• Anonym (Jenny)

OM jag får avslag från försäkringskassan?

Är gravid och beräknad till mitten på augusti och har extrema foglossningar och därmed fått sjukintyg av läkare. Om jag nu skulle få avslag från försäkringskassan, finns möjligheten att avstå arbete som sjuk, skriva in mig på arbetsförmedlingen och leva på besparingar tills barnet är fött?

Vilka andra vägar finns? Arbeta klarar inte min kropp nu..,

• Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Renee) skrev 2021-04-27 11:46:03 följande:

Har du möjlighet att jobba hemifrån?

Annars räknas väl gravida som riskgrupp nu och kan få gravidpenning. Det kanske kan funka i så fall?

Tyvärr ingen möjlighet att arbeta hemifrån eller få graviditetspenning.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Renee) skrev 2021-04-27 13:05:42 följande:

Men om du inte kan arbeta hemifrån så ska du väl räknas till dem som skall kunna få gravidpenning såsom läget är nu?

Min chef tycker kontorsarbete på vårdavdelning är en ? smittfri arbetsmiljö ? för en högriskgraviditet så därför kan hon inte stänga av mig...
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Weee) skrev 2021-04-27 14:17:56 följande:

Du kan inte skriva in dig hos AF om du inte står till arbetsmarknadens förfogande. Men du kan ansöka om tjänstledighet och leva på besparingar.

Men jag tror och hoppas att du beviljas ersättning.

Det är väl det man ska göra om man får avslag från försäkringskassan?! Om man vill skydda SGIn då och det vill jag ju göra! Även om man är sjuk och inte kan jobba...

Måste man inte ha en annan sysselsättning tex studier eller annat jobb för tjänstledigt?

Tack jag hoppas också de godkänner mitt läkarintyg men idag avslår de ju allt och lite till så oron går inte att komma ifrån...
  • Anonym (Jenny)

Tack för era råd.

Men när man får avslag så står det ju att man måste skriva in sig hos arbetsförmedlingen (inom 25 dagar eller hur många det nu var) för att skydda SGIn. Så jag antar jag måste skriva in mig bara om jag får avslag. Jag vet systemet är helvrickat!

Men finns annan väg att gå om jag får avslag?

• Anonym (Jenny)
    Jemp skrev 2021-04-27 18:08:17 följande:

Då måste du ju säga upp dig? Och åker på 9 veckors karens innan a-kassa.

Det måste jag väl inte? Jag har ju intyg?!

Har en anhörig som varit med om detta och haft samma arbetsgivare som jag. Hen var sjukskriven med avslag från försäkringskassan 9 månader innan hen blev uppsagd, men då kunde hen inte arbeta kvar pga sjukdom.. För min del handlar det ju om 3,5 månad innan barnet kommer och jag ska ju vara föräldraledig.
Svar på tråden OM jag får avslag från försäkringskassan?