Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?
På min lilla arbetsplats har vi en manlig kollega som vägrar ta emot hjälp och tips ifrån oss andra kollegor som bara vill honom väl.
Han är anställd på lönebidrag så han är inte riktigt som vi andra, men han har ingen diagnos utan det är nog mer arv och miljö som påverkat honom. Bott med mamma tills hon gick bort för ett par år sedan och han är snart 50 år.
Han är sjukligt fet och har pga detta fått diabetes typ 2 som han inte sköter alls. Vi försöker få honom att röra på sig mera - vi går lunchpromenad varje dag och jag har erbjudit mig att vi kan gå en runda efter jobbet för jag behöver också röra på mig. Vi försöker prata kost, storlek på matlåda osv. Inget går in och fastnar. Han blir bara tjockare och tjockare och säger hela tiden att han ska börja senare.
Jag är fullt medveten om att det är skitsvårt att ändra ett beteende, men vi erbjuder oss att hjälpa och han slår hela tiden bort våra utsträckta händer.
Han har kört sin ekonomi i botten och råkar ständigt ut för problem med olika företag och myndigheter för att han inte kan kommunicera på ett begripligt sätt och inte ta till sig vad de skriver. Hjälper inte att vi kollegor försöker förklara for honom och erbjuder oss att hjälpa. Han vägrar lyssna och ta emot hjälp. Och han bränner mängder av pengar han inte har på dåliga matvanor - läsk, chips, glass, tårtor osv fast han envist hävdar att han inte äter godis och kakor och mycket pengar försvinner även på data/tv-spel.
Han mår otroligt dåligt över sin ekonomiska situation, men förstår inte att något måste ändras för att komma till rätta med den.
Jag har även föreslagit att han ska ta kontakt med en konsumentrådgivare på kommunen alternativt ansöka om skuldsanering, men han vägrar. Han säger hellre upp sin lägenhet och bor i tält än be om hjälp av någon.
Vad kan jag göra? Jag har försökt stötta i 2,5 år och innan mig har övriga kollegor försökt hjälpa honom med hans hälsa.
Det är bara en tidsfråga innan han hamnar hos fogden och att hans diabetes påverkar hans kropp fysiskt med försämrad syn, kallbrand osv.
Kan jag be chefen att tvinga kollegan till företagshälsovården för en samtalskontakt? Eller hur fungerar det?