• Lark

Jomshof

Jonnynilsson skrev 2021-03-15 14:55:50 följande:
    Jättefint. Enda problemet är ju att varken Jesus eller någon annan av alla påhittade karaktärer finns eller har funnits. Allt är ju bara fiction.
    Spelar väl ändå ingen roll. Det är ju inte det vi diskuterar.
    Vi pratar ju om huruvida dessa är avskyvärda eller inte. Ifall de för något gott med sig.

Även om allt är påhitt så är ju en lära om att älska knappast avskyvärd.
    Eller?
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-15 15:54:33 följande:

Det är just vad denna diskussion leder till och dessa premisser om ett liknande våld även i bibeln.
    Och därmed berättar du att det är mer är islam som är avskyvärda med dessa premisser.

Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 14:36:54 följande:
    Du är helt in-snurrad i ditt eget resonemang att du inte ser verkligheten. 

Hur skulle det ändra de premisser som TS berättat som avgör om en religion är avskyvärd i det du skrev där, eller vet du inte ad hominem inte är ett argument för sak?

Ja, och de premisserna du lagt upp berättar att det är mer än islam som är avskyvärd och helt enligt dina premisser som avgör detta.
    Visst är det lustigt hur det kan bli.

Hahaha... whatever. Det går ju inte att diskutera mot bättre vetande.
    Du har snurrat in dig själv så mycket att du inte längre vet vad du pratar om.

Hahahaha. Du är rolig.
  • Lark
    Missermajser skrev 2021-03-15 15:38:32 följande:

Med tanke på Kina som håller en ganska hård linje mot islam gällande Uigurer så undrar jag hur ni tänker här. Ska vi ha omskolningsläger?

Jadu, vete tusan vad man ska göra. Vill bara inte ha in denna sataniska religion i detta land. Eller rättare sagt, religionen är ju här redan.
    Vill inte att den ska växa. Islam är verkligen satan på jorden.

Men Kina? Tja, pest eller kolera? Islam eller kommunism?
    Idioter eller idioter?

Vad vi måste börja med i detta land är ASSIMILERING! Och sluta vara så jvla naiva!
  • Lark
    Anonym (Tea) skrev 2021-03-15 17:05:38 följande:
    Men ge dig. Lark har beskrivit sina argument till varför han/hon tycker att Islam är en hemsk religion. Acceptera det. 
    Klyban kommer aldrig att acceptera det. Han har hängt upp sig på något och säger/skriver man inte exakt som han vill se det så ogiltigförklaras det.
    Oförmögen att se det holistiska perspektivet.

Bara att ignorera... orkar inte med denne person längre.
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-15 17:51:35 följande:
    Ja, och premisserna för en avskyvärd religion var ett våld som går återfinna i både koranen och bibel.
    Lark skrev 2021-03-15 17:21:13 följande:
    Klyban kommer aldrig att acceptera det. Han har hängt upp sig på något och säger/skriver man inte exakt som han vill se det så ogiltigförklaras det.
    Oförmögen att se det holistiska perspektivet.

Bara att ignorera... orkar inte med denne person längre.

Det är dina premisser om vad som gör en religion avskyvärd ingen annans.

Det holistiska perspektivet är just att bibeln har ett våld av liknande art, så där kan du inte tänkt efter när du skrev den.
    Då du väljer bort gamla testamentet då det inte funkar för ditt resonemang och premisser.
    Visst är det komiskt att du pratar om en helhet och sen struntar i den själv?

HAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!
  • Lark
    klyban skrev 2021-03-15 17:52:56 följande:

Du kunde ju alltid ha pudlat, men efter så många ggr du försökt få den att fungera genom kompartmentalisera.
    Så får jag nog påstå att pudla går inte längre, då du gjort det övertydligt i vad som krävs för att säga en religion är avskyvärd.

HAHAHAHA!!!!!!!
  • Lark
    nihka skrev 2021-03-15 18:04:22 följande:
    Finns lika mycket kärleksbudskap i Koranen. Man kan välja att se enbart de delarna precis som man kan enbart välja till Bibelns kärleksbudskap. Men det innebär inte att det inte också finns en massa skit och aggressivitet i båda skrifterna.

Jesus är Guds son och ställföreträdare på jorden och Gud är en rätt läskig typ i både GT och NT som kräver att man ska lyda och tjäna, jmf "slav" (Abdi) i Koranen, alla irrationella infall. Samma auktoritära skit i båda böcker.

Fast jag gillar (Svenska) kyrkan. De gör en massa gott bl a för människor som har det svårt. 
    Man behöver inte ens se delar - man kan läsa innantill.

Visst finns det ett kärleksbudskap i Koranen - definitivt.
    Men den kärleken har premisser. 
    Allah älskar BARA den som gör hans vilja... den som håller sig till honom.

Om du går emot Allah så älskar Allah dig inte längre. Står klart och tydligt i Koranen.... bara att läsa innantill.
    "Allah älskar inte den som..."

Men... du får gärna hjälpa mig och komma med ETT citat ur Bibeln där Gud säger att han inte älskar människan.

Jag kan komma med TONVIS med citat ur Koranen som säger att Allah INTE ÄLSKAR den som gör si eller så.
    Allah älskar bara den som gör som han vill.

Bibeln är väldigt tydlig med sitt budskap om kärlek - Guds kärlek.
    Guds kärlek i Bibeln är AGAPE = villkorslös kärlek.
    Spelar ingen roll vad du gör eller säger - Gud slutar inte älska dig vad du än gör.
    Precis som med en förälder. Jag tror de flesta föräldrar älskar sina barn vad de än gör.

