• Anonym (shish kebab)

12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.

Du är 35 år, bor ensam. Din nya månadsinkomst är 12 tusen kronor. Detta kan du inte påverka uppåt förutom jobb som ger dig ca 10 kronor i timmen utöver dina 12 tusen. Att flytta till billigare bostad innebär också lägre inkomst ner till en gräns.

Hur organiserar du livet nu, rent ekonomiskt?

• Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.
  • Anonym (D)

Några saker jag skulle satsa på i det läget skulle vara att leva så snålt som möjligt några månader, för att skaffa en liten buffert.

Det blir lätt dyrt i längden om man inte kan köpa lite större förpackningar, så det är bra att inte ha slut på pengarna mot slutet av månaden. 

Jag skulle också se till att köpa en stor frys, eventuellt en bättre begagnad sådan. 
    Med en rejäl frys blir det möjligt att plocka och frysa in frukt och bär under sommaren och hösten, för att ha lite vardagslyx under vintern. Det går också att köpa kött i storpack och passa på att handla när det är extraerbjudande med lägre pris. Man kan också baka och frysa in bullar, bröd och fika. 

För semester skulle jag titta närmare på möjlighet till bostadsbyte för semestern. Bra sätt att få se en annan plats utan att behöva lägga pengar på  boende.

Hade också kollat om det finns stipendier jag skulle kunna söka. 

• Anonym (Hjördis)
    Aniiee skrev 2021-03-21 18:45:40 följande:

Konsumentverkets 2100 kr för mat är exklusive lunch, bara så du vet.

Ah, missade! Tack! De räknar 2 700 annars. Hur många äter egentligen för nästan tretusen i månaden? Visst är du matintresserad? Lägger du så mycket?
  • Anonym (Kvinna)

Jag och min sambo äter för ca 8000/månad nu under corona då båda äter hemma (innan det åt han lunch ute och jag matlåda så då var det lite mer), mer om man räknar allt vi köper i matbutik. Hämtmat (av bättre sort, inte pizzeria) kanske 2 gånger/månad.

Jag är matlagningsintresserad och vi har råd. Vi äter svenskt, delvis ekologiskt, mycket grönsaker, men jag tänker även på priset delvis.  Annars blandat vegetariskt, fisk, kyckling, kött. Ibland har vi matkasse av olika sorter (jag kollar alltid recepten innan så de ska vara spännande för mig att laga).

Inga barn eller djur

• Drottningen1970
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 18:55:59 följande:

Ah, missade! Tack! De räknar 2 700 annars. Hur många äter egentligen för nästan tretusen i månaden? Visst är du matintresserad? Lägger du så mycket?

Det blir 90 kr/dag. Frukost, lunch, middag, mellanmål. Själv begriper jag inte hur det är möjligt...
  • korngryn
    Anonym (Lina) skrev 2021-03-21 15:34:25 följande:

Men de flesta människor vill inte vara utan nöjen i två månader. sig.. 

Oj. Vad olika man kan se det. Jag vet inte vad du räknar till nöjen, men eftersom du skriver att nöjen alltid kostar antar jag att du menar cafebesök, resturang , bio, bowling, shopping, utställningar, museer etc.

Sånt har jag inte gjort på säkert 2-3 år, och ser inget behov av det heller. Vi umgås hemma, tar promenader, hänger i skogen, turas om att bjuda på mat, och äta skulle man ju ha gjort ändå. Nöjen måste inte kosta.
  • korngryn
    Anonym (qwerty) skrev 2021-03-21 18:01:28 följande:

Hahahah 12000 är rena lyxen. Jag har 10500kr varje månad och drygt 800kr kvar när räkningar är betalda och maten inköpt. Mmmmm pasta och snabbnudlar i mängder.

Varför äta massa kokt mjöl?

Det är ju inte ens billigt sett till vilken mättnad och näring du får. Inte ens sett till kilopris.

Ät mat med billigt kilopris i stället, som ger näring och mättar länge.
  • Anonym (allergiker deluxe)
    Ja det lät mycket tycker jag?

