• Anonym (Jenny)

OM jag får avslag från försäkringskassan?

Är gravid och beräknad till mitten på augusti och har extrema foglossningar och därmed fått sjukintyg av läkare. Om jag nu skulle få avslag från försäkringskassan, finns möjligheten att avstå arbete som sjuk, skriva in mig på arbetsförmedlingen och leva på besparingar tills barnet är fött?

Vilka andra vägar finns? Arbeta klarar inte min kropp nu..,

• Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?
  • Anonym (Renee)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 11:43:23 följande:

Är gravid och beräknad till mitten på augusti och har extrema foglossningar och därmed fått sjukintyg av läkare. Om jag nu skulle få avslag från försäkringskassan, finns möjligheten att avstå arbete som sjuk, skriva in mig på arbetsförmedlingen och leva på besparingar tills barnet är fött?

Vilka andra vägar finns? Arbeta klarar inte min kropp nu..,

Har du möjlighet att jobba hemifrån?
    Annars räknas väl gravida som riskgrupp nu och kan få gravidpenning. Det kanske kan funka i så fall?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Renee) skrev 2021-04-27 11:46:03 följande:

Har du möjlighet att jobba hemifrån?

Annars räknas väl gravida som riskgrupp nu och kan få gravidpenning. Det kanske kan funka i så fall?

Tyvärr ingen möjlighet att arbeta hemifrån eller få graviditetspenning.
  • Anonym (Renee)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 11:47:45 följande:
    Tyvärr ingen möjlighet att arbeta hemifrån eller få graviditetspenning.
    Men om du inte kan arbeta hemifrån så ska du väl räknas till dem som skall kunna få gravidpenning såsom läget är nu?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Renee) skrev 2021-04-27 13:05:42 följande:

Men om du inte kan arbeta hemifrån så ska du väl räknas till dem som skall kunna få gravidpenning såsom läget är nu?

Min chef tycker kontorsarbete på vårdavdelning är en ? smittfri arbetsmiljö ? för en högriskgraviditet så därför kan hon inte stänga av mig...
  • Anonym (Weee)

Du kan inte skriva in dig hos AF om du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Men du kan ansöka om tjänstledighet och leva på besparingar.

Men jag tror och hoppas att du beviljas ersättning.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Weee) skrev 2021-04-27 14:17:56 följande:

Du kan inte skriva in dig hos AF om du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Men du kan ansöka om tjänstledighet och leva på besparingar.

Men jag tror och hoppas att du beviljas ersättning.

Det är väl det man ska göra om man får avslag från försäkringskassan?! Om man vill skydda SGIn då och det vill jag ju göra! Även om man är sjuk och inte kan jobba...

Måste man inte ha en annan sysselsättning tex studier eller annat jobb för tjänstledigt?

Tack jag hoppas också de godkänner mitt läkarintyg men idag avslår de ju allt och lite till så oron går inte att komma ifrån...
  • Anonym (Weee)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 14:24:09 följande:

Det är väl det man ska göra om man får avslag från försäkringskassan?! Om man vill skydda SGIn då och det vill jag ju göra! Även om man är sjuk och inte kan jobba...

Måste man inte ha en annan sysselsättning tex studier eller annat jobb för tjänstledigt?

Tack jag hoppas också de godkänner mitt läkarintyg men idag avslår de ju allt och lite till så oron går inte att komma ifrån...

Oj. Det var mer än jag visste. Lyssna på någon annan än mig i den frågan mao!

Man kan alltid ansöka om tjänstledighet utan lön. Dock är inte arbetsgivaren alltid skyldig att ge dig det.
  • EpicF
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 13:47:44 följande:

Min chef tycker kontorsarbete på vårdavdelning är en ? smittfri arbetsmiljö ? för en högriskgraviditet så därför kan hon inte stänga av mig...

Vilket hon faktiskt har rätt i. Då får väl stå ut tills du kan ta ut föräldraledighet och föräldrapenning 60 dagar innan bf.
  • Anonym (Säkert)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 13:47:44 följande:

Ah, det håller jag med chefen om. De patienterna som vårdas på vårdavdelningar har ju alla testats negativt innan de vårdas där. Smittorisken är minimal menar jag. De har skyddsutrustning samt kollar både personal och patienter samt håller avstånd säkert och erbjuder dig munskydd eller annat för att du ska känna dig mer trygg.

Jag har svårt dock att tänka att försäkringskassan ska ge avslag. De är mer generösa nu än innan covid. Vi vet så lite om viruset så ingen av deras ?experter? kan göra uttalanden som inte läkaren kan motsätta. Inte i detta läget nu åtminstone. De måste lita på läkarens bedömning och inte säga åt folk att ge sig ut i onödan. Du har makten nu, inte dom. Att gravida är en riskgrupp är ganska nytt också.
  • Anonym (Renee)
    Anonym (Säkert) skrev 2021-04-27 15:11:30 följande:
    Jag har svårt dock att tänka att försäkringskassan ska ge avslag. De är mer generösa nu än innan covid. Vi vet så lite om viruset så ingen av deras ?experter? kan göra uttalanden som inte läkaren kan motsätta. Inte i detta läget nu åtminstone. De måste lita på läkarens bedömning och inte säga åt folk att ge sig ut i onödan. Du har makten nu, inte dom. Att gravida är en riskgrupp är ganska nytt också.
    Jag säger som du!!
Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?