neongirl skrev 2021-08-24 10:04:29 följande:
Jag tycker det är så svårt. Min chef har bett mig fundera på ungefärliga datum till på torsdag då vi ska ha en avstämning. BF är ju 11/12 så funderar på att gå redan i mitten på november. Men vet inte om det är för tidigt? De rekommenderar ju att man ska isolera sig från vecka 36, men BM sa att om jag kan jobba hemma och orkar så kan jag jobba längre.
Man får ju så lite pengar när man inte tar ut alla dagar per vecka under föräldraledigheten, men samtidigt vill man vara hemma så länge som möjligt. Vi ska nog flytta över en del av sambons dagar till mig också. Jag vill åtminstone kunna vara hemma ett år men vill inte heller ha för lite pengar per månad.
mandarincurd skrev 2021-08-24 10:10:31 följande:
Jag har kollat lite men förstår typ nada. Saker som att skydda sgi osv är något jag inte begriper mig på men jag har väldigt dåligt tålamod och svårt att ta in saker via text haha. Får gå på kurs någonstans. De flesta verkar ta ut 3 dagar i veckan men så lågt kommer jag nog inte börja. Känner inte heller behovet av att vara mammaledig i ett helt år, pappa får gärna ta över efter ett halvår. :)
neongirl skrev 2021-08-24 10:22:30 följande:
Oj 3 dagar i veckan är ju jättelite. Då får man ju typ inga pengar. :S Jag skulle vilja ha ut i alla fall 15000 efter skatt, men då verkar det som att jag behöver ta ut cirka 6 dagar per vecka. Om skatten är 30% på det man får ut på 6 dagar/vecka och jag kollat rätt förstås. Ska be någon kollega förklara hur det funkar, fattar inte heller riktigt.
Vi har funderat på 4 dagar i veckan, men kanske blir 5 ändå pga får typ ut 11k efter skatt på 4 :o Sen kommer nog min sambo ge över dagar han med :) Om man har svårt att förstå sig på planeringen kan man alltid ringa FK, dem ska vara bra och tydliga med att förklara hört jag hört en del säga :) Jag går ju på gravpenning nu och bf 22/12 och har gravpenning till 11/12, så kommer inte ta ut dagar i förväg tills bebis kommit, vill spara dessa 2 veckor som man kan gå över tiden :D