

Han har kört sin ekonomi i botten och råkar ständigt ut för problem med olika företag och myndigheter för att han inte kan kommunicera på ett begripligt sätt och inte ta till sig vad de skriver. Hjälper inte att vi kollegor försöker förklara for honom och erbjuder oss att hjälpa. Han vägrar lyssna och ta emot hjälp. Och han bränner mängder av pengar han inte har på dåliga matvanor - läsk, chips, glass, tårtor osv fast han envist hävdar att han inte äter godis och kakor och mycket pengar försvinner även på data/tv-spel.

Han mår otroligt dåligt över sin ekonomiska situation, men förstår inte att något måste ändras för att komma till rätta med den.

Jag har även föreslagit att han ska ta kontakt med en konsumentrådgivare på kommunen alternativt ansöka om skuldsanering, men han vägrar. Han säger hellre upp sin lägenhet och bor i tält än be om hjälp av någon.

Vad kan jag göra? Jag har försökt stötta i 2,5 år och innan mig har övriga kollegor försökt hjälpa honom med hans hälsa.

Det är bara en tidsfråga innan han hamnar hos fogden och att hans diabetes påverkar hans kropp fysiskt med försämrad syn, kallbrand osv.

Kan jag be chefen att tvinga kollegan till företagshälsovården för en samtalskontakt? Eller hur fungerar det?

Du tror alltså att han är överviktig för att han är okunnig om hur stor en matlåda "bör" vara? Trots vård han säkerligen erbjudits?

Det är inte ditt ansvar. Släpp det.
  • Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2021-04-27 17:12:13 följande:

Därför att ni tjatar och lägger er i fast han uppenbarligen inte vill ha er hjälp, slår bort era utsträckta händer skrev du väl. Låt honom vara, det är hans liv. Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.

Nej, det skulle jag verkligen inte! Det är en sak att ha empati, en helt annan att börja fundera på hur man själv kan förändra personens situation och där går min gräns. Det finns människor som er kollega och många av dem tycker så synd om sig själva men de vill inte ha hjälp, de vill bara klaga och slippa ta ansvar för sitt liv. Han har en offerkofta på sig som han vill att ni beundrar, gnäller om hur jobbigt han har det. Ni har försökt hjälpa, han bidrar inte ett dugg till att må bättre. Han vill inte. Acceptera det.
  • Anonym (Gnappsmurfen)
    Drottningen1970 skrev 2021-04-27 14:00:01 följande:

Men herregud lämna människan ifred. Du har tjatat på honom i 2,5 år om högst privata saker saker som matvanor och ekonomi, fast han uppenbarligen inte vill ha dina råd. Är du helt socialt inkompetent?

En del människor går faktiskt under om inte andra tar tag i dem.

Jag har en vän som vi gjort två interventioner för pga hans depression och hälsoproblem.
    Han har heller inga släktingar i livet och läkaren sa bokstavligen till honom i den vevan (han hamnade på sjukhus och fick nästan amputera ett ben) att han kommer att dö innan 50 om han fortsätter missköta sin diabetes.

Vi har hjälpt honom att röja upp i sin svinstia till hem så man faktiskt kan bo där utan att må illa och att boka möte med skatte för utredning och sen deklarerat ikapp fem år då han inte gjort detta pga depression och blivit skönstaxerad. Men det skulle vi inte heller gjort då utan låtit honom hamna i skatteskuld, deppa ihop helt och bli utan jobb också, eller?

Jag tror inte samhället har så mycket att vinna på att man lämnar sådana personer vind för våg, de kommer bara att belasta både vården och bidragssystemen mer. Men det tycker du förstås är bra då, så länge man inte är "socialt inkompetent".
  • Anonym (...)
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2021-04-27 13:36:02 följande:

Hej, det bästa du kan göra är att försöka få han att lita på dig. Jag har själv haft problem som är väldigt jobbiga att prata om, jag stängde ut alla förutom min tjejkompis för henne litade jag på, så bygg på förtroendet och visa att du verkligen bryr dig om han och inte är en sån som bara frågar för att snoka. Ett tips är att umgås med han privat, ta med han på en promenad eller en fika då och då, desto mer ni umgås desto större förtroende bygger han upp till dig. Lycka till <3
Svar på tråden Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?