• KNAS2

BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET

Hej!

Här kommer en grupp för oss som, väntar vårat första barn i december 2021.

Jag tänker att det är roligt att dela med sig av våra BF-datum och vår ålder.

KNAS, 31 år, BF 7/12

Tjing!

• Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET
  • VirrePirre06
    mandarincurd skrev 2021-08-07 21:47:25 följande:

Min mage känns så himla himla spänd. Känns som att jag ständigt går och trycker ut den. Haft så sen i eftermiddags. Känner någon igen sig? Det är liksom hela magen? gör inte ont men det är inte jätteskönt. :/

Jag får spänningar i magen några gånger per dag, och den är stenhård :O Hört att det kan vara sammandragningar för att kroppen ska öva sig inför vad som komma skall, men vet ej haha
  • mandarincurd
    VirrePirre06 skrev 2021-08-07 22:35:05 följande:

Jag får spänningar i magen några gånger per dag, och den är stenhård :O Hört att det kan vara sammandragningar för att kroppen ska öva sig inför vad som komma skall, men vet ej haha

Har du så det håller i sig i flera timmar?

Jag börjar fundera på om det är gaser haha?
  • bananmilkshake
    Thewalk skrev 2021-08-07 10:46:19 följande:
    Jag mår sådär fysiskt, men bra psykiskt.

Jag har haft foglossning i några veckor och sover fruktansvärt dåligt. Sedan har jag högt blodtryck, som igår hade gått ner till en lite bättre nivå. Men det är ändå så pass kritiskt att min barnmorska gett mig en läkartid på måndag, då blir jag troligen sjukskriven. Har varit ledig ganska länge nu, men skulle börjat jobba nästa vecka. Dock så skulle jag ev. Blivit avstängd pga covid då jag jobbar i skola. Så förmodligen blir det inget mer jobb för min del.

Som gravid med tvillingar är man under extra uppsyn. Varannan vecka har jag tid för att kolla värden och lyssna på bebisarnas hjärtljud. Sedan väntar ganska täta ultraljud från v 28. Så jag känner att jag är i trygga händer. Det är också vanligt att bli sjukskriven från ca v 25 oavsett komplikationer då man rekommenderas mer vila.

Men annars mår jag bra och är så glad över min mage och att jag känner bebisarna härja där inne varje dag. :D

Hoppas järnet hjälper dig och att du mår lite bättre snart. Annars tycker jag att du ska kontakt din barnmorska så att du också kan få en möjlighet att kanske bli sjukskriven (iaf på visstid) det är kämpigt att vara gravid!

Andfåddhet och hjärtklappning är ju fullt normalt med allt extra blod som pumpar, men kan vara så obehagligt! Ta hand om dig!

Åh, tråkigt att höra att du har det tufft. :( Är det pga foglossningen du sover dåligt? Det låter bra att du ska du till läkare iaf! Jag hoppas det hjälper att bli sjukskriven så du mår bättre snart. <3 

Vilken galen känsla att känna två stycken, haha! Tycker min kan vara all over the place bara som en. :D 

Tack så mycket, jag tror det kommer bli bättre. Jag är i en jobbig sits och ska börja ett nytt jobb om 2 veckor med väldigt långa dagar och pendling i rusningstid i ett län där smittan ökar, vet inte hur jag ska orka så det blir kanske sjukskrivning framöver. Hade bara väldigt gärna hunnit få in lite lön. :( Men det ska ju inte vara på bekostnad av hälsan!

• bananmilkshake
    mandarincurd skrev 2021-08-07 21:44:35 följande:
    Åååhh vad jobbigt för dig :( ang hjärtat så sa en kompis till mig att man kan få hjärtrusningar, hjärtklappningar osv när man är gravid. Ingen fara med obehagligt såklart. Hoppas järnet hjälper!

Ja jag förstår dig helt!
    Tack! Ja jag har läst det också. Det har inte hänt igen iaf så det kanske bara var nåt tillfälligt. Även om hjärtat slår snabbare hela tiden. :D
  • VirrePirre06
    mandarincurd skrev 2021-08-08 00:07:13 följande:

Har du så det håller i sig i flera timmar?

Jag börjar fundera på om det är gaser haha?

Kan vara i någon timme eller så, skulle absolut kunna vara gaser med haha xD
  • bananmilkshake
    mandarincurd skrev 2021-08-07 21:47:25 följande:

Min mage känns så himla himla spänd. Känns som att jag ständigt går och trycker ut den. Haft så sen i eftermiddags. Känner någon igen sig? Det är liksom hela magen? gör inte ont men det är inte jätteskönt. :/

Så är min av och till också, kopplar ihop det med min tröga mage och gaser som nämndes, haha. Men ibland är det såna övnings-sammandragningar också.
  • mandarincurd
    VirrePirre06 skrev 2021-08-08 11:08:34 följande:

Kan vara i någon timme eller så, skulle absolut kunna vara gaser med haha xD

Haha det var 100 procent gaser för mig!
  • mandarincurd
    bananmilkshake skrev 2021-08-08 13:31:10 följande:

Så är min av och till också, kopplar ihop det med min tröga mage och gaser som nämndes, haha. Men ibland är det såna övnings-sammandragningar också.

Hahah det var en fis på tvären, kom på att jag fick så efter att jag druckit en smoothie med massa grönsaker och frukt. Det gillade inte magen tydligen!
  • bananmilkshake
    mandarincurd skrev 2021-08-09 00:05:42 följande:

Hahah det var en fis på tvären, kom på att jag fick så efter att jag druckit en smoothie med massa grönsaker och frukt. Det gillade inte magen tydligen!

Åh men vilken tur! :D
  • Grapefrukt89
    bananmilkshake skrev 2021-08-07 12:18:46 följande:
    Ja det är ju så! Jag har läst om många där andfåddheten och det lättar senare, så hoppas på det. :) Jag blev ordinerad samma märke, tycker det redan påverkar magen negativt, suck. xD

Åh men vad skönt! Ja du har haft det tufft ju, såklart du ska få vila och pusta ut efter allt. <3

Tack för pepp! <3

Åh, va tråkigt... Kanske kan höra med BM om det finns annat alternativ så att du inte mår dåligt i magen av det :/ ?

bananmilkshake skrev 2021-08-07 19:22:06 följande:
    Åh vad bra att du nämner babyboxar! Har du också Preggers-appen? Jag såg tips om exakt dom nu nämnde där nämligen. Men på alla står det att dom ska hämtas ut, stämmer det? Jag vill helst ha det hemskickat. :/

Nix, men har preg-life! Fick tips om babyboxar av en vän som precis fått sin lilla tös.

Original babybox går att få hemskickat mot en fraktkostnad på 49 kr (vilket ändå är värt för produkterna + presentcheck är värda mycket mer). Resten måste plockas upp själv... Antingen på ICA MAXI stormarknad (libero) eller lloydsapotek (på närmaste apotek). Babyproffsens babybox verkar lite skum dock... För där finns inte många affärer i Sverige och då måste man köra runt som en galning för att hitta en butik. Helsingborg är den enda som finns i Skåne t.ex och jag har föräldrar söder om Stockholm och där är Haninge den närmaste (är aldrig i Haninge, så det var kört där med).

Svar på tråden BF DECEMBER 2021 - FÖRSTA BARNET