Anonym (Hjördis) skrev 2021-03-21 18:55:59 följande:
Ah, missade! Tack! De räknar 2 700 annars. Hur många äter egentligen för nästan tretusen i månaden? Visst är du matintresserad? Lägger du så mycket?
Stämmer, både summan från Konsumentverket och att jag är matintresserad. Jo, jag tycker nog att det låter lite mycket, men samtidigt är det inte så svårt att äta för 90 kronor om dagen, vilket det blir ungefär. Ska man äta frukost, lunch, middag och kanskse ett mellanmål och en frukt så drar det snabbt iväg. Vill man dessutom äta i alla fall vissa varor ekologiska (mitt egna minikrav på eko är mjölkprodukter, kaffe och bananer) och köpa svenskt kött och msc-märkt fisk så är man snabbt uppe i de summorna.
Som exempel håller jag på just nu och kollar in vad skolornas luncher skulle kosta per portion om man lagade dem hemma. Jag har bara hunnit fyra förstås, men de fyra snittar på 16,50 ungefär, billigast klassisk köttsoppa på 13 kronor per portion (utan tillhörande smörgås som oftast serveras), dyrast diskpanetter (färdiga) med kall sås och potatis för 18.81. Då är det vanliga blandningen av mäkes- och butikens (coops i detta fall) varor i mellansegmentet. Inte de dyraste och inte de billigaste. Säg att middagar snittar på lite mer för de flesta, säg 20-25 kr per portion. De flesta vill ha grönsaker också, så släng på ytterligare 10 kr i snitt per dag, frukostens pris kan variera kraftigt beroende på vad man äter, mina egna normala frukostar landar på mellan 7 och 15 kronor per portion. En frukt få rman ju mellan gratis och massvis, så även där är svårt att säga men snittet just nu mellan ett äpple, en apelsin (är inte så kul så här i slutet av mars, men i alla fall), en banan, en kiwi och 1 dl frysta blåbär är 5,84 kr. En macka och en kaffe/te till mellis igen beror på men runt 7 spänn. Vi är uppe i runt 70 kronor nu helt utan lyx. Sen kan vi räkna på lite svinn och sånt också om vi vill, ensamhushåll i mindre lägenheter slänger enligt diverse undersökningar mer mat och betalar mer för mat än större familjer som kan köpa storpack både ekonomiskt och logistikt.
Jag själv kan lägga allt mellan 2000 och 8000 på maten för 2 pers (mig och partner), beror lite på vad som händer och vad det är för årstid och så.