Nej, Gud gillar inte allt människan gör - krig, våld och elände... men Gud slutar ALDRIG att ÄLSKA människan.

DET är skillnaden mellan Koranen och Bibeln.

Intressant. Jag har nog inte läst samma NT som du. I mitt NT så handlar det inte om att lyda. Där handlar det om ett samspel med Gud genom den Helige ande. 
    En personlig kärleksrelation med Gud. 
  • Lark
    KostasSonawj skrev 2021-03-16 07:21:31 följande:
    Varför får man aldrig ett svar från er? Det är hela tiden invektiv och snärtiga comebacks men aldrig någonsin faktisk politik eller några förslag. Ni förklarar aldrig hur ni tänker, ni svarar bara kryptiskt på andras tankar. Jag försöker igen.

Hur ställer du dig till en könsseparerad skola exempelvis? Ska vi ha muslimer i det här landet och deras tro aldrig någonsin får ifrågasättas så måste vi ju gå med på deras sätt att leva. Var drar du gränsen om du nu vill dra en sådan? Om det muslimska samfundet vägrar viga homosexuella, ska Sverige gå med på det?
    Intressant.

Könsseparerad skola (för muslimer misstänker jag).
    Nope, varken kristna eller muslimer ska få bedriva religiösa skolor.
    Vi ska inte ha in religion i skolan annat än som ett rent studieämne.

Ska muslimska förbundet få vägra att viga homosexuella?
    Absolut - det ska även kyrkan få vägra.
    Det finns borgerlig vigsel.
  • Lark
    Missermajser skrev 2021-03-16 10:19:58 följande:

Frågan var vilka åtgärder du tänkt dig för att assimilera de som redan lever här och är muslimer? Omskolningsläger var ett exempel.

Personligen anser jag att invandringen behöver upphöra tills dess att antalet jobb matchar antalet arbetsföra och resurser. Inte för att jag har något emot muslimer även om jag inte gillar religionen. Jag tycker så enbart för att jag vill att de invandrare och svenskar som redan lever här ska få det bra och komma in i samhället.

Skrikhöger och vänsterliberaler är bra mycket naivare än kommunister på den punkten.

Ah, trodde faktiskt det var ett skämt.
    Ganska kul att du menade allvar.

Tja, någon form av omskolning... eller kanske avprogrammering... både ju vara på sin plats.

Hårdare krav både för arbetskraftsinvandring OCH flyktingmottagande.
    Min fru är sydeuropeiska. Inte flykting utan invandrare. En ganska passionerad och expressiv kultur.
    Jag har haft mååååånga samtal med henne där jag fått förklara hur Sverige fungerar och vad jag/vi accepterar och inte. Min familj var stenhård med skolning i svenska från dag 1 och hon pratar flytande svenska. 
    Man ska respektera det land och den kultur man kommer till.

Det finns således en anledning till varför jag inte åker till mellanöstern.

Yes, börja med att stänga gränserna!!!! Släpp inte in någon mer.
    Vi måste ta tag i problemen vi har nu och lös detta.

Vi har tillräcklig bostadsbrist och arbetslöshet som det är.
    Gör det inte värre.
    Dessutom har vi tonvis med hemlösa svenskar. Varför ska nytillkomna gå före för bostad? Och JA, de gör verkligen det! 

Nytillkomna ska inte ha någon gräddfil hos AF för att komma in i samhället.
    Nytillkomna ska inte vara hos AF.
    Nytillkomna ska bo på ett flyktingläger i MINST ett år, som en sorts internatskola. Dagarna ska delas mellan undervisning i Svenska och undervisning i svensk lag, samhällskunskap etc.

Stenhårda krav för att få stanna.

Sen kan man ju fråga varför de prompt ska hålla kvar i denna gris-religion som kallas Islam?
    De flyr ju från dessa områden för att Islam och sharia är fruktansvärt.
  • Lark
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-15 18:09:43 följande:
    En viss skillnad kan väl vara att kristna inte längre lever efter Gamla Testamentet medans många muslimer lever efter koranen?

Utöver det så lever kristna efter Jesu ord i Nya Testamentet.

Sverige må vara sekulärt men vårt jämställda samhälle övertrumfar religionsfriheten tusenfalt.
    Jo, det är en viss skillnad. 
    Kristendom och Islam - vad uppmanar dessa lärors upphovsmän sina följare att göra?

Kristendom - upphovsman: Jesus

Jesus säger klart och tydligt att vi ska Älska våra medmänniskor... och "lär alla nya lärjungar att hålla de bud jag gett er". Vilka bud? Tja, återigen... högsta budet av Jesus är Älska-Älska-Älska. Älska Gud... Älska din nästa..Älska dig själv.

Klart och tydligt. 
    Leva efter GT? Vad ska jag leva efter? Lagen är UPPFYLLD (Jesu död på korset??). Helt riktigt - Jesus har inte upphävt lagen - han har UPPFYLLT den.

Om någon har en önskan om något och denne får det den önskar - då är ju önskan UPPFYLLD. Önskan har då varken upphört eller upphävts. Den har blivit uppfylld. Önskan gäller då inte längre eftersom den blivit uppfylld. Önskan har då varit - och är slutförd.
    Vill man förstå vad önskan är här - studera Bibeln. Ett hett tips.

Romarbrevet 6:14 säger "... ty ni står inte under lagen utan under nåden".

Islam - upphovsman: Muhammed

Och Koranen säger vad? 
    Sharialagen säger vad?
    Jadu... ingen trevlig läsning kan jag säga.
Svar på tråden Jomshof