• Lark

Jomshof

Padirac skrev 2021-03-20 22:25:30 följande:
    Så de håller tyst om sina vidriga åsikter då..
    Jo, håller tyst om åsikterna offentligt. 
    De står för sina åsikter när de träffar bla mig och dessa åsikter är vidriga.
    Jag håller inte med dem alls.
    Men de säger inget offentligt... de är inte taskiga mot någon... de gör ingen människa något ont. Det är deras egna åsikter.

Så, har jag mött snälla nazister. Absolut. De har rätt till sina åsikter.
    Men de har inte rört en människa... inte varit ond mot någon... inte sagt ett enda ont ord till någon jude eller något.
    Mot mig är de jättetrevliga.

Så, finns det trevliga nazister? Absolut!
    Har nazister åsikter som jag delar? Absolut inte!

Finns det trevliga kommunister? Absolut!
    Har kommunister åsikter som jag delar? Absolut inte!
  • Lark
    Maya84 skrev 2021-03-21 00:04:43 följande:

Som vanligt ser man inlägg där det diskuteras nazister...i en tråd som handlar om Islam.
    Så det är en jämförelse?
    Nazister är knappast ansvariga för alla terrordåd de senaste 10 åren i Madrid, Paris, London, New York osv, som kostat över 100 människor livet, eller vill se lagar där "nazism-kritik" skall vara straffbart.
    De är styr heller inte 13 länder där det är dödstraff för blasfemi eller homosexualitet.
    De halshugger eller stenar inte människor till döds.
    De slänger inte kvinnor i fängelse för att vägra bära slöja. De mördar inte kvinnor som kränkt deras "heder" i familjen.
    De har heller inte invaderat Pakistan, Afganistan, Syrien och Iran och med våld tvingat de ändra sin religion.
    De skär inte heller i barns könsorgan.

Men det är väl oviktigt, för det är ju nassar som är det stora problemet Europa tacklar idag. Jovisst

Detta är faktiskt MITT fel. Det var jag som började med jämförelsen.
    Och detta av en väldigt enkel anledning.

Om man ifrågasätter nazismen och tycker den är en fruktansvärd ideologi så är det ingen som reagerar. Alla håller med.

Min fråga är: Varför får man inte tycka att Islam är en avskyvärd ideologi/religion?

Varför får inte Islam ifrågasättas på samma sätt som Nazism?

Islam ÄR lika farligt som nazism!
    Jag kan ge vääääldigt många exempel på detta.
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-20 22:43:20 följande:
    Så du tar inte illa vid dig av dessa vidriga åsikter?  Tycker du att det är trevligt och snällt att de delger dig sina vidriga åsikter.   vad är det vidrigaste de sagt, den vidrigaste åsikten de berättat för dig då? 

Är de snälla och omtänksamma personer? som vill andra väl?  som gör andra gott?  Utför de snälla handlingar eller utför de inte bara elaka handlingar? 
    Vad tror DU själv? Titta på dina frågor och använd lite logik och sunt förnuft!

Tar jag illa vid mig av deras vidriga åsikter? Absolut gör jag det eftersom jag inte delar dessa åsikter.
    Vad är det vidrigaste de sagt? Det har inte du med att göra.

Men sen - är de snälla och omtänksamma människor som vill andra väl?

Återigen - vad tror du själv?
    Hatar nazister sin egen familj? Hatar nazister sina vänner?
    Utför de snälla handlingar eller bara elaka handlingar?
    Ja, vad tror du själv? Är de snälla eller elaka mot sina vänner?
  • Lark
    Padirac skrev 2021-03-21 00:52:00 följande:
    Nazister begår terrorbrott i detta nu - i år. du fick en lista. läste du den...

Islamister begår också terrorbrott i detta nu.

Men alla muslimer är inte islamister - har du samma problem som Jomshof med distinktioner? 

Det finns i detta nu omfattande förstryck av människor av islamistiska stater och islamistiska organisationer, det utspelas krig pga islamistiska terrororganisationer.

Det finns i detta nu inga nazistisk eller fascistiska stater, men det finns en stark politisk rörelse i europa med neofascistiska och nynazistiska parlamentariska partier.
    Samma problem som Jomshof?

Ok, får vi ta ner detta på definitionsnivå.

Vad är en muslim? Hur definierar vi ordet muslim?

Att döma av folks reaktioner på allt prat om nazister tidigare, så verkar det som att ALLA anser att en nazist är en anhängare av den nazistiska ideologin.
    Det är ingenting man bara kallar sig. En nazist tror på nazismen och den ideologin. Eller?

Om en nazist är en anhängare av den nazistiska läran och ideologin... kan vi då komma överens om att en muslim är anhängare av Islam och Koranen?

Är detta ett vettigt antagande?

Eller ska vi anta att en muslim är en person som bara kallar sig muslim "bara för att"?

Väldigt intressant att höra du du/ni tycker och resonerar.
  • Lark
    Lark skrev 2021-03-14 10:53:32 följande:

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

Det blev en väldigt intressant diskussion detta.
    Jag måste citera mig själv och utveckla denna diskussion en aning.
    Intressant att höra vad folk tycker.