Vi är två vuxna och en 16-åring, i januari köpte vi mat för 6120 kr.

Men vi har som sagt en lite konstig diet pga mig- å ena sidan mycket billiga saker som rotsaker, lök och baljväxter, och ofta billigt kött som de andra kör sous-vide, och jag äter då vegetariskt. Jag bakar mitt eget bröd, de andra köper. Vi lagar sötpotatissoppa, butternutpumpasoppa, linssoppa...

Å andra sidan köper vi bara ekoägg, kvalitetschark till övriga, Häagendazs vaniljglass (tål bara den om jag inte lagar själv och ibland orkar man inte) och t.ex. färsk sparris, färska örtkryddor och bär för rätt mycket pengar.

Vi äter hellre mindre volym mat men god mat.
  • Anonym (Hjördis)
    Drottningen1970 skrev 2021-03-21 19:08:36 följande:

Det blir 90 kr/dag. Frukost, lunch, middag, mellanmål. Själv begriper jag inte hur det är möjligt...

Möjligt att komma upp eller ner till den kostnaden? Om du menar komma ner: Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och äpple, te, 7-8 kr Lunch: Ärtsoppa 3-4 kr. Te med mjölk, 1 kr. Middag: Linsgryta, 10 kr. Totalt: typ en tjuga.
  • Aniiee
    Stämmer, både summan från Konsumentverket och att jag är matintresserad. Jo, jag tycker nog att det låter lite mycket, men samtidigt är det inte så svårt att äta för 90 kronor om dagen, vilket det blir ungefär. Ska man äta frukost, lunch, middag och kanskse ett mellanmål och en frukt så drar det snabbt iväg. Vill man dessutom äta i alla fall vissa varor ekologiska (mitt egna minikrav på eko är mjölkprodukter, kaffe och bananer) och köpa svenskt kött och msc-märkt fisk så är man snabbt uppe i de summorna.

Som exempel håller jag på just nu och kollar in vad skolornas luncher skulle kosta per portion om man lagade dem hemma. Jag har bara hunnit fyra förstås, men de fyra snittar på 16,50 ungefär, billigast klassisk köttsoppa på 13 kronor per portion (utan tillhörande smörgås som oftast serveras), dyrast diskpanetter (färdiga)  med kall sås och potatis för 18.81. Då är det vanliga blandningen av mäkes- och butikens (coops i detta fall) varor i mellansegmentet. Inte de dyraste och inte de billigaste. Säg att middagar snittar på lite mer för de flesta, säg 20-25 kr per portion. De flesta vill ha grönsaker också, så släng på ytterligare 10 kr i snitt per dag, frukostens pris kan variera kraftigt beroende på vad man äter, mina egna normala frukostar landar på mellan 7 och 15 kronor per portion. En frukt få rman ju mellan gratis och massvis, så även där är svårt att säga men snittet just nu mellan ett äpple, en apelsin (är inte så kul så här i slutet av mars, men i alla fall), en banan, en kiwi och 1 dl frysta blåbär är 5,84 kr. En macka och en kaffe/te till mellis igen beror på men runt 7 spänn. Vi är uppe i runt 70 kronor nu helt utan lyx. Sen kan vi räkna på lite svinn och sånt också om vi vill, ensamhushåll i mindre lägenheter slänger enligt diverse undersökningar mer mat och betalar mer för mat än större familjer som kan köpa storpack både ekonomiskt och logistikt.

Jag själv kan lägga allt mellan 2000 och 8000 på maten för 2 pers (mig och partner), beror lite på vad som händer och vad det är för årstid och så.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Drottningen1970
    Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 19:32:09 följande:

Möjligt att komma upp eller ner till den kostnaden? Om du menar komma ner: Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och äpple, te, 7-8 kr Lunch: Ärtsoppa 3-4 kr. Te med mjölk, 1 kr. Middag: Linsgryta, 10 kr. Totalt: typ en tjuga.

Klart man kan överleva på den summan. Men tanken på att leva på den menyn du föreslår får mig att vilja hänga mig...
Svar på tråden 12 tusen kronor att leva på, för resten av livet.