• EpicF

OM jag får avslag från försäkringskassan?

Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 13:47:44 följande:

Min chef tycker kontorsarbete på vårdavdelning är en ? smittfri arbetsmiljö ? för en högriskgraviditet så därför kan hon inte stänga av mig...

Vilket hon faktiskt har rätt i. Då får väl stå ut tills du kan ta ut föräldraledighet och föräldrapenning 60 dagar innan bf.
  • EpicF
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 18:06:00 följande:

Tack för era råd.

Men när man får avslag så står det ju att man måste skriva in sig hos arbetsförmedlingen (inom 25 dagar eller hur många det nu var) för att skydda SGIn. Så jag antar jag måste skriva in mig bara om jag får avslag. Jag vet systemet är helvrickat!

Men finns annan väg att gå om jag får avslag?

Du kan inte vara inskriven om du har en tillsvidareanställning du är sjukskriven från.
  • EpicF
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 18:38:16 följande:

Det måste jag väl inte? Jag har ju intyg?!

Har en anhörig som varit med om detta och haft samma arbetsgivare som jag. Hen var sjukskriven med avslag från försäkringskassan 9 månader innan hen blev uppsagd, men då kunde hen inte arbeta kvar pga sjukdom.. För min del handlar det ju om 3,5 månad innan barnet kommer och jag ska ju vara föräldraledig.

Du får ta ut fp 60 dagar innan bf om du får avslag. Arbetsgivaren har ju erbjudit omplacering som du tackar nej till.
Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?