• Anonym (Jenny)

OM jag får avslag från försäkringskassan?

Är gravid och beräknad till mitten på augusti och har extrema foglossningar och därmed fått sjukintyg av läkare. Om jag nu skulle få avslag från försäkringskassan, finns möjligheten att avstå arbete som sjuk, skriva in mig på arbetsförmedlingen och leva på besparingar tills barnet är fött?

Vilka andra vägar finns? Arbeta klarar inte min kropp nu..,

• Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?
  • syntharen

Jag skulle säga att FK har blivit mkt bättre på att godkänna graviditetsrelaterade sjukskrivningar dom senaste åren, inte bara nu efter Corona. En sak som du skulle kunna göra i början är att testa att jobba deltid och vara sjukskriven deltid. Då ser FK att du är villig att försöka jobba.

• Anonym (Charlotte)

Något som är superviktigt för dig att tänka på är du inte kan vara tjänstledig efter en sjukskrivning eftersom du då inte skyddar din SGI och riskerar att nolla den. Sex månaders skyddet innan barnet kommer gäller inte om du varit sjukskriven innan. Det du kan göra är att ta ut föräldradagar 60 dagar innan förlossningen och då måste du ta ut 5 per vecka om du är hemma heltid.

• Anonym (Jenny)

Tack för era råd.

Men när man får avslag så står det ju att man måste skriva in sig hos arbetsförmedlingen (inom 25 dagar eller hur många det nu var) för att skydda SGIn. Så jag antar jag måste skriva in mig bara om jag får avslag. Jag vet systemet är helvrickat!

Men finns annan väg att gå om jag får avslag?

• Jemp
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 18:06:00 följande:

Tack för era råd.

Men när man får avslag så står det ju att man måste skriva in sig hos arbetsförmedlingen (inom 25 dagar eller hur många det nu var) för att skydda SGIn. Så jag antar jag måste skriva in mig bara om jag får avslag. Jag vet systemet är helvrickat!

Då måste du ju säga upp dig? Och åker på 9 veckors karens innan a-kassa.
  • Anonym (Jenny)
    Jemp skrev 2021-04-27 18:08:17 följande:

Då måste du ju säga upp dig? Och åker på 9 veckors karens innan a-kassa.

Det måste jag väl inte? Jag har ju intyg?!

Har en anhörig som varit med om detta och haft samma arbetsgivare som jag. Hen var sjukskriven med avslag från försäkringskassan 9 månader innan hen blev uppsagd, men då kunde hen inte arbeta kvar pga sjukdom.. För min del handlar det ju om 3,5 månad innan barnet kommer och jag ska ju vara föräldraledig.
  • Jemp
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 18:38:16 följande:

Har en anhörig som varit med om detta och haft samma arbetsgivare som jag. Hen var sjukskriven med avslag från försäkringskassan 9 månader innan hen blev uppsagd, men då kunde hen inte arbeta kvar pga sjukdom.. För min del handlar det ju om 3,5 månad innan barnet kommer och jag ska ju vara föräldraledig.

Låter ju konstigt om de godkänner intyget i vissa sammanhang men andra inte?

Du gör nog bäst i att ringa försäkringskassan om du får avslag och diskutera med dem. Som huvudregel kan du som sagt sluta arbeta 6mån innan förlossning med bibehållen sgi, men det finns säkert undantag.
  • EpicF
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 18:06:00 följande:

Tack för era råd.

Du kan inte vara inskriven om du har en tillsvidareanställning du är sjukskriven från.
  • EpicF
    Anonym (Jenny) skrev 2021-04-27 18:38:16 följande:

Du får ta ut fp 60 dagar innan bf om du får avslag. Arbetsgivaren har ju erbjudit omplacering som du tackar nej till.
  • nernu

Var noga med din ansökan. De struntar egentligen i hur ont du har. Det viktiga är hur det hindrar dig från att arbeta. Var väldigt specifik. Jag har ett kontorsjobb och jag var väldigt tydlig med att foglossningen gjorde att jag inte kunde sitta eller stå länge. Kunde inte gå mellan möten. Kunde inte utföra mer akuta arbetsuppgifter som ingår i jobbet. Kunde inte göra korrekta bedömningar eftersom smärtan påverkade för mycket. Osv osv. Jag jobbade halvtid och kunde vila resten av dagen vilket funkade. Handläggaren påpekade efteråt att det var en bra ansökan.

• Anonym (L)

Om du får avslag i förhållande till ditt vanliga arbete kan du INTE skydda din SGI genom att gå till AF, det kan man bara göra om bedömningen är att man inte är nedsatt mot ett normalt förekommande arbete.
    Eftersom det är mindre än 6 månader kvar tills ditt barn beräknar födas skyddas din SGI dock om du helt avbryter arbete helt, så återgå i arbete en dag och gå sedan hem, så är din SGI ändå skyddad. Hur arbetsgivaren ställer sig till det är dock en annan fråga.

Det relevanta är hur din läkare formulerar intyget, det räcker inte att det står att det gör ont att sitta, det måste framgå tydligt dels vad läkaren sett och observerat vid undersökningen av dig, samt vilka konkreta begränsningar det ger som hindrar dig att arbeta. Att vara helt sjukskriven för foglossning vid skrivbordsarbete krävs ganska mycket, men det är inte omöjligt att få igenom det. Men ju mer diffust och löst håller intyget är, desto sämre chanser. Viktigt att läkaren gör en egen bedömning utifrån undersökningen, inte bara baserat på avd du berättar.

• Anonym (Mjau)

Jag vet inte vad som är smartast att göra för dig, men ville bara att du ska tänka dig för så att du inte schabblat bort eventuell föräldrarlön om du tex är tjänstledig innan föräldrarledighet. Vad som gäller för regler föräldrarlön är olika för olika kollektivavtal, men de brukar motsvara 10% av lönen.

Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?