Inlägg från: Anonym (shish kebab) |Visa alla inlägg
  • Anonym (shish kebab)

12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.

Du är 35 år, bor ensam. Din nya månadsinkomst är 12 tusen kronor. Detta kan du inte påverka uppåt förutom jobb som ger dig ca 10 kronor i timmen utöver dina 12 tusen. Att flytta till billigare bostad innebär också lägre inkomst ner till en gräns.

Hur organiserar du livet nu, rent ekonomiskt?

• Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.
  • Anonym (shish kebab)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-20 21:27:13 följande:

Det beror helt på hur hög hyra jag har och hur mycket besparingar. Men 12 000 är ju inte på något sätt omöjligt att klara sig på som ensam vuxen. 4000 mer än jag hade som student.

Men 12 000 kr/mån om 30 år känns betydligt tuffare, om inte summan räknas upp i takt med inflationen.

Räkna med att hyran utgör ca 40-45% av de 12 tusen. Summan kommer förmodligen öka i takt med inflationen, men inte med den faktiska köpkraften.
  • Anonym (shish kebab)
    Anonym (M) skrev 2021-03-20 21:27:41 följande:

Beror ju helt på. Hur mycket minskar inkomsten om du går ner till en hyra på 3500-4000? (En 1a där jag bor iaf) mot idag? Du kanske ändå har kvar mer även om du får ut mindre.

Skaffa eget jobb själv?

Nej, själva poängen är att man ska ha lika mycket kvar efter hyran är betald.
  • Anonym (shish kebab)
    Anonym (M) skrev 2021-03-20 22:52:32 följande:
    Jaha okej då kvittar det ju. Vad har du över, efter hyran då?
    Ungefär 7000 kronor.
  • Anonym (shish kebab)
    lövet2 skrev 2021-03-20 23:25:05 följande:

Jag kan inte riktigt sätta mig in i att leva ensam vid 35 år, men resten går bra. 12000 kr skulle jag leva gott på. Den förändring jag skulle göra vore väl kanske att unna mig lite mer guldkant på tillvaron. Lite nya kläder och något cafébesök kanske?

Kan du ställa upp en budget på det? Som exempel?
  • Anonym (shish kebab)

Många svar, få som svarar på frågan. Brukar det bli så här på Familjeliv?

• Anonym (shish kebab)
    Anonym (Lena) skrev 2021-03-21 17:40:59 följande:
    Du har fått en del konkreta tips, men du svarar ju inte...

Brukar det vara så på FL, att TS inte svarar? Ja, det brukar det.
    Men frågan var inte "vad har ni för tips till mig".
  • Anonym (shish kebab)
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 18:06:31 följande:
    Japp! Det är Familjeliv i ett nötskal! I synnerhet blir det så om trådstartaren är frånvarande. Då kan det spåra ut något vansinnigt.

Men jag tror också att din fråga är lite otydlig. Du kanske kan konkretisera den lite? Har man en viss summa pengar och det knappt går att påverka finns det inte så mycket annat att göra än att rätta mun efter matsäcken. Man kan leva rätt normalt och ha ett litet sparande eller leva snålt och spara mer.

Vilka olika alternativ ser du själv att välja mellan?
    Ja, jag har ju varit lite upptagen mellan då och nu..... Jag tänkte att det ändå måste vara tämligen enkelt att svara på en rak fråga.
Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.