• Anonym (shish kebab)

12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.

Du är 35 år, bor ensam. Din nya månadsinkomst är 12 tusen kronor. Detta kan du inte påverka uppåt förutom jobb som ger dig ca 10 kronor i timmen utöver dina 12 tusen. Att flytta till billigare bostad innebär också lägre inkomst ner till en gräns.

Hur organiserar du livet nu, rent ekonomiskt?

• Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.
  • Anonym (Hjördis)

Det beror helt på hur hög hyra jag har och hur mycket besparingar. Men 12 000 är ju inte på något sätt omöjligt att klara sig på som ensam vuxen. 4000 mer än jag hade som student.

Men 12 000 kr/mån om 30 år känns betydligt tuffare, om inte summan räknas upp i takt med inflationen.

• Anonym (M)

Beror ju helt på. Hur mycket minskar inkomsten om du går ner till en hyra på 3500-4000? (En 1a där jag bor iaf) mot idag? Du kanske ändå har kvar mer även om du får ut mindre.

Skaffa eget jobb själv?

• Drottningen1970

Det är väl det läget man har framför sig inför pension.

Funderar på om det finns nån marknad för pensionärstrosor...

• Anonym (q)

Jag har försörjningsstöd idag så jag blir glad över att ha en säkrad inkomst som är mer än i dagsläget.

Skulle flytta till större bostad. Annars så har jag inte så mycket utgifter.

• Anonym (shish kebab)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-20 21:27:13 följande:

Det beror helt på hur hög hyra jag har och hur mycket besparingar. Men 12 000 är ju inte på något sätt omöjligt att klara sig på som ensam vuxen. 4000 mer än jag hade som student.

Men 12 000 kr/mån om 30 år känns betydligt tuffare, om inte summan räknas upp i takt med inflationen.

Räkna med att hyran utgör ca 40-45% av de 12 tusen. Summan kommer förmodligen öka i takt med inflationen, men inte med den faktiska köpkraften.
  • Anonym (shish kebab)
    Anonym (M) skrev 2021-03-20 21:27:41 följande:

Beror ju helt på. Hur mycket minskar inkomsten om du går ner till en hyra på 3500-4000? (En 1a där jag bor iaf) mot idag? Du kanske ändå har kvar mer även om du får ut mindre.

Skaffa eget jobb själv?

Nej, själva poängen är att man ska ha lika mycket kvar efter hyran är betald.
  • LasseBD

Köper ett tält och en übervarm sovsäck.

Säger upp boendet och lever i skogen.

Sparar så mycket jag kan i fonder och efter fått ihop en buffert så köper jag en skabbig husvagn och bor i den. På en camping om ekonomin tillåter.

• Anonym (M)
    Anonym (shish kebab) skrev 2021-03-20 21:58:06 följande:

Nej, själva poängen är att man ska ha lika mycket kvar efter hyran är betald.

Jaha okej då kvittar det ju. Vad har du över, efter hyran då?
  • Anonym (shish kebab)
    Anonym (M) skrev 2021-03-20 22:52:32 följande:
    Jaha okej då kvittar det ju. Vad har du över, efter hyran då?
    Ungefär 7000 kronor.
  • Anonym (K)

Det låter misstänkt likt ekonomiskt understöd, ett visst belopp som räknas upp/ner med boendekostnaderna.

Well, jag kommer inte leva på ekonomiskt understöd men jag kommer leva på en rätt skral pension.
    Därför jobbar jag nu hårt för att få ett mycket billigt boende. Eftersom vi installerar solpaneler bla så halverar vi elkostnaderna. Vi amorterar allt vi kan så att vi i rätt snar framtid har ett boende som kostar max 3000 i månaden.

Då lever man rätt gott på 12000.

Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.