Nazismen är en fruktansvärd ideologi som vill döda vissa människor, bla judar. 
    Nazismen är en fruktansvärd ideologi som anser att den ariska rasen är överlägsen och vill döda människor som inte passar in i den, bla judar.
    Detta är fruktansvärt!!!!!

Islam är en religion som räknar Muhammed som den sista profeten har Koranen som sin heliga skrift.
    I Koranen säger Muhammed att man ska sprida Islam och de som vägrar att omvända sig ska dödas/halshuggas.

Är detta en fruktansvärd religion?
    Och om det inte är en fruktansvärd religion - varför är det inte?
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 09:38:53 följande:

Fråga till Lark

Är du anhängare av JW? (din argumentation genom att totalt bortse från GT tyder på det)

Anhängare av JW? Jag försöker studera vad religionerna säger i sina skrifter och hur dessa ska användas.

Enligt experter på grekiska språket som jag har pratar med, så flyttar JW på skiljetecken vilket ger en helt annan betydelse av texterna som inte stämmer med originaltexterna.

Men totalt bortse från GT? Nja... jag läser vad som står i Bibeln.
    Jesus och apostlarna i NT är ganska tydliga ang hur GT ska användas.
    Det är bara att läsa innantill. Precis som med Koranen.
    Det står liksom exakt vad man ska göra som anhängare av läran.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 10:15:10 följande:
    Du läser väldigt selektivt och bibeln är långt ifrån tydlig.
    Det finns gott om motsägelser inom NT.

Men jag tror inte vi kommer speciellt mycket längre med dig på den vägen, då du vägrar inse det.

Tror du att Gud ångrade sig eller att man inte alls kan lite på GT?
    Bibeln är väldigt tydlig tycker jag. Glasklara besked.
    Jag läser definitivt inte selektivt. Jag läser vad som står.
    Enkelt.

Jag tycker allt hänger ihop väldigt bra - både i GT och NT.
    Läser man så ser man klart och tydligt hur allt hänger ihop.
    Därmed inte sagt att man automatiskt tror att det är sant och den sanna religionen. Men det hänger ihop väldigt bra.
    Men då måste man som sagt läsa HELA Bibeln. Det finns solklara hänvisningar och paralleller i både GT och NT. Bara att läsa.

Ångrande sig? Nope, det tror jag inte. Böckerna hänger liksom samman. Läser man hela Bibeln så ser man en gigantisk plan med alltsammans. 
    Om Bibeln endast är en påhittad fantasi-saga så är den fruktansvärd välskriven med tanke på hur många författare den har... och allt hänger samman.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 10:30:54 följande:
    Jag har läst HELA bibeln, pärm till pärm.
    Dels rakt från första sidan till sista sidan, dels i ordningen som på åttiotalet rekommenderades av svenska kyrkan.
    Jag har sedan läst valda delar i olika ordning.

Den hänger inte samman och är motsägelsefull.

Så vad säger du, ska man följa GT eller inte?
    Vad bra att du har läst den! Perfekt! Glad för din skull.
    Tråkigt att den inte hänger samman för dig!

Det är mååånga skriftställen som hänger samman och kräver en längre utläggning för att förstå hur allt hänger samman, men grundläggande kan man säga så här:

Romarbrevet 6:14 - Synden skall inte vara herre över er, ty ni står inte under lagen utan under nåden.

Ett annat tips är att studera religionsvetenskap på universitet. Då har man riktiga möjligheter att bolla tankar med proffs inom både hebreiska och grekiska... och då ser man väldigt tydligt hur allt hänger  samman.
    Mycket intressant.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 10:42:39 följande:
    När du skriver såhär, hur ser du på de apokryfer som inte kom med i Bibeln?
    Jag är personligen extremt skeptisk till att utelämna dessa skrifter.
    Tycker det är översitteri. Jag vill själv ha alla skrifter och bilda en egen uppfattning. 

Det finns skrifter bland apokryferna som är extremt intressanta tycker jag.
    Men även skrifter bland NT som är väldigt intressanta och intressanta teorier runt detta exempelvis Q-källan och annat.

De hittade ju också nyligen nya dokument i Qumran-området som är väldigt intressanta.  
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 09:37:54 följande:

Ett par frågor till er som inte ser likheterna mellan Islam och Kristendom;;

1. Känner ni någon muslim?
    2. Vad tycker ni om imamen Ludovic-Mohamed Zahed?

1. Känner mååååånga personer som kallar sig muslimer.
    Köper de vad som står i Koranen? Svar nej. 
    Frågan är ju då om de verkligen är muslimer?

Jag känner även måååånga som är bekännande kristna.
    Enligt Jesu lära ska vi älska våra medmänniskor inklusive våra fiender.
    Dessa bekännande kristna är dock extremt fördömande... talar illa om människor... skvallrar... och mycket annat.
    Är då dessa sk kristna verkligen kristna?

2. Öppet homosexuell imam. Kontroversiellt eftersom Islam och homosexualitet är fullständigt oförenliga.
Svar på tråden Jomshof