Inlägg från: Anonym (Kärring mot strömmen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?

Ingenting! Lämna honom ifred!! Det ni håller på med är fanimig mobbning.

• Anonym (Kärring mot strömmen)
    Anonym (Hur hjälpa?) skrev 2021-04-27 17:12:13 följande:
    Hur kan det vara mobbing när han beklagar sig över saker och vi erbjuder våra hjälp?
    När han berättar att han mått dåligt hela helgen och varit deppig över sin ekonomiska situation och man frågar vad som hänt och man vet att man skulle kunna hjälpa honom att slippa må dåligt? 

Skulle inte du känna att du ville göra något om din kollega berättar för dig att den är ledsen och hans högsta önskan är en egen familj och barn fast personen aldrig ens haft en tjej?
    När kollegan berättar att han deppat hela helgen för att han är fet och ensam, ska vi bara ignorera honom eller försöka få med honom på saker så att han inte känner sig ensam utan att det finns folk som faktiskt bryr sig om honom?
    Därför att ni tjatar och lägger er i fast han uppenbarligen inte vill ha er hjälp, slår bort era utsträckta händer skrev du väl. Låt honom vara, det är hans liv. Man kan inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.

Nej, det skulle jag verkligen inte! Det är en sak att ha empati, en helt annan att börja fundera på hur man själv kan förändra personens situation och där går min gräns. Det finns människor som er kollega och många av dem tycker så synd om sig själva men de vill inte ha hjälp, de vill bara klaga och slippa ta ansvar för sitt liv. Han har en offerkofta på sig som han vill att ni beundrar, gnäller om hur jobbigt han har det. Ni har försökt hjälpa, han bidrar inte ett dugg till att må bättre. Han vill inte. Acceptera det.
Svar på tråden Kollega som behöver hjälp, vad kan jag göra?