Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?
Drottningen1970 skrev 2021-04-27 14:00:01 följande:
Men herregud lämna människan ifred. Du har tjatat på honom i 2,5 år om högst privata saker saker som matvanor och ekonomi, fast han uppenbarligen inte vill ha dina råd. Är du helt socialt inkompetent?
Jag har en vän som vi gjort två interventioner för pga hans depression och hälsoproblem.
Han har heller inga släktingar i livet och läkaren sa bokstavligen till honom i den vevan (han hamnade på sjukhus och fick nästan amputera ett ben) att han kommer att dö innan 50 om han fortsätter missköta sin diabetes.
Vi har hjälpt honom att röja upp i sin svinstia till hem så man faktiskt kan bo där utan att må illa och att boka möte med skatte för utredning och sen deklarerat ikapp fem år då han inte gjort detta pga depression och blivit skönstaxerad. Men det skulle vi inte heller gjort då utan låtit honom hamna i skatteskuld, deppa ihop helt och bli utan jobb också, eller?
Jag tror inte samhället har så mycket att vinna på att man lämnar sådana personer vind för våg, de kommer bara att belasta både vården och bidragssystemen mer. Men det tycker du förstås är bra då, så länge man inte är "socialt inkompetent".