• Jojjans

BIM maj

Hej alla, hoppar in här jag med :) andra försöket på andra barnet. Gjorde ett halvhjärtat försök för två månader sen och efter det ett uppehåll för att vi kom på att vi helst drömmer om en vårbebis. Har alltid haft lätt för att bli gravid (gravid 3/5 försök med första - två missfall) så hoppas det går snabbt, men kan ju vara väldigt annorlunda efter barn. Ammar dessutom fortfarande vilket kan försvåra lite, även om det var över ett år sen mensen kom tillbaka.

Min ägglossning blir alltid sen när vi försöker, antar att det är någon stress. Men tror jag har bim 8/5 nu. Fick till det flera gånger veckan innan ägglossning men inte samma dag. Tror vi prickade dagen innan iallafall. Spänningen!

Har tidigare plussat svagt så tidigt som äl+9, så nu är det bara att vänta en vecka :)

• Jojjans

BIM-tråd

1/5 FruBjörk

1/5 JosHed - PLUSSAT

5/5 Stjärnhimmeln, Amandaannn

7/5 Jeannollåtta

8/5 MBL1712, jojjans

9/5 DrLavernius

9/5 Hoppas2022

10/5 Juniprinsen, Elise96

11/5 mangelica

12/5 Fjonkis

13/5 QueenS

15/5 Ugglans

18/5 muffins88

19/5 Inorina

21/5 Secret A

• Jojjans
    mangelica skrev 2021-04-28 08:34:15 följande:

Nej, varför slutar du med kaffe? Är det dåligt om man vill bli preggo? :o jag är kaffenarkoman, har iorfösig varit det när jag blivit gravid med dem andra med xD. Men nu är jag ju lite äldre, så känns som att det kommer bli tuffare nu haha. Jag får sådan migrän utan kaffe. Kommer må piss då :( xD

Kaffe är inte det bästa för en stabil menscykel och för vissa med pms, endometrios, oregelbunden cykel osv så har det hjälpt att bara sluta med kaffe. Hjälper det kroppen att må bra så hjälper det antagligen en graviditet.

Själv dricker jag inte heller kaffe, men mest för att jag mår bättre psykiskt av det, blir piggare överlag och mindre stressad. Har inte haft problem att bli gravid när jag druckit kaffe men det är ju väldigt individuellt hur påverkad man blir av koffein osv.
  • Jojjans
    senapp skrev 2021-04-28 11:10:08 följande:

Jag har googlat för mycket helt enkelt.. Finns vissa som säger det, t ex Vulverine. I alla fall att det kan hjälpa en rubbad cykel vilket jag har nu. Har blivit gravid 2 ggr med koffein i kroppen :) Men känner mig lite desperat efter MA, tror att en graviditet är det enda som kan läka min sorg så vill gärna att det ska hända så snart som möjligt.

Vad roligt med någon mer som har koll på vulverine här! Sällsynt :) även om man får sålla lite så har hon mycket klokt att säga, och är en bra motpol till vanliga vården.
  • Jojjans
    Fjonkis skrev 2021-04-28 18:58:58 följande:

Jag följer också vulverine, tycker hon skriver mycket bra.

Vad roligt! Det finns så mycket att lära sig om man läser olika forskningsresultat, och inte bara vilka rekommendationer myndigheterna tagit fram (givetvis även dem baserade på forskning, men det finns ju sällan endast en sanning)
  • Jojjans
    mangelica skrev 2021-04-29 00:06:22 följande:

Låter absolut troligt att det är så! Det hjälper dock mig på traven med mina ADHD besvär, jag är fortfarande en otroligt rörig själ, men det känns mindre på något sätt för mig själv iallafall när jag dricker kaffe! xD jag dricker mycket kaffe, verkligen mycket, och har gjort det när jag blivit gravid med alla andra av barnen. Så tror inte det stör mig iallafall (åter står väll att se) men när jag blir gravid kan jag inte dricka det haha då gör det mig illamående xD

Nej precis, jag tror inte det är ett hinder för en graviditet för dom flesta. Men tänker att OM man har cykliska problem och även svårt att bli gravid kan det absolut vara värt att testa att sluta med kaffe. Det är ju inte farligt att låta bli ^__^

Jag har alltid blivit gravid ändå, men min pms blir tusen gånger bättre utan kaffe
  • Jojjans
    Stjärnhimmeln skrev 2021-04-29 06:33:54 följande:

Kunde inte låta bli :P tog ett RFSU testa tidigt nyss men inget plus på den inte. BIM-6 enligt appen.. tåååålamod.. Avvaktar till efter helgen nu.

Hur många dagar efter äl är du? Med ett så tidigt test då finns det ju ändå hopp :)
  • Jojjans
    JosHed skrev 2021-04-29 08:41:38 följande:

Jag plussade ju i måndags och har fått starkare streck sen dess. Idag var det lika starkt som igår (alltså ingen egentlig ökning). Igår tyckte jag att jag fick lite lite lite ljus ljus rosa på pappret, men kan varit en synvilla. Är sju sjukt nojig just nu. Mår typ illa av oro (ej av graviditeten). Tror det ska komma en störtblödning när som helst. BIM är ju imorgon-söndag någon gång (vet ej) så kan ju vara något som kommer ut med mensen liksom :( varför testade jag så tidigt?

Jag förstår din oro. Men du får tänka såhär: är du gravid så är du gravid oavsett. Och om graviditeten kommer leda till ett missfall så kommer den göra det. Då spelar det ingen roll hur mycket eller hur tidigt du testade.

Oron kommer nog följa dig hela graviditeten ändå, så det bästa du kan göra är att lära dig att leva med den, och hitta en acceptans i att du inte kan styra över vad som händer.
  • Jojjans
    ugglans skrev 2021-04-29 12:38:57 följande:

Hur brukar ni känna er vid äl? Smärta? Hur ser era äl-flytningar ut? Känns som en kniv på vänster sida av ?magen? just nu och rikliga flytningar. Förhoppningvis äl på g..

ÄJag har mest ägglossningssekret (som äggvita) några dagar innan ägglossning. Sen typ dagen innan brukar en skarp smärta komma som blir starkare och starkare och sen plötsligt försvinner. Lite som mensvärk fast stegrande. Tror att det är då ägget släppt. Ibland har jag en annan typ av värk efteråt också, men det är mer som lite ömhet. Jag har tempat, kollat sekret och dubbelkollat med tester så är hyfsat säker på när äl sker. Nu testar jag inte alls men känner till 99% när äl kommer och mensen brukar bekräfta att jag hade rätt.
  • Jojjans
    Stjärnhimmeln skrev 2021-04-29 15:44:49 följande:

20 hade jag positivt äl test, 21 måste ägget släppt med tanke på smärtan. Sen höjdes tempen. Ja hoppet är kvar men man blir ju lite knäpp haha

Det absolut tidigaste jag sett något på test är äl+9, också efter att ha bekräftat äl med temp. Hoppas du ser om några dagar :)
Svar på tråden BIM maj